Forum > Muziek

Muziek stijldansen

(266 reacties. Pagina 15 van 27)
Moderator(s): Dré
LJ alexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2004
Laatste: 25-9-2016
Berichten: 54
12-10-2008 15:45
heb hier nog een leuk site gevonden met wat voorbeelden
https://www.xs4all.nl/~fghb/0501.htm
succes
zonder geluid geen feest, maar zonder licht geen sfeer.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
14-10-2008 00:27

LJ alex schreef:

heb hier nog een leuk site gevonden met wat voorbeelden
https://www.xs4all.nl/~fghb/0501.htm
succes
Leuke site?Ja idd.Moest bij enkele nummers zelfs hard op lachen.Voorbeeldje?Laatste 4 bij tango. shocked 8O .Maar bij verschillende dacht ik ook:Mja, waarom niet.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
13-5-2009 20:27

Tom schreef:

slow fox,
quickstep
en foxtrot

Tussen de laatste twee is eigenlijk geen verschil,
maar sommigen vinden van wel.

Een dans dansen op eens iets anders is niets mis mee,
zolang de stijl van de muziek en de maatvoering maar klopt met de gekozen dans.
Anders word het meestal snel een rommeltje om te zien.

Van wat voor niveau ben jij met dansen?
Nee, tussen een Quickstep en een foxtrot zit wel degelijk verschil. Alleen al in het tempo. Een Quickstep is sneller en er komt heel wat andere techniek bij kijken dan bij een foxtrot.
Thats fun.....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-5-2009 20:41
Enlight me please....
Heb goud ster, en wedstrijd gedanst in de 70 en 80er jaren.
Heb nog nooit het verschil uitgelegd gekregen.....

Ook niet tijdens wedstrijden, waarbij de beide termen door elkaar werden gebruikt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-5-2009 21:26
Vrij duidelijk verschil toch in ritme...

Klik

Wordt (vandaag de dag dan) op dansscholen gewoon uitgelegd en ook bij wedstrijden absoluut NIET door elkaar gebruikt!
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-5-2009 22:11
ah, nu snap ik het jullie halen twee dingen door elkaar.
Ik heb het nog even van het net geplukt in nette taal en uitleg:

Slow Fox:Het tempo en de bewegingen staan centraal bij de Foxtrot. Het is de enige Ballroomdans waarbij de dansparen met beide voeten tegelijk los mogen komen van de dansvloer. Het accent ligt op de eerste en de derde maat.

Quickstep/foxtrot.
In de verfrissende jaren 20 werd de Foxtrot steeds sneller gespeeld, tot wel 60 maten per minuut, waardoor diverse danspasjes en figuren niet meer gemaakt konden worden en er andere bewegingen gedaan werden. De lange open passen werden niet meer gedaan en men ging over op een eenvoudigere ritmische zij-sluit-zij pas (de chasse). Hierbij volgt de ene voet de andere en wordt er voornamelijk op de voorvoet c.q. tenen wordt gedanst.

Door de jaren heen is deze 'Quick-time Foxtrot' een eigen leven gaan leiden onder de naam Quickstep. De 'gewone' Foxtrot ging vanaf die tijd door het leven als 'Slow Foxtrot'

Voorbeeld van een twee zeer bekende dansschool slow foxes,
Alhoewel de meeste leken er gewoon een qucistep/foxtrot op dansen: New York van Frank Sinatra en Dance in the old fasion way van Charles Aznavour

Van de zelfde artiest een quickstep: Laddy is a tramp. (Frank)

Luister maar eens naar het verschil wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
13-5-2009 23:37

Tom schreef:

Slow Fox:Het tempo en de bewegingen staan centraal bij de Foxtrot. Het is de enige Ballroomdans waarbij de dansparen met beide voeten tegelijk los mogen komen van de dansvloer. Het accent ligt op de eerste en de derde maat.
Weet je heel zeker dat deze informatie correct is??

Of reken je de quickstep tot de latin. Op hoger niveau komen in de quickstep redelijk wat figuren voor waarin de paren met beide voeten tegelijk los komen. Uit mijn hoofd weet ik zo 2 figuren waarbij het danspaar met beide voeten los komt. Een figuur is met huppelpasjes en ik dacht dat de andere "pepperpot" heette.

Overegens is de Slowfox idd een heel andere dans dan de Quickstep. In de slowfox beweegt het paar eigenlijk de hele dans met constante snelheid over de vloer. Het komt meer op samen wandelen, dan dansen neer. (en dat is een stuk moeilijker als het klinkt.)
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
14-5-2009 09:59
ik heb de regels niet bedacht...
Misschien dat er in de moderne tijd iets aan veranderd is.
Ik probeerde alleen het verschil den de verwarring wat uit te leggen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
14-5-2009 19:33
Quickstep, foxtrot en slow fox zijn drie verschillende dansen.
Slow fox lijkt me duidelijk voor de kenners.

Het verschil tussen de quickstep en de foxtrot zit in de basispassen; in de foxtrot doe je meer stappen zijwaarts, in de quickstep meer naar voren/achteren. De quickstep ziet er vlotter uit en kan sneller worden uitgevoerd, vandaar ook de naam.

Sgrovert schreef:

Overegens is de Slowfox idd een heel andere dans dan de Quickstep. In de slowfox beweegt het paar eigenlijk de hele dans met constante snelheid over de vloer. Het komt meer op samen wandelen, dan dansen neer. (en dat is een stuk moeilijker als het klinkt.)
Sloq-quick-quick-slow - slow-quick-slow etc.
Indien slecht uitgevoerd ziet het er niet uit *s
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
14-5-2009 22:33
Uiteraard. Geen enkele dans ziet er goed uit wanneer die niet goed uitgevoerd word.

Echter zegt de telling van de maat weinig over de beweging van het lichaam. De voeten volgen meestal de telling van de maat, terwijl het lichaam zich in een vloeiende lijn van A naar B beweegt.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)