Forum > Geluid

Compacte mengtafel

(44 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
20-7-2013 14:22
Na jaren tevreden gebruiker te zijn van een Behringer Mx2642 menger (zonder ook maar enig probleem) Ben ik op zoek naar iets anders.
De reden waarom is: met de behringer kan je niet echt monitors aansturen omdat er geen master zit per aux. Echt wel jammer, want voor de rest vind ik de tafel wel ok.

Wat zoek ik nu? Wel; ongeveer hetzelfde. Laat ons zeggen rond de 10 mic kanalen, een twee-tal stereo kanalen een 4-tal auxen zou perfect zijn (minder mag ook)

Ik kom regelmatig de volgend bezetting tegen: 3keer zang, 3 keer istrument, cd-speler.
Nu kan ik wel monitor aanbieden, maar dien ik de aux-uit steeds weer via een kanaal in te sturen (hard-wired) om dan via een group out de monitors aan te sturen. Dit werkt echter veel te omslachtig.

Welke tafels dien ik zeker te bekijken (liefst 2de hands)
- Allen & heath gl2 (weinig te vinden)
- Allen & heath zed
- Mixwizzard
- Spirit folio (ooit eens een grote spirit 24 live gehad); vond ik niet om naar huis te schrijven, er was altijd wel iets dat bromde)
- mackie tafeltje....?
- Iets anders...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
20-7-2013 15:56
Mixwizard krijgt van mij een stem.
ZED is net ff minder.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
20-7-2013 16:37
Wat mag het kosten?

Een MixWizard kost je al 1200 a 1400 naargelang de uitvoering.
Een Presonus StudioLive 16:4:2 digimixer heb je voor 1499EUR en bied je heel wat meer mogelijkheden, je moet namelijk geen outboard meer meesleuren en dat is toch erg fijn voor kleinere klussen.
De QU16 van A&H zit rond de 2000EUR en is een volwaardige layered mixer met motorfaders en heel de rimram.

Om nu nog analoog te gaan kopen zou ik zelf nooit durven verantwoorden. Digitaal is zo betaalbaar geworden dat het bijna een no-brainer is.
Eddy wallyStandaard Lid
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
20-7-2013 19:03
Heb hier nu driemaal de inrichters voor de keuze gesteld.Onze nieuwe Behringer x-32 of de analoge Allan&Heat GL.
Na kontakt met de groepen werd telkens de Allan&Heath gekozen.
Ook onze vaste technieker wanneer het geen losse verhuur betreft heb ik nog niet kunnen overtuigen.
Toen ik vorige week voor een cabaret avond de artiest welke een technieker mee had de instalatie met de X-32 liet zien haalde hij een kleine Allen&Heat uit de wagen om zo bij mij in te prikken.Neen, analoog is nog niet dood.
StaafStandaard Lid
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
20-7-2013 19:09
Tsja;

Wat mag het kosten: Liefst zo weinig mogelijk laugh :D Vandaar dat ik ook al aangaf dat het een tweedehandsje mag worden.

Tafel wordt 90% van de gevallen gebruikt in Scouts/Chiro/KSA/ jeugdhuis middens bij een kwis/ openluchtmis/ amateuroptreden waarbij ze al blij zijn dat er iets aanwezig is en waarbij er altijd zo goed als geen budget is.

Ik kan me eerlijk gezegd zelfs niet herinneren dat ik op de totale tijd dat ik de Behringer tafel heb er ooit iets van ranapparatuur heb op aangesloten.

Voor het betere werk heb ik hier een GL2400 32k staan met volledig outboard.
BomdesStandaard Lid
20-7-2013 23:26

eddy wally schreef:

Heb hier nu driemaal de inrichters voor de keuze gesteld.Onze nieuwe Behringer x-32 of de analoge Allan&Heat GL.
Na kontakt met de groepen werd telkens de Allan&Heath gekozen.
Ook onze vaste technieker wanneer het geen losse verhuur betreft heb ik nog niet kunnen overtuigen.
Toen ik vorige week voor een cabaret avond de artiest welke een technieker mee had de instalatie met de X-32 liet zien haalde hij een kleine Allen&Heat uit de wagen om zo bij mij in te prikken.Neen, analoog is nog niet dood.
Bij iedereen die KAN mixen is analoog dood. Digitaal werkt namelijk super makkelijk, de tijd van Innovason is al lang gepasseerd.
Je stoot af en toe wel op een idioot die pipi in de broek doet van al die toeters en bellen of het gewoon niet wil gebruiken omdat het in zen kop niet kan. Ik verplicht ze gewoon. Dat is de desk, daar moet je op draaien.
Keer op keer draait het uit op "eerlijk gezegd werkt dit toch écht wel makkelijk, en je moet bovenop geen outboard meer meesleuren en je kan patchen zonder te herprikken, zo praktisch"
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
21-7-2013 11:26

bomdes schreef:

Bij iedereen die KAN mixen is analoog dood.
Je bedoeld iedereen die digitaal KAN mixen?
En wat is jouw definitie van kunnen mixen?
Ik doe regelmatig klussen waar je met een digitale tafels domweg veel te traag bent omdat alle features per kanaal moeten worden opgeroepen. Niks quatre mains op de tafel, er zitten namelijk domweg niet genoeg knoppies op. Je MOET kanaal voor kanaal afstellen, of je nu wil of niet.
Dus waar tijd is voor een uitgebreide soundcheck, kan digitaal handig zijn, waar die tijd niet is en je wel snel een jouw vreemde band moet neerzetten, lukt het je imo niet.
Analoog is altijd goed, werkt altijd, alleen voor de mensen die zichzelf professioneler vinden met digitaal moet er dan ook digitaal komen...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DexterStandaard Lid
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
21-7-2013 11:30
Een soundcraft spirit F1 is ook zeker wel een kandidaat. of eventueel een SX20.
Heb ze jaren gebruikt en werken erg fijn en voldoen precies aan je toepassingen daar je ze met meer of minder kanalen kunt vinden.
BomdesStandaard Lid
21-7-2013 11:46

Frank76 schreef:

Je bedoeld iedereen die digitaal KAN mixen?
En wat is jouw definitie van kunnen mixen?
Ik doe regelmatig klussen waar je met een digitale tafels domweg veel te traag bent omdat alle features per kanaal moeten worden opgeroepen. Niks quatre mains op de tafel, er zitten namelijk domweg niet genoeg knoppies op. Je MOET kanaal voor kanaal afstellen, of je nu wil of niet.
Dus waar tijd is voor een uitgebreide soundcheck, kan digitaal handig zijn, waar die tijd niet is en je wel snel een jouw vreemde band moet neerzetten, lukt het je imo niet.
Analoog is altijd goed, werkt altijd, alleen voor de mensen die zichzelf professioneler vinden met digitaal moet er dan ook digitaal komen...
Ook zonder uitgebreide soundcheck kan je met digitaal prima uit de voeten. Iemand met ervaring heeft daar geen moeite mee, want iemand die zijn mics kent en wat ervaring met akoestiek heeft moet bij een soundcheck niet meer doen dan bijregelen.
Eerlijk gezegd, wij doen quasi niet anders dan "een vreemde band" snel neerzetten, meestal zelfs beginnende jeugdgroepjes die quasi geen podiumervaring hebben. Een changeover met soundcheck van 15 minuten is hier geen probleem, zelfs met een X32.

Nu nog investeren in analoog is gewoon loos, het is rustig aan het sterven en zelfs in het tweedehandscircuit brengt het nog amper op.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
21-7-2013 12:45
analoog is dood,
dat is toch wel een beetje tunnelvisie uitspraak vind ik.

Jij bekijkt het misschien van het grotere bandjes gebeuren,
maar 80% van de bandjes en artiesten is niet zo groot.
80% van de bandjes die ik zie optreden voor feesten en partijen, en in de kermistenten, hebben nog steeds een gewone 16/24/32mixert helemaal analoog, met een effecten rackje ernaast.

Vaak hebben dit soort bandjes een (te) beperkt budget om dure nieuwe dingen aan te schaffen,
en dan werkt dat analoge nog altijd prima.
Schuifje open, en je hebt geluid,
alle tijd om even lekker fine te tunen, want je hoeft niets te proggen.
En je zal nooit meemaken dat je mixert "vastloopt", hoogop een brak kanaaltje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)