Forum > Geluid

Hulp met afstellen geluidset

(48 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
GenticsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 17-11-2012
Berichten: 9
4-3-2008 00:15
Dank je Rene, die andere post was ook al van mij, ging er vanuit dat hij dat al geprobeerd heeft.

Nu we het toch over de DCX2496 hebben heb ik er ook nog wel een vraagje over. Ik moet bij onze studentenvereniging nog wel eens een microfoon op het podium aansluiten en heb aansluitingen vanaf het podium naar mijn versterkerrack lopen. Het microfoonsignaal moet echter nog wel voorversterkt worden en moet dus nu steeds een lijntje op en neer leggen naar mijn dj-tafel. In het versterkerrack zit een DCX2496 waarvan IN C en OUT 6 nog vrij zijn en ik heb die bij het inbouwen maar gelijk netjes op het patchpaneeltje gezet. Voor de ADC van IN C zit een microfoonversterker (met phantoom zelfs) die gebruikt wordt door de intelligente "ik stel mezelf wel ff af"-functie van het apparaat. Ik heb het echter nog niet voor elkaar gekregen om deze versterker in te schakelen als IN C normaal gebruikt wordt en kan dit ook niet in de handleiding vinden. Is er iemand die misschien een trucje weet waardoor dit toch mogelijk is.

Even voor de goede orde de gain op IN C zit na de ADC, op deze plek 20dB bijgainen is dodelijk voor je SNR.
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
7-3-2008 20:16
Hey mensen bedankt voor jullie reacties. Ik ga binnenkort eens even stoeien met de
dcx 2496 en dan hoop ik dat het dit keer allemaal beter gaat klinken. Als er nog iemand zin heeft om mij hierbij te helpen dan hoor ik dat natuurlijk heel graag (tegen betaling uiteraard) wink ;) Jullie horen nog van mij in ieder geval bedankt.

Groeten,
Henk-Jan
Shake It!
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
19-5-2008 19:36
Het is alweer een tijd geleden maar zit nog steeds met hetzelfde probleem. Ik heb binnenkort 4 subwoofers (2 moeten er nog binnen komen) Dap x15 HL. En toch klinkt het geluid nog steeds niet lekker vind ik. Volgens mij doe ik nog steeds iets verkeerd.
De V5001 is in ieder geval super, met de subwoofer functie klinkt het wel wat beter.

Op dit moment loop ik helemaal vast ik heb al verschillende pogingen gedaan maar het is trekken aan een dood paard. Het schiet niet echt op, ik loop vast met die dcx2496. Daarom mijn vraag of iemand mij graag op een middag wil helpen met testen/afstellen van de set. Het gaat om 1x p2000 voor 2x X15 en 1x V5001 voor 4x X15 HL subwoofers.
Ik hoor graag nog van jullie en alvast vriendelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Henk-Jan wink ;)
Shake It!
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
20-5-2008 10:42

Sound by Ghost schreef:

He bedankt voor jullie reacties...

TCMC heeft mij al eens een paar instellingen gestuurd via de email momenteel heb ik het zo ingesteld: Input gain 0 db, de output gain subs + 3 db, output gain tops -3 db, de limiter: threshold op -22 db release tijd 2015, subs subsonic filter 38 hz but24, lowpass filter op 125 hz L-R24, Toppen highpass filter 125 HZ, L-R24, lowpass filter 20.000 hz but24.
Even terug komen op dit verhaal. Ik begrijp dit niet. Ik heb altijd geleerd dat - of +3 db het vermogen halveerd of verdubbeld, en jij hebt het hier over een limiter instelling van -22 db. Dat lijkt er dan op dat hij binnen de kortste keren gaan ingrijpen. Dan heb je het over een release tijd van 2015. Ik neem aan dat dit de hold funktie is. Deze is bij mij van 0 tot 100 ms in te stellen. Dus, klopt dit allemaal wel? Of begrijp ik het niet? Het instellen van je frequenties is inderdaad iets wat je moet gaan uitproberen. Afhankelijk van je speakers is dit inderdaad vaak voor je subs van ~40 tot ~120 en vanaf daar met je toppen. Dan ga je gewoon verschillen variaties proberen. Kost wel veel tijd, maar zo is het nu eenmaal. Ik zou eerst de limiter funktie uitschakelen. Dus eerst het geluid mooi krijgen en dan weer verder zien.

Ik heb ook al verschillende oproepen gedaan voor hulp bij het instellen van de limiter. En nog steeds ben ik er niet zeker van of ik het wel goed doe. Blijkbaar kan niemand mij, en ook anderen, niet op een begrijpbare manier uitleggen hoe dit nu werkelijk moet. Dit kan iets zeggen over mij, maar ik weet het niet. Laatst kwam ik bij een professioneel PA bedrijf en heb dit daar ook nog eens gevraagd. Ook hiet zei men dat het een moeilijk verhaal is en dat het gewoon een kwastie is van uitproberen. Maar hoe probeer je nu een limiter uit? Dus, als iemand nog eens zou willen proberen hoe je nu een limiter precies moet instellen dan zou ik daar heel blij mee zijn.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
20-5-2008 11:00
De limiter instelling van TCMC is opzich prima in de DCX-2496. Wij gebruiken in feite dezelfde instelling in de kroeg en dat werkt gewoon goed: de versterkers clippen niet, zelfs niet bij +10dB uitsturing op de mixer. Wel klinkt het geluid dan slecht omdat eerst de mixer begint te vervormen en vervolgens de limiter ook maar weinig over laat van het geluid.

De manier waarop je het simpelweg kunt testen, is maximaal uisturen naar je versterkers terwijl deze helemaal open staan zonder luidsprekers eraan. Op het moment dat je versterkers clippen, staat je limiter niet strak genoeg.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
20-5-2008 11:12

Philip_Janssen] schreef:

De manier waarop je het simpelweg kunt testen, is maximaal uisturen naar je versterkers terwijl deze helemaal open staan zonder luidsprekers eraan. Op het moment dat je versterkers clippen, staat je limiter niet strak genoeg.
Is dit niet schadelijk voor je versterkers? En heb je dan wel een zelfde clip-grens omdat je er geen belasting aan hebt hangen?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
20-5-2008 11:33

Philip_Janssen schreef:

De manier waarop je het simpelweg kunt testen, is maximaal uisturen naar je versterkers terwijl deze helemaal open staan zonder luidsprekers eraan. Op het moment dat je versterkers clippen, staat je limiter niet strak genoeg.
Niet vergeten dat een limiter ook gebruikt word om een bepaald geluidsniveau niet te overschrijden(geluidsoverlast word steeds strenger aangepakt)en dan is de instelling heel wat minder dan indien je enkel je speakers wil beschermen.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
20-5-2008 11:36
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of het voor iedere versterker geld, maar mijn oude versterkers hadden ongeveer dezelfde clipgrens onder 4 ohm, 8 ohm en onbelast werken. Dit althans bekeken aan de hand van het uitsturen van de mixer en de versterker op vol vermogen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
20-5-2008 13:47
Ik heb altijd geleerd nooit een versterker onbelast laten werken. Of is dit tegenwoordig niet meer erg?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-5-2008 14:46

sntho0 schreef:

Even terug komen op dit verhaal. Ik begrijp dit niet. Ik heb altijd geleerd dat - of +3 db het vermogen halveerd of verdubbeld, en jij hebt het hier over een limiter instelling van -22 db.
En aangezien -20dB, uitgaande van 20dB headroom, overeenkomt met je 0dB referentie, komt het dus neer op -2dB t.o.v. het referentiepunt.

Wellicht had je over het hoofd gezien dat de DCX een refentiepunt van -20dBFS had? In dat geval wellicht toch nog eens de handleiding rustig doornemen (en mogelijk nog even wat inlezen in de wondere digitale wereld waar er boven 0dBFS (Full Scale/Full Stroke) ABSOLUUT GEEN leven is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)