Forum > Geluid

Bescherming versterkers/speakers

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
18-1-2006 17:56

GateWay schreef:

mja hoge borg vragen, wat is hoog ? als je bv €500 vraagt (ik zeg maar iets) en er gaat een versterker + 4 woofers kapot, dan ben je al snel een stuk meer kwijt dan die borg.

een een limiter, hoe werkt dez juist, moet je dan alles op mengpaneel open draaien (tot alles dik in het rood staat) en dan op de limiter het signaal terug draaien tot je terug op 0db zit ? of regelt hij het zelf ?
alles automatisch, ge stelt in op een waarde, daar houdt hij zich aan. Op zich heel veilig maar als uw mengpaneel clipt lijdt uw mengpaneel er nog altijd onder... maarja, beter 1 apparaat dan alles...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
18-1-2006 17:58

dj-exca schreef:

dan vijzen ze gwn uw versterker deruit... ik leen (eigen) materiaal nooit uit. Een verhuurfirma zou ik niet aankunnen, altijd dat duur materiaal weggeven aan iemand die ge niet kent... amai :p heb mijn eigen materiaal 1 keer meegegeven en al schade :( en da staat gewoon op mijn kamer kmoet daar keihard voor sparen en aan wie ge da meegeeft denkt van 'ahja die kerel zal wel geld genoeg emme' en die gebruiken da met de mentaliteit van alsof ge een verhuurfirma zijt en dat ge er wel tegen kunt of alsof ge niet om krassen geeft... of een pint ofer uw speakers gieten ja waarom niet het is professioneel materiaal... khaat da :s alles blijft mooi thuis vanaf nu :-) overal risico's... en een verzekering is redelijk duur :/
En nu in de herhaling in NEDERLANDS!
Edit Mod: Dré: En we weten dat ge het kunt (u Vlamingen winnen telkens weer bij 10 voor taal ;-)
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
19-1-2006 16:10
of is dit https://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG iets beter . dan kan ik ook men analoge EQ en x-over vervangen ?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
16-3-2008 20:09
Edit Mod: Dré: Tussenliggende topickick verwijderd.
Kan een oud onderwerp wezen, maar daarmee is dit probleem nog niet van de baan hè...

In principe als je een fatsoenlijk geluidssysteem hebt (dus geen DAP, Behringer en consorten) dan heeft de fabrikant ook wel een bijpassende systeemprocessor in het assortiment zitten, als je deze met de bijbehorende Sense lijnen op je versterkers aansluit is je systeem in principe gewoon hufter-proof.

Aangezien het Sense systeem 'terug-meet' wat er daadwerkelijk door je versterker wordt uitgestuurd (en in geval van problemen het ingangssignaal hierop aanpast) kun je je systeem eigenlijk gewoon niet kapot krijgen.

Dit kan namelijk nog wel gebeuren met een 'standaard limiter' aangezien die geen rekening houdt met oververhitting van je luidsprekers, extreme uitslag van de conus (overschrijding van de Xmax), e.d.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
16-3-2008 21:52
hoe grappig, een oudtopic van mij, ondertussen zijn mijn best wel heel gebleven, we zijn nu toch ook al 4 dcx2496 en een driverack pa verder laugh :D
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
18-3-2008 19:53
MIsschien is het ook wel een goed idee om in bijvoorbeeld een versterkerrackje,
Een rooster o.i.d. voor alle aansluitingen te monteren.
De versterkers en andere apparatuur kan toch nog ademen maar men kan niet zomaar iets ompluggen.
De in de voorkant gemonteerde apparatuur vastzetten met een wat minder voorkomende boutkop.
(denk aan slotmoertjes torx o.i.d. in ieder geval geen 6 kant of kruiskopje).
Vevolgens een processor met wachtwoord en je bent een heel eindje beveiligd.
De echte hufters krijgen natuurlijk alles open maar dan heb je braakschade.
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-3-2008 22:51
Maar daarmee los je het probleem nog niet op dat je speakers het niet meer kunnen begeven. Als jij continu volledig in de limiter staat te spelen dan krijg je wel een heel gecomprimeerd signaal op je speakers. Niet verwonderlijk dat de temperatuur in de spreekspoelen dan wel eens hoog op wil lopen.

Maar een beveiligde processor met limiter biedt absoluut een mate van bescherming. Maar het zijn meestal de idioten die je spullen stuk maken (mensen die ampracken gaan openschroeven en processor en limiters gaan omzeilen zijn meestal niet de idioten zonder verstand... Hoewel hun acties daarom wel niet minder dom kunnen zijn.)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
19-3-2008 12:12
Wanneer iemand die ik niet vertrouw een versterkerrack huurt, (klinkt stom jah, iemand die ik neit vertrouw iets verhuren, maar jullie bergijpen hopelijk wat ik bedoel....) doe ik een beetje gekleurde nagellak als zegeling op de schroefjes, en vertel de huurder dat wanneer de zegeling is verbroken de borg neit wordt teruggegeven. Werkt echt prima!! En je ziet echt wel wanneer de klant er aan heeft zitten prutsen!
Die roosters werken ook neit altijd. Ik draai soms ergens met een vaste installatie waar we ook een limmiter (geen digitale met w8woord ofzo) in hebben zitten, maar met een sateprikker kan je door eht rooster net de limitier uitzetten sad :( En kan je vervolgens dus ook eea vernaggelen!

Grtz..Frits
The Show Must Go On!
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
19-3-2008 19:29
Maar ik heb het in dit geval over de achterkant van het rack waar de aansluitingen zitten.
Daar een rooster voor monteren. (probeer maar eens met een sateprikker een xlr plug los te krijgen, als je er al bij komt).
Vervolgens de voorkant voorzien van een processor/limiter met wachtwoordbeveiliging.
Ja en als je constant tegen het randje aan draait zodat de limiter steeds ingrijpt klinkt dat voor geen meter en gaan ze vanzelf een tandje terug.
en ik wist niet dat een limiter het geluid zo compreste een compressor echter natuurlijk wel.
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-3-2008 21:42
En een rooster kan je er niet uithalen? ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)