Forum > Geluid

microfoon direct aansluiten op in-ear systeem

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-11-2024
22-3-2019 09:45

Rdreiers schreef:

Als je jullie hele verhaal zo lees heb ik het sterke vermoeden dat het gewoon veel te hard op het podium gaat.
Dat is geen vermoeden, dat is dankzij de uitleg van de op een zekerheid in dit geval wink ;)

Dat is niet van deze tijd hoor, dat is van alle tijden.
Elke instrumentalist vind zijn partij het belangrijkste, en wil daarom dat hij/zij het hardste klinkt.
Het vergt vee dicipline om dat niet te doen. En dicipline moet meestal worden opgelegd door een professionele aanpak.

Ook heeft men op het podium (vooral als dat een echt podium is) geen idee hoe het in de zaal klinkt,
en zijn ze allmeaal als de dood dat hun gedeelte niet hoorbaar is, en dan compenseren ze dan door op het podium de boel harder te zetten sneaky :V
Het vergt een geluidsman die zeer stevig in zijn schoenen staat om de boel dan nog in het gareel te houden.
Ook in oefenruimtes verbaas ik me altijd over het volume niveau shocked 8O
Waarom in godensnaam?

Het gevolg is vaak dat de lead zanger(es) zijn/haar longen uit het lijf moet schreeuwen om nog een beetje mee te kunnen komen.
Dit soort bandjes verslijt daarom ook vaak zangers en zangeressen, lettelijk!
Het is altijd een beetje de dooddoener om de apparatuur/geluidsman/zaal daar de schuld van te geven.
Het duidt meer op de onkunde van een bandje.
En tja, als de geluidsman dan ook nog maar een jaar of twintig is met weinig ervaring,
dan is het voor deze lastig om op te treden hiertegen, hij wil immers ook graag zijn (bij)baantje houden.
Als ze mij bij zo iets achter de knopen hebben, tja, dan is het uiteraard in goed overleg: my way of the higway laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
theeuwkeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2019
Laatste: 12-11-2024
22-3-2019 19:35
Wat een aannames weer, jullie zijn zeker geluidsmannen wink ;) sneaky :V (owhja daar wilde ik juist advies van)

Even ter info, ik ben zelf de drummer, ik speel zonder oordoppen en als dat niet gaat staat t te hard. Het laatste tentje waar we stonden was klein, maar meeste geluid wat ik vanaf mijn positie hoorde was de foh. (Ik zit gesandwiched tussen 2 gitaristen, bassist en toetsenist btw). Als we het geluid zelf regelen hebben we nergens last van, maar dan leen ik ergens een tafel met meer dan 1 monitor groep.

Nu heb ik ook geen zin om een geluidsman zwart te maken die hier zelf niet zn verweer kan doen, das niet fair en daar kom ik niet voor. Ik kwam hier met een vraag over een in ear systeem indien de pa daar geen aansluitmogelijkheden voor heeft.

De opmerking over de ksm8 geeft stof om na over te denken. Ga ik zeker in groep gooien dat is precies het advies waar ik wat aan heb, hulde!

Ik snap de opmerking over de in ear niet zo. De zangeres wil zich graag goed horen, dat geeft zelfvertrouwen. Haar stemvolume is niet groot, en al dus wel vaker feedback gehad in het verleden over de monitor. Dat was met het in ear systeem verleden tijd en leek ons een prima oplossing.
TomVIP Lid
23-3-2019 10:15
Hoe groot of hoe klein een zaal of podium is, dat maakt niet uit voor de inregeling van je feedback.
Tuurlijk als alles dicht op eklaar moet staan heb je wat eerder last,
maar dan is het ook zo klein dat het niet hard hoeft, dus dan regelt dat zichzelf.
Wat de versterking van een zachte stem betreft,
misschien dat het ook een beetje te maken heeft met een stukje microfoon techniek van de zangeres?
Als je met een beta 58 vlak op je mond houd, dan kan je er een enorm volume uit halen zonder feedback, zelfs met een monitor er vlak voor.
Misschien dat je zangeres te ver van de mic afstaat? Verdubbeling van de afstand, halveert je volume, Heb je een gemiddelde dynamsche zangomicrofoon meer dan 10 centimeter van je mond, dan word het al snel zeuren.
En wat ik ook wel vaker zie is dat een zanger/zangeres een beetje verlegen is om de eigen stem te horen,
en dan uit een soort schrikreactie te zacht gaan zingen.
Tja, dan kan je de beste micrfoon van de wereld hebben, maar wat er niet is kan je ook niet versterken wink ;)

En ongevraagd avies ten opzichte van jouw vraagstelling,
er zit hier voor duizenden jaren technische praktijk ervaring op het gebied van geluid, beeld, licht enz.
Vanuit deze ervaring weten we meestal al vrij snel waardoor problemen veroorzaakt worden,
dat is geen beterweterigheid, maar pure hulpvaardigheid.

En waar ik, en velen met mij, echt een hekel aan hebben is zogenaamde symptoom bestrijding,
we lossen liever de oorzaak op.
Het is een ware hobby om voor alle problemen weer een elektrisch doosje te kopen met allemaal mooie schrempjes en knopjes.
Mijn advies is altijd: less is more, hoe minder kastjes en schakels, hoe puurder, zekerder en vaak ook beter het geluid blijft.
Stick to basics, en je zal zien dat je er zelf ook veel meer plezier aan beleefd.
Stefan3128Standaard Lid
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 22-11-2024
23-3-2019 14:13

theeuwke schreef:

Even ter info, ik ben zelf de drummer, ik speel zonder oordoppen en als dat niet gaat staat t te hard. Het laatste tentje waar we stonden was klein, maar meeste geluid wat ik vanaf mijn positie hoorde was de foh.
Je noemt de problemen waar je tegenaan loopt zelf, maar het lijkt alsof je ze gewoon nog niet ziet.

Als drummer zonder doppen is niet slim, laat ik dat voorop stellen. Ik snap je punt, maar realiseer je dat de geluidsdruk bij een mep op je snare met een houten stok snel tegen de 110dB(A) loopt. Dit is iets om je echt goed te realiseren, 110dB(A) is echt veel.

Ten eerste sla jezelf gehoorschade. Dringend advies om een paar goede doppen te laten aanmeten en te gebruiken.

Ten tweede is dat ook direct een 'verborgen' oorzaak van je tweede probleem: in een kleine ruimte hoor je vooral alles terug van de PA.
Reflectie van muren, vloeren en plafonds heb je in elke ruimte mee te maken. Hoe harder het geluid, hoe minder snel het uitdooft in de lucht. Heb je dan een kleine ruimte, dan komt alles inderdaad terug met bijna dezelfde energie als dat het van je af gaat.
Sla jij op de snare in die kleine ruimte (en staan er ook nog 2 gitaren en een bas te blazen), dan moet je tech serieus duwen om zang daar overheen te krijgen, zeker als alles ook nog eens drie keer terugkaatst van allerlei verschillende oppervlaktes.
Daar zijn twee oplossingen voor te bedenken:

- Podiumgeluid omlaag. Monitoren zachter, versterkers zachter, drums zachter (zachtere stokken kan, rods zijn echt een enorm verschil). Dit vraagt van elk bandlid een stukje inzet en acceptatie, maar maakt het voor het publiek een heel stuk aangenamer en voor je tech veel en veel makkelijker. Hij kan gaan mixen i.p.v. inkleuren en vechten tegen feedback.

- Podiumgeluid helemaal wegnemen. In-ears, digitale drumkit, re-amp boxjes voor je gitaren. Je komt het bijzonder weinig tegen en ik snap ook waarom (het is toch echt anders), maar het is een oplossing. Goed begrijpelijk dat je als jazzbandje daarvoor durft te kiezen maar als rockbandje zegt: doe maar niet.

De combinatie van verlaagd podiumgeluid door amps en drums zachter te krijgen en i.p.v. monitoren gebruik maken van in-ears is natuurlijk de middenweg die we veel tegenkomen. Je bent je feedback probleem op het podium kwijt en je hoort wat je wilt horen en vooral niet wat je niet wilt horen.

Zoals ik jullie probleem zie hebben jullie de eerste stap gezet richting een oplossing, maar werken omstandigheden nog niet helemaal mee. Natuurlijk, techniek kost geld en dat is er niet altijd in het circuit van bandjes die in kroegen of kleine zaaltjes spelen, maar je mag best tegen je opdrachtgever zeggen dat je gewoon een minimum aan techniek nodig hebt om te kunnen spelen. Je staat met 6 artiesten op het podium, dan mag je best minimaal 4 aparte monitorsignalen vragen, daar hoef je je echt niet voor te schamen. Als je daar dan zelf je in-ears voor meeneemt zou elke technicus blij moeten worden.
Je kan dan ook nog kiezen voor een eigen monitormixer zoals hier al aangedragen, dat hoeft niet extreem complex te zijn. Druk een X32 Rack in een 4HE kistje, prop er een accesspoint bij en laat elk bandlid zijn eigen in-ear mix met zijn telefoon maken, klaar.
Komt natuurlijk wel een split bij voor je input signalen (mooi teambuilding project razz :p ).
theeuwkeStandaard Lid
Sinds: 20-3-2019
Laatste: 12-11-2024
25-3-2019 16:10

Stefan3128 schreef:

theeuwke schreef:

Even ter info, ik ben zelf de drummer, ik speel zonder oordoppen en als dat niet gaat staat t te hard. Het laatste tentje waar we stonden was klein, maar meeste geluid wat ik vanaf mijn positie hoorde was de foh.
Je noemt de problemen waar je tegenaan loopt zelf, maar het lijkt alsof je ze gewoon nog niet ziet.
Ik kan echt nog 3 pagina's vol schrijven hoe onze band door de jaren heen is ontwikkeld. Volume is altijd is wat we in het oog houden, in onze eerste configuratie speelde 1 van de gitaristen nog accoustisch, speelde ik voornamelijk op rods etc...

Ik snap het volume probleem wel, maar om maar een knuppel in het hoenderhok te gooien; ik merk dat jullie goede en ervaren geluidsmannen zijn, maar echt geen idee hebben wat je allemaal aantreft op sommige plaatsen. Dit varieert van een enorme wietlucht, tot nog geen signaal naar de tafel krijgen vanaf een di en op alles en iedereen afgeven maar niet op zichzelf shut up :X.

Een van die regels die we toepassen is zo min mogelijk geluid op het podium, goede plaatsing van onze versterkers, etc...
Als drummer zonder doppen is niet slim, laat ik dat voorop stellen. Ik snap je punt, maar realiseer je dat de geluidsdruk bij een mep op je snare met een houten stok snel tegen de 110dB(A) loopt. Dit is iets om je echt goed te realiseren, 110dB(A) is echt veel.

Ten eerste sla jezelf gehoorschade. Dringend advies om een paar goede doppen te laten aanmeten en te gebruiken.
Dit gaat nog wel gebeuren voor met name grotere podia. Vorig jaar nog mijn oren laten nameten, en geen gehoorverlies voor mijn leeftijd (35). Overigens; een beetje drummer heeft wel meer dan 2 volume standen hoor wink ;), dat mag je ook als geluidsman zijnde best tegen de drummer zeggen wink ;) . Verders maak ik gebruik van drum tone control rings. Rods gebruik ik ook wel, maar geeft een behoorlijke kleur aan je geluid, en zijn nadelig voor het gebruik van de ride bel, rim shots etc... Ik gebruik liever drumtechniek.
Ten tweede is dat ook direct een 'verborgen' oorzaak van je tweede probleem: in een kleine ruimte hoor je vooral alles terug van de PA.
Reflectie van muren, vloeren en plafonds heb je in elke ruimte mee te maken. Hoe harder het geluid, hoe minder snel het uitdooft in de lucht. Heb je dan een kleine ruimte, dan komt alles inderdaad terug met bijna dezelfde energie als dat het van je af gaat.
Sla jij op de snare in die kleine ruimte (en staan er ook nog 2 gitaren en een bas te blazen), dan moet je tech serieus duwen om zang daar overheen te krijgen, zeker als alles ook nog eens drie keer terugkaatst van allerlei verschillende oppervlaktes.
Daar zijn twee oplossingen voor te bedenken:

- Podiumgeluid omlaag. Monitoren zachter, versterkers zachter, drums zachter (zachtere stokken kan, rods zijn echt een enorm verschil). Dit vraagt van elk bandlid een stukje inzet en acceptatie, maar maakt het voor het publiek een heel stuk aangenamer en voor je tech veel en veel makkelijker. Hij kan gaan mixen i.p.v. inkleuren en vechten tegen feedback.

- Podiumgeluid helemaal wegnemen. In-ears, digitale drumkit, re-amp boxjes voor je gitaren. Je komt het bijzonder weinig tegen en ik snap ook waarom (het is toch echt anders), maar het is een oplossing. Goed begrijpelijk dat je als jazzbandje daarvoor durft te kiezen maar als rockbandje zegt: doe maar niet.

De combinatie van verlaagd podiumgeluid door amps en drums zachter te krijgen en i.p.v. monitoren gebruik maken van in-ears is natuurlijk de middenweg die we veel tegenkomen. Je bent je feedback probleem op het podium kwijt en je hoort wat je wilt horen en vooral niet wat je niet wilt horen.
Optie 1 is gewoon 'mandatory'. Optie 2 vind ik eigenlijk weer riskant. Er moet dan weer veel meer gemonitord worden, dat moeten we dan weer zelf doen, want met deze oplossing maken we het weer 'veel ingewikkelder'. En veel duurder; hoewel je een e-drum kit kan kopen voor een paar 100 euro, voor live performance zit je al snel naar een Roland TD20/TD25 te kijken wil je samples die live aan te horen zijn en speelt 'als een drumstel'. Ik oefen met een TD6/TD9 drumkit/module; die samples zijn in werkelijkheid 14-bit en met je hoofdtelefoon hoor je dat niet zo, maar live... shut up :X
Zoals ik jullie probleem zie hebben jullie de eerste stap gezet richting een oplossing, maar werken omstandigheden nog niet helemaal mee. Natuurlijk, techniek kost geld en dat is er niet altijd in het circuit van bandjes die in kroegen of kleine zaaltjes spelen, maar je mag best tegen je opdrachtgever zeggen dat je gewoon een minimum aan techniek nodig hebt om te kunnen spelen. Je staat met 6 artiesten op het podium, dan mag je best minimaal 4 aparte monitorsignalen vragen, daar hoef je je echt niet voor te schamen. Als je daar dan zelf je in-ears voor meeneemt zou elke technicus blij moeten worden.
Je kan dan ook nog kiezen voor een eigen monitormixer zoals hier al aangedragen, dat hoeft niet extreem complex te zijn. Druk een X32 Rack in een 4HE kistje, prop er een accesspoint bij en laat elk bandlid zijn eigen in-ear mix met zijn telefoon maken, klaar.
Komt natuurlijk wel een split bij voor je input signalen (mooi teambuilding project razz :p ).
Tja, we zijn een hobby band, we vinden spelen leuk en we doen het denk ik best aardig. Daarin tegen zie ik dat de vraag naar live muziek steeds verder af neem in het hobby circuits, cafe's en culturele centrums hebben het geld er gewoon niet meer voor blijkbaar shocked 8O. Die tafel kost tweedehands 1000 euro of zo. We hebben gelukkig geen kosten aan de oefen ruimte, maar dat is toch 4x optreden (kosten niet meegenomen) bij een goed draaiend cafe.

Bedankt voor de adviezen, we gaan er zeker wat mee doen. Ik zou graag willen dat alle geluidsmannen die we tegen kwamen zo behulpzaam zijn happy :)

Edit: nog een laatste vraag; want vinden jullie van dat we als band eigen mic's meenemen? Als band kiezen we natuurlijk een mic die we fijn vinden klinken, en vanuit de zanger(es) ook wel uit 'hygiene' overweging. Is dat 'not done'? Of een kwestie van te voren goed communiceren (staat bij ons op de rider).
BestekStandaard Lid
Sinds: 2-8-2005
25-3-2019 21:11
Edit: nog een laatste vraag; want vinden jullie van dat we als band eigen mic's meenemen? Als band kiezen we natuurlijk een mic die we fijn vinden klinken, en vanuit de zanger(es) ook wel uit 'hygiene' overweging. Is dat 'not done'? Of een kwestie van te voren goed communiceren (staat bij ons op de rider)
Lekker doen, mits het natuurlijk redelijkerwijs geaccepteerd spul is. Je weet dan altijd wat je krijgt en bent niet afhankelijk van de voorliefde van de geluidsman. Maar zoals gezegd wel zorgen voor goed spul, niet feedback gevoelig etc., zou er persoonlijk niet blij van worden als ik een chinees prul aan moet sluiten terwijl ik mijn sennheiser kitje in de la laat liggen.
Ik snap het volume probleem wel, maar om maar een knuppel in het hoenderhok te gooien; ik merk dat jullie goede en ervaren geluidsmannen zijn, maar echt geen idee hebben wat je allemaal aantreft op sommige plaatsen. Dit varieert van een enorme wietlucht, tot nog geen signaal naar de tafel krijgen vanaf een di en op alles en iedereen afgeven maar niet op zichzelf shut up :X.
Echt je wil niet weten wat ik ooit aantref shut up :X en ik durf dit voor mijn collegas ook wel te zeggen. laugh :D
Ik heb ooit in het toilet gezeten met de mengtafel laugh :D
RdreiersStandaard Lid
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
26-3-2019 08:40
xr18 kost nog geen 400 euro, voor een 750 met case en bekabeling en split ben je de man.

6 auxen dus voor ieder 1
DPA 2011C - DPA 4099
TomVIP Lid
26-3-2019 09:38
Denk je dat je met je bandje uniek bent? laugh :D
Na meer dan 35 jaar zaaltjes en evenmenten, ben je wel eens wat tegengekomen razz :p
en vergis je niet, een gemiddeld hobby bandje is al blij met 10 tot 20 optredens per jaar.
Een goede geluidsman die er van leeft, en doet gemiddeld 100 tot 150 klussen per jaar.

Heel veel podia (vooral de kleinere) die inplug op de aanwezige installatie aanbieden, (vaak uit kosten overweging);
heeft is spul wat al een leven heeft gehad van hier tot Tokyo.
Men vervangt alleen iets als het echt onherstelbaar onoplapbaar stuk is.
Want het moet allemaal zo min mogelijk kosten.
Van de tien zalen waar ik in de loop van de jaren ben geweest, heeft er gemiddeld maar 1 het spul echt op orde wink ;)
Voor mij is dat geen probleem, ik heb vaak genoeg dergelijke zalen ingelijft als installatieklant en kon dan het zaakje betaald onder handen nemen sneaky :V

De meeste problemen worden veroorzaakt door een brak stageblok.
Mijn simpele oplossing is dat ik dan gewoon een lijn rechtstreeks naar de zaalmixer leg en verder alles met mijn eigen mixers regel op/bij het podium.
Enne een kleine tip, de eerst paar kanalen, en de laatste paar kanalen zijn meestal het slechtste op een zaalmixer, omdat deze het vaakste ingezet worden sneaky :V

Met eigen microfoons werken, is bij mij ook geen enkel probleem, scheelt mij ook weer werk.
Het moet alleen geen kijkshop ding zijn, en hij moet wel goed (gebalanceerd) werken.
Net zoals de kabels die men meebrengt, aub wel goede kabels gebalanceerde gebruiken.
Want brom is negen van de tien keer te herleiden tot een brakke of verkeerd gesoldeerde kabel.

Weet je trouwens dat feedback ook verooraakt kan worden door een ongebalanceerde kabel?
Stefan3128Standaard Lid
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 22-11-2024
30-3-2019 15:19

theeuwke schreef:

Edit: nog een laatste vraag; want vinden jullie van dat we als band eigen mic's meenemen? Als band kiezen we natuurlijk een mic die we fijn vinden klinken, en vanuit de zanger(es) ook wel uit 'hygiene' overweging. Is dat 'not done'? Of een kwestie van te voren goed communiceren (staat bij ons op de rider).
Dat hangt er helemaal vanaf waar je mee aan komt zetten.
Een eigen zangmic voor zanger(es): prima, mits fatsoenlijke mic. Als die met een eigen Shure B58a, Sennheiser e845, AKG D7, enz enz aankomt: prima, natuurlijk. Als die zanger(es) met een DAP PL of Devine ellendeding komt aanzetten, dan zal ik toch heel sterk adviseren een van mijn zangmics te gebruiken.
Idem voor andere mics: eigen drumkitje: helemaal prima, maar als dat een setje is wat in zijn geheel evenveel mag kosten als mijn kickmic alleen (en een B52 is helemaal niet zo duur), dan moeten we daar toch misschien even over praten... wink ;)

Aan het einde van het verhaal ben ik namelijk degene die wordt aangesproken op hoorbare tekortkomingen en 'ja, dat ligt aan de mics van de band' mag dan misschien wel waar zijn, maar wordt meestal niet heel makkelijk geaccepteerd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)