Forum > Algemeen Forum

Welke generator??

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
26-6-2006 21:29
Dit is precies waarom ik het zeg veel mensen weten dit nog niet eens.

Met carnaval mag het allemaal niet te veel kosten,

Voorbeeld: Je heb uitgeteld dat je ongeveer 4.8kw nodig hebt er word dan vaak een generator gehuurd van 5kva.
Vaak wordt de apperatuur warm en trekt het net wat meer stroom.
Gevolg als je geen stabiele en gezekerde generator hebt is dat je alles kapot draait
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
27-6-2006 09:42
Even graven in mijn geheugen ( het is lang geleden dat ik de boekjes van Knol en van Pelt heb gebruikt als verplichte stof ).
De termen kVA en kW worden nogal eens door elkaar gehaald. Het verschil tussen deze twee is de cos phi ( oftewel de arbeidsfactor )welke een hoekverschuiving tot gevolg heeft. Verschuiving komt door capacitieve (Xc)of inductieve belastingen ( Xl).

Bij de ideale omstandigheid( Xl=Xc )is er een cos phi van 1 en zal het werkelijk vermogen (kW) gelijk zijn aan het schijnbaar vermogen(kVA). Dit zal echter nooit ( tenminste niet zonder compensatie ) bereikt worden. Ergo het werkelijk vermogen is altijd lager dan het schijnbaar vermogen. Als benadering kan inderdaad aangehouden worden dat 1 kVA gelijk is aan 0,8 kW.

Tevens wil bij kleinere generatoren die aan hun max. zitten qua belasting de frequentie nog wel eens in elkaar wil zakken en de spanning omlaag gaat. Niet iedere versterker vind die spanningsval fijn kan ik je zeggen.
( Mijn oude Carver was hier heel gevoelig voor )
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
RKteBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2006
Laatste: 24-10-2006
Berichten: 6
27-6-2006 10:02
Zo zijn we met z'n alle weer wat wijzer geworden.

Dan wordt het denk ik een 5kw aggregaat zodat we de komende jaren vooruit kunnen.

Echt super bedankt voor alle informatie!

rob
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
27-6-2006 12:01

RKteB schreef:

Zo zijn we met z'n alle weer wat wijzer geworden.

Dan wordt het denk ik een 5kw aggregaat zodat we de komende jaren vooruit kunnen.

Echt super bedankt voor alle informatie!

rob
Let op dat het ding wel gestabiliseerd is, anders heb je kans dat bij de eerste de beste bassdreun de aggregaat sterk aan het werk moet en spanningen tussen de 100 en 300 volt gaat produceren. Een gestabiliseerd broertje kan die klappen beter opvangen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
27-6-2006 13:28
plus dat je even moet kijken hoe die 5 kilowatt uitgegeven word.
Een fases met slechts 1600 watt is ook niet altijd genoeg voor een zware eindverterker.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ShimanooStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-7-2005
Laatste: 15-1-2018
Berichten: 48
6-8-2007 09:20

dj sjoerd schreef:

ja je kijkt achterop de versteker en het mengpaneel en andere stroomverbruikers hoeveel amperes het trekt. dat vermenigvuldig je met 230 en dan heb je het aantal watts.

en 1 kw is 1000 wat zodat je niet denk dat je maar 1 watt hebt laugh :D
Ik heb in september een gondelvaart. Sta op een praam (platte boot).. Ga hier mijn paladium P2000 en P1600 neer knallen met respectievelijk, 15 en 12 Ampere. Totaal dus 27 Ampere. 27 x 230 is: 6210 aan watts. Dit is volgens mij een knappe generator.
5 kilo wat????
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-8-2007 10:10
Een Palladium P2000 gebruikt echt geen 15A. In de praktijk zal je er zeker 2 en waarschijnlijk zelfs 3 op een 16A-groep kunnen zetten. Tenzij je je publiek doorlopend trakteert op clippende pink noise uit 2 Ohm speakers. Maar in dat geval wordt je snel opgesloten (in de gevangenis of in een gekkenhuis)...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ShimanooStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-7-2005
Laatste: 15-1-2018
Berichten: 48
6-8-2007 11:41

Victor schreef:

Een Palladium P2000 gebruikt echt geen 15A. In de praktijk zal je er zeker 2 en waarschijnlijk zelfs 3 op een 16A-groep kunnen zetten. Tenzij je je publiek doorlopend trakteert op clippende pink noise uit 2 Ohm speakers. Maar in dat geval wordt je snel opgesloten (in de gevangenis of in een gekkenhuis)...
Ik weet dat je ampere niet bij elkaar mag optellen om je verbruik te meten. Maar ik wist niet de formule.. Ik weet wel dat een generator over het algemeen last heeft van spanningswisselingen, dus dat je een kleine overmarge moet nemen.. OK... Dit was wat te veel overmarge..

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel, Hoeveel kVA generator heb ik nou nodig om de hele avond zonder problemen te spelen.. Mixertje en cd spelers komen er nog op.. een beetje slanglicht en een rookdoosje 700W..
5 kilo wat????
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
6-8-2007 12:00

shimanoo schreef:

een beetje slanglicht en een rookdoosje 700W..
Pas op met het slang ding, dat verbruikt al snel 50 watt per meter.......
zo'n slang is vaak 10 meter dus tjakka een kontinue verbruik van een flinke bouwlamp!
Rookdoos moet ook wel zijn 700 watt altijd kunnen trekken, daar zo'n kleintje buiten zo weinig geeft dat hij vrijwel continue op staat te warmen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ShimanooStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-7-2005
Laatste: 15-1-2018
Berichten: 48
6-8-2007 12:06

Tom schreef:

shimanoo schreef:

een beetje slanglicht en een rookdoosje 700W..
Pas op met het slang ding, dat verbruikt al snel 50 watt per meter.......
zo'n slang is vaak 10 meter dus tjakka een kontinue verbruik van een flinke bouwlamp!
Rookdoos moet ook wel zijn 700 watt altijd kunnen trekken, daar zo'n kleintje buiten zo weinig geeft dat hij vrijwel continue op staat te warmen.
zetten hem op timer, De praam wordt omgebouwd tot zo'n rader (mississippi) boot. met een schoorsteen.. daar moet af en toe een beetje rook uit komen..!! gewoon voor de gein.. laugh :D Kan beter een led slang nemen.. kijken of 'k die nog ergens op de kop kan tikken wink ;)
5 kilo wat????

Terug naar forum Reageer (zonder quote)