Forum > Geluid

DAP Audio SM Range of X - AX-Serie, of...

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 138
28-6-2008 19:34
1 x bewerkt. Laatst door Skevdude op 28-6-2008 19:35

johannuz schreef:

big bang schreef:

[...]
Echt super voor al jullie snelle reachtie's dat ten eerste!

Maar ik hoor nog niks over de SM Range, is dat niet te vergelijken met de X serie van dap? het bovengenoemde combinatie lijkt mij inderdaad een goeie opstelling. is de X-18B hornloaded? en de AA V6001+ voor laag
AA V5001+ voor hoog. wat zijn dat voor versterkers?

waar ik draai zijn bruiloften en kleine partijen... en kleine tent feesten. alles tot een man of 300.

mvg,

Johan
Een AA V5001 en een AA V6001 zijn goede versterkers. Lees ook de tekst bij de versterkers (het stukje van Dré zelf en de reviews).

X-18B is niet hornloaded.
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-6-2008 19:34
@ Edie:

Ah op die manier, hierboven had je het over twee per kant wink ;).

Vier per kant zou ik nu nog niet al te veel rekening mee houden, best kans dat je tzt op een ander (deftiger) systeem wilt overstappen of met wat pech dan ook de X serie niet meer leverbaar is. Dat blijft nou eenmaal een nadeel van DAP e.d., je weet nooit hoelang iets leverbaar blijft.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
28-6-2008 19:44
Foutje, bedoelde gewoon 2 BR's per kant, maar dan nog, wellicht zullen 2 BR kasten per kant hetzelfde presteren als 1 X15HL per kant wink ;) vandaar..
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
28-6-2008 21:01
Ik zou zelf voor een actief setje gaan,
Prachtig alles in een, gewoon lekker doorlussen...
equalizertje ertussen,
En dan zou ik wel de X-15BA i.p.v. de X-15HLA nemen,
Zit wat meer écht laag in vind ik..
Maargoed, ga zelf eens luisteren!

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
JohannuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2008
Laatste: 27-6-2009
Berichten: 13
30-6-2008 00:13
Br's en HL wat zijn daar de betekenissen van ashamed :$

maar jullie vinden dus de x serie beter dan de sm serie van dap?
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
30-6-2008 00:25

johannuz schreef:

Br's en HL wat zijn daar de betekenissen van ashamed :$
Er is niets voor niets een zoekfunctie op dit forum (zie links bovenaan).
Maar omdat ik in een goede bui ben vandaag... wink ;)

BR = Basreflex(voorbeeld)
HL = Hoorngeladen/Hornloaded(voorbeeld)
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
30-6-2008 09:20
De keuze tussen AX, X of SM-serie is niet gek moeilijk.
De oude SM reeks presteerd onder de AX-reeks, welke inmiddels is opgevolgd door de X-reeks. De logische keuze zou op dat moment een DAP X-setje zijn als je het zo bekijkt.

Verder wil je een subje en een topje per kant. De X-12T is een hele nette topkast. Je zult het hoog iets naar beneden moeten trekken, want dat is vrij agressief. Dit kun je vrij makkelijk met een equalizer doen. Mocht je echter ook eens zonder subs willen werken, dan kun je beter de X-15 nemen omdat deze full-range inzetbaar is.
Als sub onder de X-12T zou ik zeker geen X-15b nemen. Doodsimpele reden is dat de X-15b het gewoon niet bij kan houden. Het zijn leuke subs, maar de topkast is simpelweg te zwaar. Ik zou zelf voor de X-15HL gaan: deze gaan goed hard en komen laag genoeg voor gemiddeld drive-in werk. Plus het voordeel dat het geluid wat verder draagt dan een normale bassreflex kast. Nadeel van de X-15HL is dat deze een kilo of 60 is.
De X-18b heb ik zelf nog nooit gehoord en kan ik dus niet beoordelen.

Voor de versterking mag je redelijk ruim uitpakken: een DAP Vision 2400 op je toppen, een DAP Vision 3500 op de subs en een DriveRack PA/PX als crossover. Dan heb je in ieder geval redelijk wat vermogen voor je luidsprekers, want dat kunnen ze prima hebben. Ik heb afgelopen week eens 2400W op 4 X-12T kasten losgelaten en 2400W op 2 X-15HL kasten. Dat ging geweldig (hard).
De eerder genoemde American Audio versterkers zijn overigens ook een prima keuze. Mocht je geen budget hebben voor een serieuze processor, dan is de Behringer DCX-2496 ook nog een optie.

Een actieve set is ook een optie, maar ik vind het prijsverschil tussen de gewone en actieve X-serie wat groot. Plus het feit dat de kasten al redelijk op gewicht zijn en dat het met een versterker alleen maar meer word. Als je actief wilt gaan, kijk dan ook eens naar een setje LEM T5-sa/LEM D400 of LEM T5-sa/LEM Master-5. De laatst genoemde is iets nieuwer en schijnt wat beter te klinken (zelf niet gehoord, maar het geluid van de D400 vind ik toch redelijk netjes). Als je iets meer uit zou willen geven, kun je ook nog naar RCF-ART toppen en RCF ART of RCF 4-Pro subs kunnen kijken.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
30-6-2008 18:48
Ik heb zelf 2x X15 en 4x X15HL en moet zeggen ben er zeer tevreden over. De topkasten worden aangestuurd door een dap p2000 die ik binnenkort wil vervangen. Niet dat het echt nodig is hoor want de topjes gaan hard zat. De subs worden aangestuurd door een V5001 dat is echt een prima versterker. Wil eigenlijk nog een V6001 erbij kopen voor de subs en dan de tops op de v5001. Zelf vind ik de X15HL beter dan de X18B deze heb ik namelijk ook gehad. De x18B heb ik verkocht en de HL ervoor terug gekocht.
Wat betreft het geluid kan ik nog niet helemaal een conclusie trekken omdat ik nog bezig ben met testen / afstellen en dat lukt nog niet helemaal angry razz :p
Shake It!
JohannuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2008
Laatste: 27-6-2009
Berichten: 13
30-6-2008 18:51

Philip_Janssen schreef:

De keuze tussen AX, X of SM-serie is niet gek moeilijk.
De oude SM reeks presteerd onder de AX-reeks, welke inmiddels is opgevolgd door de X-reeks. De logische keuze zou op dat moment een DAP X-setje zijn als je het zo bekijkt.

Verder wil je een subje en een topje per kant. De X-12T is een hele nette topkast. Je zult het hoog iets naar beneden moeten trekken, want dat is vrij agressief. Dit kun je vrij makkelijk met een equalizer doen. Mocht je echter ook eens zonder subs willen werken, dan kun je beter de X-15 nemen omdat deze full-range inzetbaar is.
Als sub onder de X-12T zou ik zeker geen X-15b nemen. Doodsimpele reden is dat de X-15b het gewoon niet bij kan houden. Het zijn leuke subs, maar de topkast is simpelweg te zwaar. Ik zou zelf voor de X-15HL gaan: deze gaan goed hard en komen laag genoeg voor gemiddeld drive-in werk. Plus het voordeel dat het geluid wat verder draagt dan een normale bassreflex kast. Nadeel van de X-15HL is dat deze een kilo of 60 is.
De X-18b heb ik zelf nog nooit gehoord en kan ik dus niet beoordelen.

Voor de versterking mag je redelijk ruim uitpakken: een DAP Vision 2400 op je toppen, een DAP Vision 3500 op de subs en een DriveRack PA/PX als crossover. Dan heb je in ieder geval redelijk wat vermogen voor je luidsprekers, want dat kunnen ze prima hebben. Ik heb afgelopen week eens 2400W op 4 X-12T kasten losgelaten en 2400W op 2 X-15HL kasten. Dat ging geweldig (hard).
De eerder genoemde American Audio versterkers zijn overigens ook een prima keuze. Mocht je geen budget hebben voor een serieuze processor, dan is de Behringer DCX-2496 ook nog een optie.

Een actieve set is ook een optie, maar ik vind het prijsverschil tussen de gewone en actieve X-serie wat groot. Plus het feit dat de kasten al redelijk op gewicht zijn en dat het met een versterker alleen maar meer word. Als je actief wilt gaan, kijk dan ook eens naar een setje LEM T5-sa/LEM D400 of LEM T5-sa/LEM Master-5. De laatst genoemde is iets nieuwer en schijnt wat beter te klinken (zelf niet gehoord, maar het geluid van de D400 vind ik toch redelijk netjes). Als je iets meer uit zou willen geven, kun je ook nog naar RCF-ART toppen en RCF ART of RCF 4-Pro subs kunnen kijken.
Actieve set word het toch niet...

maar volgens jou zou een goede opstelling zijn:

2x Dap X-15
2x Dap X-15HL

en versterker zijn paladium P1600 en P2000 ook goed genoeg? kwa budget...
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
30-6-2008 20:57
Als je alles uit je set wilt halen, en je neemt de regel van 1,5 a 2 keer het vermogen van je speaker voor je versteker, dan merk je dat de p1600 en p2000 te weinig vermogen hebben. (Zoals ook al aangegeven door Sound by Ghost.)
Alles uit, behalve het licht!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)