Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van theeuwke
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 5 bijdrage(n) van theeuwke (Pagina: 1 van 1)
Topic: microfoon direct aansluiten op in-ear systeem (25-3-2019 16:10:00)Je noemt de problemen waar je tegenaan loopt zelf, maar het lijkt alsof je ze gewoon nog niet ziet.Ik kan echt nog 3 pagina's vol schrijven hoe onze band door de jaren heen is ontwikkeld. Volume is altijd is wat we in het oog houden, in onze eerste configuratie speelde 1 van de gitaristen nog accoustisch, speelde ik voornamelijk op rods etc...
Ik snap het volume probleem wel, maar om maar een knuppel in het hoenderhok te gooien; ik merk dat jullie goede en ervaren geluidsmannen zijn, maar echt geen idee hebben wat je allemaal aantreft op sommige plaatsen. Dit varieert van een enorme wietlucht, tot nog geen signaal naar de tafel krijgen vanaf een di en op alles en iedereen afgeven maar niet op zichzelf .
Een van die regels die we toepassen is zo min mogelijk geluid op het podium, goede plaatsing van onze versterkers, etc...
Bedankt voor de adviezen, we gaan er zeker wat mee doen. Ik zou graag willen dat alle geluidsmannen die we tegen kwamen zo behulpzaam zijn
Edit: nog een laatste vraag; want vinden jullie van dat we als band eigen mic's meenemen? Als band kiezen we natuurlijk een mic die we fijn vinden klinken, en vanuit de zanger(es) ook wel uit 'hygiene' overweging. Is dat 'not done'? Of een kwestie van te voren goed communiceren (staat bij ons op de rider).Topic: microfoon direct aansluiten op in-ear systeem (22-3-2019 19:35:00)Als feedback een probleem is, probeer deze microfoon eens: www.electrovoice.com/product.php?id=87
Toevallig afgelopen week nog eentje meegepikt op de PA markt voor 15 euro
Verder inderdaad een simpel mixertje, zoals Tom zegt.
Eventueel een XR12 met een tabletje kan ook.
Feedback zou geen probleem hoeven zijn, zelfs zonder specifieke EQ settings.
Keuze en plaatsing van materiaal moet natuurlijk wel goed zijn...
Edit: ik zie in je plaatje een Shure KSM8, niet persé de microfoon met een heel klein gedefinieerde richtingsgevoeligheid, maar volgens mij zeker niet de oorzaak van je problemen.Shure KSM8 inderdaad, tijdens het optreden vervangen door een beta 58 van de geluidsman, maar feedback bleef. Ik zal de adviezen eens in de groep gooien, bedankt alvast.Topic: microfoon direct aansluiten op in-ear systeem (20-3-2019 23:18:00)
Stefan3128 schreef:
theeuwke schreef:
Even ter info, ik ben zelf de drummer, ik speel zonder oordoppen en als dat niet gaat staat t te hard. Het laatste tentje waar we stonden was klein, maar meeste geluid wat ik vanaf mijn positie hoorde was de foh.Ik snap het volume probleem wel, maar om maar een knuppel in het hoenderhok te gooien; ik merk dat jullie goede en ervaren geluidsmannen zijn, maar echt geen idee hebben wat je allemaal aantreft op sommige plaatsen. Dit varieert van een enorme wietlucht, tot nog geen signaal naar de tafel krijgen vanaf een di en op alles en iedereen afgeven maar niet op zichzelf .
Een van die regels die we toepassen is zo min mogelijk geluid op het podium, goede plaatsing van onze versterkers, etc...
Als drummer zonder doppen is niet slim, laat ik dat voorop stellen. Ik snap je punt, maar realiseer je dat de geluidsdruk bij een mep op je snare met een houten stok snel tegen de 110dB(A) loopt. Dit is iets om je echt goed te realiseren, 110dB(A) is echt veel.
Ten eerste sla jezelf gehoorschade. Dringend advies om een paar goede doppen te laten aanmeten en te gebruiken.
Dit gaat nog wel gebeuren voor met name grotere podia. Vorig jaar nog mijn oren laten nameten, en geen gehoorverlies voor mijn leeftijd (35). Overigens; een beetje drummer heeft wel meer dan 2 volume standen hoor , dat mag je ook als geluidsman zijnde best tegen de drummer zeggen . Verders maak ik gebruik van drum tone control rings. Rods gebruik ik ook wel, maar geeft een behoorlijke kleur aan je geluid, en zijn nadelig voor het gebruik van de ride bel, rim shots etc... Ik gebruik liever drumtechniek. Ten eerste sla jezelf gehoorschade. Dringend advies om een paar goede doppen te laten aanmeten en te gebruiken.
Ten tweede is dat ook direct een 'verborgen' oorzaak van je tweede probleem: in een kleine ruimte hoor je vooral alles terug van de PA.
Reflectie van muren, vloeren en plafonds heb je in elke ruimte mee te maken. Hoe harder het geluid, hoe minder snel het uitdooft in de lucht. Heb je dan een kleine ruimte, dan komt alles inderdaad terug met bijna dezelfde energie als dat het van je af gaat.
Sla jij op de snare in die kleine ruimte (en staan er ook nog 2 gitaren en een bas te blazen), dan moet je tech serieus duwen om zang daar overheen te krijgen, zeker als alles ook nog eens drie keer terugkaatst van allerlei verschillende oppervlaktes.
Daar zijn twee oplossingen voor te bedenken:
- Podiumgeluid omlaag. Monitoren zachter, versterkers zachter, drums zachter (zachtere stokken kan, rods zijn echt een enorm verschil). Dit vraagt van elk bandlid een stukje inzet en acceptatie, maar maakt het voor het publiek een heel stuk aangenamer en voor je tech veel en veel makkelijker. Hij kan gaan mixen i.p.v. inkleuren en vechten tegen feedback.
- Podiumgeluid helemaal wegnemen. In-ears, digitale drumkit, re-amp boxjes voor je gitaren. Je komt het bijzonder weinig tegen en ik snap ook waarom (het is toch echt anders), maar het is een oplossing. Goed begrijpelijk dat je als jazzbandje daarvoor durft te kiezen maar als rockbandje zegt: doe maar niet.
De combinatie van verlaagd podiumgeluid door amps en drums zachter te krijgen en i.p.v. monitoren gebruik maken van in-ears is natuurlijk de middenweg die we veel tegenkomen. Je bent je feedback probleem op het podium kwijt en je hoort wat je wilt horen en vooral niet wat je niet wilt horen.
Optie 1 is gewoon 'mandatory'. Optie 2 vind ik eigenlijk weer riskant. Er moet dan weer veel meer gemonitord worden, dat moeten we dan weer zelf doen, want met deze oplossing maken we het weer 'veel ingewikkelder'. En veel duurder; hoewel je een e-drum kit kan kopen voor een paar 100 euro, voor live performance zit je al snel naar een Roland TD20/TD25 te kijken wil je samples die live aan te horen zijn en speelt 'als een drumstel'. Ik oefen met een TD6/TD9 drumkit/module; die samples zijn in werkelijkheid 14-bit en met je hoofdtelefoon hoor je dat niet zo, maar live... Reflectie van muren, vloeren en plafonds heb je in elke ruimte mee te maken. Hoe harder het geluid, hoe minder snel het uitdooft in de lucht. Heb je dan een kleine ruimte, dan komt alles inderdaad terug met bijna dezelfde energie als dat het van je af gaat.
Sla jij op de snare in die kleine ruimte (en staan er ook nog 2 gitaren en een bas te blazen), dan moet je tech serieus duwen om zang daar overheen te krijgen, zeker als alles ook nog eens drie keer terugkaatst van allerlei verschillende oppervlaktes.
Daar zijn twee oplossingen voor te bedenken:
- Podiumgeluid omlaag. Monitoren zachter, versterkers zachter, drums zachter (zachtere stokken kan, rods zijn echt een enorm verschil). Dit vraagt van elk bandlid een stukje inzet en acceptatie, maar maakt het voor het publiek een heel stuk aangenamer en voor je tech veel en veel makkelijker. Hij kan gaan mixen i.p.v. inkleuren en vechten tegen feedback.
- Podiumgeluid helemaal wegnemen. In-ears, digitale drumkit, re-amp boxjes voor je gitaren. Je komt het bijzonder weinig tegen en ik snap ook waarom (het is toch echt anders), maar het is een oplossing. Goed begrijpelijk dat je als jazzbandje daarvoor durft te kiezen maar als rockbandje zegt: doe maar niet.
De combinatie van verlaagd podiumgeluid door amps en drums zachter te krijgen en i.p.v. monitoren gebruik maken van in-ears is natuurlijk de middenweg die we veel tegenkomen. Je bent je feedback probleem op het podium kwijt en je hoort wat je wilt horen en vooral niet wat je niet wilt horen.
Zoals ik jullie probleem zie hebben jullie de eerste stap gezet richting een oplossing, maar werken omstandigheden nog niet helemaal mee. Natuurlijk, techniek kost geld en dat is er niet altijd in het circuit van bandjes die in kroegen of kleine zaaltjes spelen, maar je mag best tegen je opdrachtgever zeggen dat je gewoon een minimum aan techniek nodig hebt om te kunnen spelen. Je staat met 6 artiesten op het podium, dan mag je best minimaal 4 aparte monitorsignalen vragen, daar hoef je je echt niet voor te schamen. Als je daar dan zelf je in-ears voor meeneemt zou elke technicus blij moeten worden.
Je kan dan ook nog kiezen voor een eigen monitormixer zoals hier al aangedragen, dat hoeft niet extreem complex te zijn. Druk een X32 Rack in een 4HE kistje, prop er een accesspoint bij en laat elk bandlid zijn eigen in-ear mix met zijn telefoon maken, klaar.
Komt natuurlijk wel een split bij voor je input signalen (mooi teambuilding project ).
Tja, we zijn een hobby band, we vinden spelen leuk en we doen het denk ik best aardig. Daarin tegen zie ik dat de vraag naar live muziek steeds verder af neem in het hobby circuits, cafe's en culturele centrums hebben het geld er gewoon niet meer voor blijkbaar . Die tafel kost tweedehands 1000 euro of zo. We hebben gelukkig geen kosten aan de oefen ruimte, maar dat is toch 4x optreden (kosten niet meegenomen) bij een goed draaiend cafe.Je kan dan ook nog kiezen voor een eigen monitormixer zoals hier al aangedragen, dat hoeft niet extreem complex te zijn. Druk een X32 Rack in een 4HE kistje, prop er een accesspoint bij en laat elk bandlid zijn eigen in-ear mix met zijn telefoon maken, klaar.
Komt natuurlijk wel een split bij voor je input signalen (mooi teambuilding project ).
Bedankt voor de adviezen, we gaan er zeker wat mee doen. Ik zou graag willen dat alle geluidsmannen die we tegen kwamen zo behulpzaam zijn
Edit: nog een laatste vraag; want vinden jullie van dat we als band eigen mic's meenemen? Als band kiezen we natuurlijk een mic die we fijn vinden klinken, en vanuit de zanger(es) ook wel uit 'hygiene' overweging. Is dat 'not done'? Of een kwestie van te voren goed communiceren (staat bij ons op de rider).
Wat een aannames weer, jullie zijn zeker geluidsmannen (owhja daar wilde ik juist advies van)
Even ter info, ik ben zelf de drummer, ik speel zonder oordoppen en als dat niet gaat staat t te hard. Het laatste tentje waar we stonden was klein, maar meeste geluid wat ik vanaf mijn positie hoorde was de foh. (Ik zit gesandwiched tussen 2 gitaristen, bassist en toetsenist btw). Als we het geluid zelf regelen hebben we nergens last van, maar dan leen ik ergens een tafel met meer dan 1 monitor groep.
Nu heb ik ook geen zin om een geluidsman zwart te maken die hier zelf niet zn verweer kan doen, das niet fair en daar kom ik niet voor. Ik kwam hier met een vraag over een in ear systeem indien de pa daar geen aansluitmogelijkheden voor heeft.
De opmerking over de ksm8 geeft stof om na over te denken. Ga ik zeker in groep gooien dat is precies het advies waar ik wat aan heb, hulde!
Ik snap de opmerking over de in ear niet zo. De zangeres wil zich graag goed horen, dat geeft zelfvertrouwen. Haar stemvolume is niet groot, en al dus wel vaker feedback gehad in het verleden over de monitor. Dat was met het in ear systeem verleden tijd en leek ons een prima oplossing.
Topic: microfoon direct aansluiten op in-ear systeem (21-3-2019 16:33:00)Even ter info, ik ben zelf de drummer, ik speel zonder oordoppen en als dat niet gaat staat t te hard. Het laatste tentje waar we stonden was klein, maar meeste geluid wat ik vanaf mijn positie hoorde was de foh. (Ik zit gesandwiched tussen 2 gitaristen, bassist en toetsenist btw). Als we het geluid zelf regelen hebben we nergens last van, maar dan leen ik ergens een tafel met meer dan 1 monitor groep.
Nu heb ik ook geen zin om een geluidsman zwart te maken die hier zelf niet zn verweer kan doen, das niet fair en daar kom ik niet voor. Ik kwam hier met een vraag over een in ear systeem indien de pa daar geen aansluitmogelijkheden voor heeft.
De opmerking over de ksm8 geeft stof om na over te denken. Ga ik zeker in groep gooien dat is precies het advies waar ik wat aan heb, hulde!
Ik snap de opmerking over de in ear niet zo. De zangeres wil zich graag goed horen, dat geeft zelfvertrouwen. Haar stemvolume is niet groot, en al dus wel vaker feedback gehad in het verleden over de monitor. Dat was met het in ear systeem verleden tijd en leek ons een prima oplossing.
Joepurlings schreef:
Tom schreef:
feedback, deels door gebrek aan zangvolume in het laag).
Misschien een rare vraag, maar wat voor microfoon heeft je zanger? Merk, typoe?Toevallig afgelopen week nog eentje meegepikt op de PA markt voor 15 euro
Verder inderdaad een simpel mixertje, zoals Tom zegt.
Eventueel een XR12 met een tabletje kan ook.
Feedback zou geen probleem hoeven zijn, zelfs zonder specifieke EQ settings.
Keuze en plaatsing van materiaal moet natuurlijk wel goed zijn...
Edit: ik zie in je plaatje een Shure KSM8, niet persé de microfoon met een heel klein gedefinieerde richtingsgevoeligheid, maar volgens mij zeker niet de oorzaak van je problemen.
bedankt alvast voor de reacties.
Idd, eigenlijk willen we een extra monitor groep voor de lead zang creëren. Monitor is voornamelijk kritisch bij de lead zang (en is ook meestal de oorzaak van feedback, deels door gebrek aan zangvolume in het laag).
Met een mixer kan het ook, maar ik was eigenlijk niet van plan om de hele stage monitor mix zelf te doen, dat is een hoop extra werk en spullen (3x zang, toetsen, sax) en als we dat gaan doen gaan we allemaal over op in ear...
Ik hoor steeds vaker van collega bands dat ze dit (deels uit frustratie) zelf doen. In mijn ogen betekend dat ook, zelf een geluidsman meenemen of alles splitsen want we kunnen de zaal mix niet bepalen op het podium.
Voor een paar keer optreden per jaar vind ik dat toch wel overdreven... en over het geld moeten we het denk ik ook niet hebben. Ter illustratie, we spelen toch vaak in cafés en wat kleinere evenementen. Dus de geluidsman is vaak vrijwilliger, hooguit 2 monitors, 8/12/16 kanaals analoge mixer met 1 monitor groep en 1 effecten groep... Je hebt hier niet altijd controle op en ik wil vooral de geluidsman z'n ding laten doen en het ook niet onnodig moeilijk maken.
Topic: microfoon direct aansluiten op in-ear systeem (20-3-2019 16:40:00)Idd, eigenlijk willen we een extra monitor groep voor de lead zang creëren. Monitor is voornamelijk kritisch bij de lead zang (en is ook meestal de oorzaak van feedback, deels door gebrek aan zangvolume in het laag).
Met een mixer kan het ook, maar ik was eigenlijk niet van plan om de hele stage monitor mix zelf te doen, dat is een hoop extra werk en spullen (3x zang, toetsen, sax) en als we dat gaan doen gaan we allemaal over op in ear...
Ik hoor steeds vaker van collega bands dat ze dit (deels uit frustratie) zelf doen. In mijn ogen betekend dat ook, zelf een geluidsman meenemen of alles splitsen want we kunnen de zaal mix niet bepalen op het podium.
Voor een paar keer optreden per jaar vind ik dat toch wel overdreven... en over het geld moeten we het denk ik ook niet hebben. Ter illustratie, we spelen toch vaak in cafés en wat kleinere evenementen. Dus de geluidsman is vaak vrijwilliger, hooguit 2 monitors, 8/12/16 kanaals analoge mixer met 1 monitor groep en 1 effecten groep... Je hebt hier niet altijd controle op en ik wil vooral de geluidsman z'n ding laten doen en het ook niet onnodig moeilijk maken.
Even wat info vooraf. Ik zit in een cover bandje en af en toe treden we eens op (hobbymatig). Geluid word meestal door het evenement/locatie geregeld, op hele kleine locaties zonder voorzieningen doen we het wel eens zelf, maar dit doen we niet graag gezien de band gage. Het enige wat we aan eigen apparatuur meenemen behalve instrumenten en instrumentversterkers is een in-ear systeem voor onze zangeres.
Nu lopen we tegen het probleem dat met enige regelmaat de geluidsman maar over 1 monitor groep beschikt. Soms vraag ik dan om geen effecten te gebruiken en de fx bus te gebruiken (en liefst pre-fader als die optie er is), maar dan word ik vaak al raar aangekeken .
1. Ik had daarom bedacht om een losse preamp te lenen (focalrite trakmaster, trs balanaced of tr unbalanced out line out), maar ik kon op weinig simpatie rekenen bij de geluidsman van ons laatste optreden, en toch feedback over de zang microfoon (via FOH, want op de stage monitoren zat geen zang).
2. Nu zit ik er aan te denken om dan nog maar een (mic) signaal splitter te gebruiken, zodat er weer een mic-signaal naar de PA mixer gaat. Wat denken jullie?
optie 1:
optie 2:
Nu lopen we tegen het probleem dat met enige regelmaat de geluidsman maar over 1 monitor groep beschikt. Soms vraag ik dan om geen effecten te gebruiken en de fx bus te gebruiken (en liefst pre-fader als die optie er is), maar dan word ik vaak al raar aangekeken .
1. Ik had daarom bedacht om een losse preamp te lenen (focalrite trakmaster, trs balanaced of tr unbalanced out line out), maar ik kon op weinig simpatie rekenen bij de geluidsman van ons laatste optreden, en toch feedback over de zang microfoon (via FOH, want op de stage monitoren zat geen zang).
2. Nu zit ik er aan te denken om dan nog maar een (mic) signaal splitter te gebruiken, zodat er weer een mic-signaal naar de PA mixer gaat. Wat denken jullie?
optie 1:
optie 2: