Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw sub (35Hz of lager, 600watt 4ohm)

(61 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
6-1-2007 15:27
je zou eventueel ook rekening kunnen houden met de toekomst. als je laten niet 1 maar 2 subjes per kant wil , dan is een 4 ohmige speaker niet zo evident. omdat je dan 2 versterkers nodig hebt i.p.v. 1 voor 4 basjes , of je versterker moet al 2 ohm stabiel zijn.
begrijp je wat ik bedoel? razz :p

ik draaf misschien een beetje door maar als je dit later aan de hand hebt dan is het meestal wel jammer.

of je moet misschien direct 4 subjes bouwen , want je budjet is vrij groot razz :p laugh :D
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
7-1-2007 23:16
2 stepped horns per kant, moet goed stapelen toch.

maar inderdaad tis niet meteen een super handig afmeting ding.
Maar je krijgt er wat voor terug blijkbaar.
ik spreek niet uit ervaring, dan moet de bouwer zelf even meekletsen.
Okido4777Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 29-8-2014
Berichten: 167
8-1-2007 07:21
Heeft hier nog iemand ervaring met de stepped horn?
als ik zo rondkijk dan zie ik veel meer goede reacties over de punisher dan de stepped horn ,
maar ik zou zelf niet weten hoe de stepped horn presteert want heb hem nooit horen ''werken''.
het is ook maar een experiment van de bouwer zo te horen,
misschien zou je de punisher en de stepped horn eens langs elkaar kunnen zetten en dan luisteren welke het beste presteert ..?
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-1-2007 10:06
Het zijn beiden totaal andere concepten.

het frequentiebereik is ook verschillend.Je hebt geen vermogen voor punnischers, maar misschien wel voor twee stepped horns. Ik ken de details helaas niet erover.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
9-1-2007 21:24
De Stepped Horn is bedoelt voor gebruik thuis. Vandaar de langwerpige vorm: het benodigde vloeroppervlak is in verhouding tot het kastvolume klein. Voor PA is deze kast natuurlijk bijzonder lastig handelbaar. De Stepped Horn drukt extreem door in het laagste oktaaf. De Punisher heeft meer rendement maar minder diepgang en werkt het beste boven de 40Hz.

MVG Contour
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
10-1-2007 11:26
dit zogenaamde thuisgebruik, komt waardoor ?

klein vloeroppervlak, of laag rendement, of ?
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
10-1-2007 15:10
Ik denk vanwege de afmetingen, want in de laagste regionen is de Stepped Horn een beest.

De keuze tussen de twee is helemaal afhankelijk voor wat je hem wilt inzetten. De Punisher is bedoeld voor het disco & stampwerk, terwijl de Stepped Horn in drive-in shows meer dienst zal doen als "infrasub".

Voor straf: Punisher
Voor aardbeving: Stepped Horn

Dit vanuit het perspectief van een enkele kast per kant ;-)
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
10-1-2007 16:55
gezien de vraag naar subbas, zoals de topictitel aangeeft, had ik de convantionele hoorntjes al aan de kant gezet.
Toen kwam ik de stepped horn tegen, en dacht dat die geknipt voor de job was. (en is, alleen die afmetingen.... tja)
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
10-1-2007 17:10
Een ‘tapped horn’ als concept heeft veel mogelijkheden. Je kunt de constructie afstemmen op diepgang maar ook op een hoge spl. De ‘stepped hoorn’ van Walter is bedoeld voor diepgang en thuisgebruik. Voor mobiel PA-gebruik is het formaat onhandelbaar en de kast heeft een vrij laag rendement boven de 40-50 hz. Voor PA is dit in het algemeen laag genoeg en dus ben je met een kast met meer rendement beter af. De splmax ligt in de infra-zone overigens wel hoog, ik denk dik 120 db tussen 30 en 50 hz! Dit is met de meeste standaard basreflex kasten gewoon niet haalbaar.

Voor wie lage frequenties leuk vindt: we hebben een dergelijk concept verder uitgewerkt in een voor PA geschikte kast. Een testkast moet nog gebouwd worden maar in de simulatie weet deze tussen 30 en 60 hz een theoretische splmax neer te zetten van 127 db. Dit met een enkele 15”! Ook tussen de 25 en 30 hz trekt het ding goed door, een echte infra sub dus. Het is dan ook de bedoeling om de kast te gebruiken als aanvulling op bestaande baskasten. Om daarvoor een idee te geven; tussen 25 en 40 hz gaat het tot wel 10 db harder dan een gemiddelde 18” basreflex.

Heftig weergeven van dit soort frequenties kost overigens wel veel versterkervermogen en vraagt om een flinke kast. Daarnaast kan het akoestisch voor nogal wat problemen zorgen, veel sublaag heeft vaak de neiging om erg snel ‘dicht te lopen’. Over het nut van weergave van dit soort frequenties voor PA zijn dan ook de nodige discussies. In het algemeen wordt het niet als heel zinnig ervaren. Veel muziekmateriaal bevat deze frequenties niet eens en of je het ook echt als ‘dansfrequentie’ ervaart is maar de vraag.

Dat gezegd hebbende vind ik het persoonlijk bij bijvoorbeeld sweeps in trance echt kicken. Maar ook sommige top40 muziek zoals Madonna heeft soms idioot lage frequenties in nummers zitten die je normaal gesproken nauwelijks hoort/ervaart omdat je deze eruit filtert. Of omdat je kasten het domweg niet kunnen weergeven.
Voor dit soort dingen komt de omschrijving ‘aardbeving’ van Daniel dan goed in de richting. En tja, leuke dingen zijn wel vaker niet erg zinvol happy :)
NBKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2006
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 24
10-1-2007 21:46
Normaal vind ik het wel prettig om een beetje all-round setup te hebben. Daarom ben ik dus eigenlijk op zoek naar sub's die erg laag gaan zodat ik ze dan ook dan bijvoorbeeld ook kan gebruiken voor een bioscoop setup.
Maargoed, het moet dus ook bruikbaar zijn voor drive-in achtige activiteiten en dus goed versjouwbaar zijn. Bandpass valt dan dus af. Om het ook nog simpel te bouwen te houden valt een horngeladen speaker ook af en zit ik denk toch vast aan een BR ontwerp.

Ik zit nu alleen nog te twijfelen tussen een speaker met 2x15"(2x8Ohm) of 1x18" (op 4Ohm). Als je de spec's vergelijkt tussen een 15" en 18" met dubbel het vermogen is de gevoeligheid van de 15" gewoon hoger terwijl je dan ook nog eens 3dB wint door de koppeling tussen de 2 speakers. Wel gaat de 18" wat dieper dan een enkele 15" maar ik weet niet wat er precies gebeurd als je twee 15" in een kast stopt. (Of dan het -3dB punt ook nog naar een lagere frequentie schuift.)
En dan kun je ook nog varieren met de lineup van de speakers. Een rechte voorkant of de units verdiept in een V-vorm in de speaker (beetje zoals IVO's mini-line array maar dan zonder de hoog driver). Wat is het effect daar precies van?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)