Forum > Algemeen Forum

Aluminium en chloor ...

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
6-4-2009 22:56
Yep een deel van de truss komt daadwerkelijk in het bad te staan, vandaar de vraag.
Truss rondom ga ik sowieso gewoon neerzetten daar ben ik niet zo bang voor (alleen wel niet eigen aluminium 1x1 baseplates gebruiken maar ingehuurde RVS oid).

Uittesten is idd een idee maar het is vrij kortdag, vandaar dat dat lastig gaat worden.

Ik ben aan het broeden op wat alternatieven, als die doorgaan gaat er in ieder geval wel een stukje afgekeurde truss mee om het uit te testen ;)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 108
6-4-2009 23:03
het mooie van aluminium is dat het oxidelaagje aan de buitenzijde lichtdicht is, dus verdere aantasting voorkomt.
Om die reden zijn de luxere kozijnen ook van aluminium.
Het ontstaan van het oxidelaagje zal iets sneller gaan dan bij bv regenwater.
Think Different ..
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
6-4-2009 23:21
gewoon een stukje alu folie in een kommetje met chloor/bleek doen, nachtje laten staan en kijken wat het doet.
MB Audio systems
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
6-4-2009 23:49

Dré schreef:

Pak een oud/krom stukje (of een stukje alu van dezelfde samenstelling) en donder het een week in het zwembad. Dan weet je het ;-)
Als je een goed badje hebt en wat gloorwater zou je dat eigenlijk meteen moeten proberen ja..

Het lijkt mij trouwens niet ten goede te komen voor de kwaliteit van het water, waar later nog in gezwommen moet worden.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
7-4-2009 00:08

LJ DaAn schreef:

Het lijkt mij trouwens niet ten goede te komen voor de kwaliteit van het water, waar later nog in gezwommen moet worden.
Dat zou betekenen dat er een stevige reactie plaatsvindt (waarbij ik me afvraag wat er precies zo erg is aan het aluminiumchloride zout...). En als die reactie zou plaatsvinden dan zou ik dat GRAAG willen weten vóór ik een complete dragende constructie aan hetzelfde blootstel.

PS: Ooit geweten wat er in PIS zit? En ook daarvan gaan er elke dag vele liters het zwembad in.

Zwembaden hebben filters... Enne... Voor het geval niemand erbij stil heeft gestaan. OP heeft al aangegeven dat de uiteindelijke constructie OOK in een zwembad komt te staan. En met een beetje pech/geluk wordt er op dat moment ook nog in het bad gezwommen (dus als het nu niet kan, dan kan het DAN ook niet...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
7-4-2009 01:55
1 x bewerkt. Laatst door Douwe op 7-4-2009 22:54
De chloor verdunning die in een zwembad wordt gebruikt, is veel te veel opgelost om een raeactie met aluminium aan te gaan.
Zelfs bij 75% chloor wordt aluminiumoxide niet aangetast.

Doordat aluminium heel gemakkelijk met zuurstof reageert, ontstaat vrijwel onmiddelijk een Al2O3 verbinding.
Het voordeel van aluminiumoxide is dat het een voor luchtdichte laag rond het aluminium zorgt, hierdoor is de reactie met ander stoffen, zeer minimaal. .

Zolang je de truss niet langer dan 48 uur aan het zwembad blootsteld zie ik geen bezwaar.

Zorg wel dat je alle niet gebruikte koppelmateriaalen, van de truss hebt verwijderd.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 8-10-2024
Berichten: 1344
7-4-2009 10:37
waarbij ik me afvraag wat er precies zo erg is aan het aluminiumchloride zout...
Dat zal niet ontstaan, aluminiumchloride reageert namelijk met water (en vochtige lucht) onder de vorming van zoutzuurgas ;)

Chloorwater bevat natriumhypochloriet, dat indirect chloorgas ontwikkeld, wel kan het oxidatieprocessen versnellen.

Ik zou het aluminium voor de zekerheid afdekken met ducktape, maar ik verwacht weinig problemen.
Ooit geweten wat er in PIS zit?
Ureum, urinezuur en amines (die laatste reageren met hypochloriet).
AlO2
mierenneukmodus- Al2O3 -/mierenneukmodus

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
7-4-2009 11:31
waar is die 48 uur op gebaseerd? Of is dit een schatting?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 9491
7-4-2009 11:35
Een andere simpele en goedkope tijdelijke oplossing is om de poten die in het water staan in een stevige plastic zak te zetten.
Je hebt bijvoorbeeld asbest zakken die zijn behoorlijk dik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-4-2009 11:41
Je kunt er lang of kort over discussieren, maar al bij Prolyte of Eurotruss (of welk merk je ook gaat gebruiken) nagevraagd?
Die zullen vast wel iets van een idee hebben.
En Cyber is ervaren genoeg om het bij twijfel niet te doen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)