Forum > Geluid

Hulp met afstellen geluidset

(48 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
24-2-2008 14:01
Beste forum leden,

Zoals het onderwerp al aangeeft zoek ik hulp bij het afstellen van mijn geluidset.
Ik heb een drive-in en daarmee draai ik voornamelijk allround muziek. Het geluid klinkt best goed zeker niet onaardig maar ik heb het gevoel als of er nog veel meer uit te halen valt. Ik ben zelf niet zo geluid technisch daarom wil ik vragen of iemand mij hiermee kan helpen. Het gaat vooral om het gebruik van de dcx2496 ik kom daar zelf helaas niet echt meer uit. Ik zou graag willen leren om dit apparaat op een goede manier te gebruiken. Het gaat om de volgende set apparatuur:
- 2x X-15 (tops)
- 2x X-15HL (subs)
- 1x p2000 en 1x v5001
- 1x dcx 2496 + nuo 5

In het kort gezegd ik zoek dus iemand die mij wil uitleggen hoe de dcx2496 werkt en mij kan helpen met het afstellen van het geluid. Uiteraard staat hier een beloning tegenover. Ik hoor graag nog van jullie. wink ;)

Groeten,
Henk-Jan
Shake It!
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
2-3-2008 18:43
Het verbaasde mij dat ik geen reactie heb gehad.
Mijn vraag is of iemand een keer tijd heeft om mij te helpen met mijn
geluidset. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over het geluid en dat komt waarschijnlijk door de instellingen.

Dus nogmaals heeft iemand zin/tijd om mij te helpen met dit probleem uiteraard is dit tegen een betaling. Ik hoor graag nog van jullie voor vragen kun je altijd een berichtje plaatsen of emailen.

Groeten,
Henk-Jan wink ;)
Shake It!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-3-2008 19:14
Hallo,

Waar kom je precies niet aan uit?
Misschien handig om je instellingen eens on-line te gooien.

Je kan namelijk via je pc de instellingen opslaan, en zo dat bestand ergens uploaden.
Je mag hem ook naar mij mailen, zet ik hem wel voor je on-line.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-3-2008 20:29
Low-cut: 40Hz
X-over punt: 100Hz
Lijkt me een leuk uitgangspunt. Eventueel kun je wat met het x-over punt variëren tussen de 80-120Hz.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
GenticsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 17-11-2012
Berichten: 9
2-3-2008 20:56
Zoals webbie al zei, je zult aan moeten geven wat je niet lekker vindt klinken, dan zijn er zat mensen die je kunnen helpen.

Ik moet bekennen dat ik deze set nog nooit live gehoord heb maar er zijn wel wat puntjes die ik vaker fout hoor gaan bij DJ's. Het meest stoor ik me dan aan een gigantische blubber bas die er uit te halen is door 80-100Hz een beetje weg te filteren. In dit geval zou je dat op kunnen lossen door de cross-over frequenties fijn te kiezen laat de subjes van 30 (scherp, but48 filter ofzo) tot 80 (minder scherp but24) en je topjes aangrijpen op 100 Hz. De exacte waarde moet je even mee spelen. Als je nu denkt wat laag te missen kun je een buikje laag bijgeven ergens rond de 55 a 60 Hz, dit geeft je wat meer basskick. Op deze manier worden je basskick en baslijntje (120+ Hz) wel goed uitversterkt maar ben je die blubber bas die in sommige dance/trance/enz nummers zit kwijt.

Bovenstaande kan voor een alround DJ een verbetering zijn, maar is volledig afhankelijk van je smaak en eigenschappen van je geluidsset. Het kan in ieder geval geen kwaad om te proberen en dan gewoon zelf te oordelen. Je kunt op je crossover mooi alle instellingen opslaan en later vergelijken, proberen en luisteren kunnen magische resultaten leveren.
Cause-of-confusionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-2-2008
Laatste: 8-3-2008
Berichten: 1
3-3-2008 19:56

alleznet schreef:

Low-cut: 40Hz
X-over punt: 100Hz
Lijkt me een leuk uitgangspunt. Eventueel kun je wat met het x-over punt variëren tussen de 80-120Hz.
Waarom cutten op de 40HZ?
Ik zou hem gewoon lekker laten kutten op 20 / 30 HZ...
Kan je flnik laag (als je kastjes dat ook aankunnen)

En je x-over frequentie zou ik inderdaad op 100 zetten, en echt max 120.

Overigens moet je er wel rekening mee houden, dat als je hem aansluit op je PC dat je een RS-232 converter nodig hebt.
Wij hebben dit apparaat ook in ons rack hangen, maar gebruiken hem zelden eigenlijk. Vaak allen voor een delay lijntje.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
3-3-2008 20:26
Waarom cutten op de 40HZ?
Ik zou hem gewoon lekker laten kutten op 20 / 30 HZ...
-10 dB zit op 38 Hz, -3 dB op 42 Hz, volgens de specs.

Daarmee is alles onder de ~40 Hz weinig interessant meer. Overigens is ~40 Hz een heel redelijke allround lowcut voor drive-in toepassingen.

Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
3-3-2008 20:30
He bedankt voor jullie reacties...

Het gaat inderdaad met name om de subwoofers die klinken naar mijn mening nog lang niet zo als ze horen. Ik vind de bas niet echt mooi klinken te veel geblaas enzo je hoort meer lucht dan dat je echt die diepe en mooie bas hoort/voelt. Kijk de topjes die klinken perfect daar is niets mis mee die komen er met gemak boven uit. Soms heb ik het gevoel dat de bas uit de tops nog mooier klinkt als uit de subs. En dat hoort natuurlijk niet.

TCMC heeft mij al eens een paar instellingen gestuurd via de email momenteel heb ik het zo ingesteld: Input gain 0 db, de output gain subs + 3 db, output gain tops -3 db, de limiter: threshold op -22 db release tijd 2015, subs subsonic filter 38 hz but24, lowpass filter op 125 hz L-R24, Toppen highpass filter 125 HZ, L-R24, lowpass filter 20.000 hz but24.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Volgens mij zijn dit best redelijke instellingen maar toch klinkt het naar mijn mening niet helemaal lekker daarom wou ik ook vragen of iemand van buiten af er een keer naar wil luisteren. Ik vind het zo zonde als je een leuke set hebt die je niet goed gebruikt. Binnenkort komen er namelijk nog 2 subs bij (dezelfde)

Ik hoor graag weer van jullie alvast reuze bedankt wink ;)

Henk-Jan
Shake It!
GenticsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 17-11-2012
Berichten: 9
3-3-2008 23:08

Sound by Ghost schreef:

Ik vind de bas niet echt mooi klinken te veel geblaas enzo je hoort meer lucht dan dat je echt die diepe en mooie bas hoort/voelt.
Dan zou je kunnen overwegen om low-cut terug te draaien naar 30 Hz, op een goeie set geeft dit veel verschil. 30-40 geeft je diepe bas die je voelt. Op het moment dat je hard moet knallen en je merkt dat je wat vermogen te kort komt kun je dit weer terugzetten naar 40 Hz want er gaat wel veel vermogen in zitten. Experimenteer ook met de stijlheid van je filter een but48 heeft sterkere flanken en minder (nadelig) effect op de harmonischen van je kantelfrequentie. Je hebt waarschijnlijk heel weinig aan je 20-30 Hz en die slurpen wel veel vermogen op.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
3-3-2008 23:40
Denk dat het niet zozeer de lowcut zal zijn, maar wellicht eerder het als boemerig ervaren worden van de frequenties rond de 100Hz. (zoals al eerder omschreven)
Wellicht eens proberen lager te gaan crossen, misschien een EQ-dipje in dat gebied of de crossfrequenties van LPF en HPF iets uit elkaar trekken. (schijnt soms verrassend goed te werken)
Beetje expirimenteren op dit vlak is zoals al gezegd niks mis mee, lowcut filters (met te kleine steilheden) op te lage frequenties zetten is gevaarlijker. wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)