Forum > Geluid

Bescherming versterkers/speakers

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
18-1-2006 03:08
wat kan je nu best in je rack steken om je speakers/amps te beschermen bij een verhuur ? bestaat er iets dat je signaal op max 0db kan houden . dus als bv met mengpaneel +6db uitstuurt er door dat apparaat die 6db weer afgedaan word en dus weer 0db naar de eq en crossover gaat. op de EQ en Cross zitten wel van die input signal knopjes maar die zijn door de huurder weer stel ff verder open te draaien ...

is dit https://www.behringer.com/MDX2600/index.cfm?lang=ENG bv iets voor mij ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
18-1-2006 10:15
een huurder kan altijd je spullen vernaggelen,
de meeste schade voorkom je door een flinke borg te stellen.

Veel van de drive racks (enz), kan je beveiligen met wachtwoorden,
maar ook een beveiliging is te omzeilen.

Simpelweg alleeen al door de plugjes vanuit de mixer rechtstreeks in de apms te doen sneaky :V
En daar gaat je beveiliging.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
18-1-2006 11:31
mja das wel waar, als ze het kapot willen, krijgen ze het wel kapot, maar stel ons even dat het nog redelijk brafe huurders zijn en alle kabels laten waar ze zitten.

maar kwil dus berscherming tegen clip/ meer vermogen op de boen zetten dan dat ze aan kunnen (men amps zijn zwaarder dan men speakers )
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 138
18-1-2006 11:36

GateWay schreef:

mja das wel waar, als ze het kapot willen krijgen, krijgen ze het wel kapot, maar stel dat het nog redelijk brave huurders zijn en alle kabels laten waar ze zitten.

Ik wil dus bescherming tegen clip/meer vermogen op de speakers zetten dan dat ze aan kunnen (mijn versterkers kunnen meer vermogen leveren dan dat mijn speakers aankunnen.
Zo nu begrijpt tenminste iedereen wat je getypt hebt. Ik moest het zelf 3 keer overlezen voordat ik het snapte.
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
18-1-2006 11:44
Tom heeft hier in elk geval een punt.

Ik heb op dat vlak al een aantal problemen gekend, waarvan ik dacht dat het nooit zou kunnen gebeuren. Maar sommige huurders zijn nu eenmaal zo arrogant en koppig, dat ze niet van je spullen kunnen blijven. Het probleem moet je echt niet bij mij zoeken, want de meeste collegas zullen de verhalen kunnen bevestigen. Ik heb genoeg racks met mooie limiters ; ik heb er met een klembeveiliging met slotjes, en met een wachtwoord beveiliging. Op zich is dit heel mooi, maar daar trekt een huurder zich hoegenaamd niets van aan. Op alles vindt men iets. Als het maar hard kan! En dat natuurlijk ten koste van je apparatuur. Je kan je racks beveiligen, en je kan daarin heel ver gaan. Maar dat vind ik dan persoonlijk geen zicht. Ik houd mijn racks liever mooi zichtbaar. De huurder zal toch gewoon de menger rechtstreeks op de amp nemen, en knallen!

Zoals Tom zegt, is het de beste oplossing om een hoge borg te vragen. Wanneer je apparaten terugkomen worden ze getest, en indien iets op te merken, wordt de gehele borg ingehouden. Zo leert men vaak het snelst.

Nu kunnen er op deze manier ook wel problemen opduiken. Ik kan bijvoorbeeld vertellen: een aantal jaar geleden krijgt een collega/vriend een setje zware EV kastjes terug van een verhuur. Zoals hij bij iedereen doet, luistert hij even of er niets gesneuveld is. Alles lijkt te gaan. Uiteraard gebeurde de test op zeer gering volume, er loopt daar nog volk rond, en het is niet altijd een geschikt moment om door te knallen. Immers, het ging om een klein testje. Goed, alles in orde, en de borg wordt teruggegeven. Een paar dagen later wordt de set verhuurd aan een andere huurder, een goede klant van mijn collega. Echter, de volgende dag staat hij er al terug, en zegt nooit meer iets van deze verhuurder te komen halen. Hij had nog nooit zulke slechte klank van EV gehoord, en kom amper volume maken, of het was naar de maan. Mijn collega neemt dit uiteraard in vertrouwen, en doet een uitgebreide test van de set. Inderdaad, het klonk reteslecht. Setje opengevezen, en wat zagen we? Alle componenten vervangen door kl*te speakers. Ga dan maar reclameren bij de vorige klant, die zijn borg na een test heeft teruggekregen. Zelf betalen dus!

Hetzelfde probleem bestaat bij lampen. Wanneer ik een set lampen terug krijg, dan is het uiteraard best mogelijk dat er een aantal gesneuveld zijn, lijkt me logisch. Maar een paar jaar terug had ik een set van 100 kilowatters en 100 halfkilowatters verhuurd voor een theaterproductie. Enkel de lampen, zonder sturing of wat dan ook. Wanneer het setje terug binnen kwam, heb ik ze kort even getest. (hoewel een lamp meestal de geest geeft wanneer je ze de volgende keer gebruikt) 50 lampen waren om zeep. Je kan een aantal lampen kapot hebben, maar 50 vond ik persoonlijk nogal onrealistisch. Ik wil de lampen vervangen, en merk daarbij op dat de 50 gesneuvelde lampen van een budgetmerk zijn dat ik nooit gebruik. Leuk!

Ik wil maar zeggen, je kan heel veel geld uitgeven aan een waterdicht beveiligingssysteem. Er is echter maar 1 probleem. Overal treden lekjes op!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
18-1-2006 14:16
In het geval van dei EV speakers lijkt me dat gewoon diefstal en een kwestie waarbij de politie geïnformeerd dient te worden..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
18-1-2006 15:00
Een processor kan de boel beschermen tegen oversturing etc. Bij veel digitale processors kan je de instellingen beveiligen met een wachtwoord.

Om te voorkomen dat er kabels worden gewisseld zou je een vorm van verzegeling moeten aanbrengen: zegel verbroken = borg kwijt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
18-1-2006 17:30
Is het niet mogelijk om de achterkant van je case (met achterkanten van apparaten) dicht te laten lijmen / een slot op te laten zetten o.i.d.? Dan zet je vooraan gewoon een patch paneeltje met alleen een aansluitings xlr in en speakon out (oid), wat kan er dan nog misgaan als je alles met een wachtwoord instelt?
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
18-1-2006 17:46
mja hoge borg vragen, wat is hoog ? als je bv €500 vraagt (ik zeg maar iets) en er gaat een versterker + 4 woofers kapot, dan ben je al snel een stuk meer kwijt dan die borg.

een een limiter, hoe werkt dez juist, moet je dan alles op mengpaneel open draaien (tot alles dik in het rood staat) en dan op de limiter het signaal terug draaien tot je terug op 0db zit ? of regelt hij het zelf ?
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
18-1-2006 17:55
dan vijzen ze gwn uw versterker deruit... ik leen (eigen) materiaal nooit uit. Een verhuurfirma zou ik niet aankunnen, altijd dat duur materiaal weggeven aan iemand die ge niet kent... amai :p heb mijn eigen materiaal 1 keer meegegeven en al schade :( en da staat gewoon op mijn kamer kmoet daar keihard voor sparen en aan wie ge da meegeeft denkt van 'ahja die kerel zal wel geld genoeg emme' en die gebruiken da met de mentaliteit van alsof ge een verhuurfirma zijt en dat ge er wel tegen kunt of alsof ge niet om krassen geeft... of een pint ofer uw speakers gieten ja waarom niet het is professioneel materiaal... khaat da :s alles blijft mooi thuis vanaf nu :-) overal risico's... en een verzekering is redelijk duur :/

Terug naar forum Reageer (zonder quote)