Forum > Geluid

digitale crossover of toch maar niet

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
29-12-2008 17:13

josb schreef:

maar op internet was ik bijv ook een analoge ac-one van ev crossover tegengekomen waar ze dan bij vertellen dat deze ook een superieure geluidskwaliteit moet hebben

hoe groter de superlatieven, hoe meer twijfel je bij het apparaat mag zetten wat mij betreft.
Whekamp had daar vroeger ook zo'n handje van sneaky :V
heb trouwens mn kabels wel na gelopen en op en afgekoppeld maar brom blijft. denk dat ik maar 2 ground loop isolators ertussen zet en dan weer kijken.
Dat is symptoonbestrijding, niet oorzaakbestrijding.
Wat bromt er wanneer?
Ga eens de zoekmachine gebrukken en lees relevante topics met tips na!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
29-12-2008 18:16
specificaties heb ik niet van de ross kasten.
type wel rcs 153 3-weg
maar merk bestaat niet meer en kan helemaal niks over vinden op het net.
ook staat het vermogen / freq. bereik niet op de speaker.
maar mag ik zobiezo wel filteren vanuit een crossover naar fulrange omdat in de rosskasten al een passieve filter zit?
dj forever
JacoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-2-2008
Laatste: 26-7-2011
Berichten: 19
29-12-2008 19:01
Die passieve filter zal gewoon het mid van het hoog scheiden en dit naar het juiste membraan leiden...(tweeter,...)
En in verband met die brom, heb je toevallig inserts zitten?
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
30-12-2008 12:14
1 x bewerkt. Laatst door Josb op 30-12-2008 12:25
nee geen inserts,wat de brom betreft wordt wel minder als ik mn laptop afkoppel van het net. maar is nog wel aanwezig dus verder zoeken.
heb ook alles onderverdeeld in 3 fasen.
wat misschien nog wel kan is dat ik mn licht waarschijnlijk op een fase heb bij het geluid op.
als dat het niet is koppel ik alles af en begin aan te sluiten vanuit mn mixer naar amp, en dan verder.
zal ook even verder op het forum verdiepen over deze brom.

maar om terug tekomen op mn onderwerp:

ik heb nu dus een master dl1800 versterker staan op de ross kasten. deze levert v mij zon 585 watt op 8 ohm.
eigelijk is dit v mij geen b-merk versterker, nu heb ik nog wel een b-merk versterker liggen die ik i.p.v.
de master versterker ertussen kan zetten omdat deze meer vermogen heeft.
het gaat om een bogey spx 2400c 2X1200 4ohm op 8 ohm weet ik niet.
zou ik hiermee een hoorbare winst mee kunnen behalen?
wil graag ook achterin de zaal een mooi vol en duidelijk hoorbare sound.
sinds ik er een dateq spl limiter ertussen heb is het achterin de zaal niet zo goed meer hoorbaar als voorin.
maar ik krijg nu wel een zuiver signaal vanuit mn mixer van 0DB op de meter en dat wil ik zo houden.
dj forever
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1370
30-12-2008 12:20
Is dat niet het eerste wat je doet. Zoeken naar de bron, en beginnen met zoeken vanaf de laatste schakel. Dus in deze volgorde alles aansluiten en controleren (natuurlijk per stap wel aan en volume's op normale stand) :

> speakers + versterker, zonder verder iets aangesloten.
> speakers + versterker + crossover
> speakers + versterker + crossover + mengpaneel
> speakers + versterker + crossover + mengpaneel + randapparatuur (Stuk voor stuk)

Dan kom jezelf bij de boosdoener. En bij brom inderdaad meteen ook de kabels voor laatste stap controleren / wisselen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
30-12-2008 12:36

Reemski schreef:

Is dat niet het eerste wat je doet. Zoeken naar de bron, en beginnen met zoeken vanaf de laatste schakel. Dus in deze volgorde alles aansluiten en controleren (natuurlijk per stap wel aan en volume's op normale stand) :

> speakers + versterker, zonder verder iets aangesloten.
> speakers + versterker + crossover
> speakers + versterker + crossover + mengpaneel
> speakers + versterker + crossover + mengpaneel + randapparatuur (Stuk voor stuk)

Dan kom jezelf bij de boosdoener.
Was het maar zo simpel. Je kunt op deze manier namelijk keurig aangeven wanneer de brom zich voor gaat doen MAAR daar houdt het dan ook gelijk mee op. Je weet dan namelijk nog steeds niet wat de oorzaak is. Dat kan een bekende Pin-1 fout zijn in het laatst aangesloten apparaat MAAR het kan ook net zo goed een Pin-1 fout zijn in het voorlaatst aangesloten apparaat. Het kan zelfs een combinatieverhaal zijn (of nog iets héél anders)...

Eigenlijk zou je al je apparaten open moeten klauwen en beginnen alle Pin-1 fouten eruit te slopen. Dus weg die Pin-1 verbinding en hoppa vastknopen aan het chassis van het apparaat (waar hij hoort). M'ja... Velen vinden dat helaas te veel werk. Ik heb het indertijd wel gedaan en moet zeggen dat ik daarna NOOIT meer dit soort problemen had. Vóór ik begon de Pin-1 flaters van fabrikanten op te lossen (toen ik, net als velen, niet eens wist dat de Pin-1 flaters bestonden) had ik deze problemen wel (bijna dagelijks zou ik zeggen).

Met een testkabel (waarbij je aan beide XLR kanten Pin-1 EN de afscherming naar buiten brengt en voorziet van krokodillenbekjes zodat je ze naar lievelust aan wat ook maar (inclusief elkaar) kan knopen) kom je WEL een heel eind. Liefst natuurlijk een stuk of wat van die kabels (maar zelfs met 1 of 2 kom je al een heel eind).

Wil je de apparaten niet openslopen dan kun je nog een "weg pin-1, welkom chassis van stekker" test proberen. Daarbij haal je dus het scherm los van Pin-1 en zet je hem vast aan het chassispennetje van de stekker. Kans is dan namelijk groter (helaas niet 100%) dat het scherm inderdaad netjes aan het chassis (dus randaarde) van het apparaat komt te liggen. Uiteraard label je zulke kabels wel even zodat duidelijk is dat ze niet standaard zijn.

Ook kun je, bij korte kabels, overwegen het scherm aan slechts één kant te verbinden met Pin-1. Aardfouten, veroorzaakt door Pin-1 fouten, kunnen zich dan niet voordoen. Bij langere kabels is het niet aan te raden (aangezien je dan de deur openzet voor HF instraling) maar bij korte kabels (zeker korter dan 1 meter) kan het in het gros van de gevallen geen kwaad.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1370
30-12-2008 13:29
Maar wel de eerste stap die je neemt op het moment dat je problemen hebt. En dat zag ik hier nog niet duidelijk terugkomen. Heb je hierna nog vreemde problemen, dan ga je pas verder kijken.

Ik heb alles netjes 1 op 1 aangesloten zitten, zonder modificaties aan apparatuur. En ook nooit problemen. In mijn meer hobby-bob periode had ik dat nog wel.

Mochten er dan verborgen problemen in apparatuur zitten, dan moet je verder zoeken. Maar hoe groot acht je die kans (in vergelijking met een slecht contact / slechte kabel / etc).
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
30-12-2008 19:09
maar om terug tekomen op mn onderwerp:

ik heb nu dus een master dl1800 versterker staan op de ross kasten. deze levert v mij zon 585 watt op 8 ohm.
eigelijk is dit v mij geen b-merk versterker, nu heb ik nog wel een b-merk versterker liggen die ik i.p.v.
de master versterker ertussen kan zetten omdat deze meer vermogen heeft.
het gaat om een bogey spx 2400c 2X1200 4ohm op 8 ohm weet ik niet.
zou ik hiermee een hoorbare winst mee kunnen behalen?
wil graag ook achterin de zaal een mooi vol en duidelijk hoorbare sound.
sinds ik er een dateq spl limiter ertussen heb is het achterin de zaal niet zo goed meer hoorbaar als voorin.
maar ik krijg nu wel een zuiver signaal vanuit mn mixer van 0DB op de meter en dat wil ik zo houden.
dj forever
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
30-12-2008 19:21
Wat ik begrijp uit je verhaal ben je dus niet tevreden over je topkasten, je laag is wel goed in orde?
Het is begrijpelijk dat de limiter ervoor zorgt dat je signaal netjes en zuiver blijft. Hoe staat de output van de SPL?
Staat deze niet wat aan de lage kant?
Hoe heb je de set aangesloten?
Ik neem aan:
mixer - SPL - crossover - versterkers

Je kan nu met je crossover zo ver uitsturen dat je versterker bij 0 dB op je mixer en limiter (net niet aan) net NIET clipt.
Je bent dan goed beveiligd en haalt het maximale uit je versterkers.
De Master zou ik zeker houden, is geen kinderachtig ding. Wij hebben er 2 draaien en hebben geen klachten over vermogen te kort.
Die Bogey kan wel eens te veel zijn voor je topkasten. Zeker als je geen gegevens van de kasten kan vinden over RMS vermogens etc.

Het is altijd logisch dat je voorin (dichter bij de luidsprekers) meer midhoog hebt.
Dan zou je met extra speakers meer moeten spreiden of inderdaad domweg harder, zie mijn verhaal over instellingen van gains.
Als ik me niet vergis kan je de Master ook nog het ingangsnivo van instellen (inwendig) en heeft deze sowieso een cliplimiter.

Je bromprobleem kan overigens ook een signaal verlies opleveren (asymmetrisch signaal tov symmetrisch)
Check eerst alle kabels op polariteit en aarding volgens het eerder omschreven verhaal.
Tenslotte de laptop gauw van de netstroom afhouden zolang het kan. Is altijd ellende, deze zou je via een DI of groundloop killer moeten aansluiten.
Test in eerste instantie met de laptop er niet aan en gewoon een cd tje.
Succes
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
30-12-2008 19:37
dankjewel frank76,
ik ben verder tevreden met mn top/setup maar toen de spl limiter er nog niet tussen zat had ik ook achterin een drukvolle subbas en top.
klonk heel goed naar mijn oren, alleen heb ik een x mn beide tweeters om zeep geholpen door zang (enorme piek in het geluid vsn mic)
daarna dus een dateq spl 2 limiter ertussen gezet en top geluid tot halverwege de zaal maar achterin niedt meer zeker niet met volle zaal
terwijl dat de set voorin geweldig klinkt om de brom na dan(hoor je alleen bij stilte)
ik ga zeker het zo afstellen zoals jij het zei want dan kan ik idd. het max eruit halen denk ik.
ook het verschil van zaal is belangrijk denk ik , deze set zoals ik hem nu heb is alleen in deze zaal getest.(meerdere feesten per maand)
zaal is 20 m lang maar smal van breedte zeg maar.
ps:output van spl staat max alleen threshold nog niet.
dj forever

Terug naar forum Reageer (zonder quote)