Forum > Geluid

SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving

(115 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
31-12-2012 11:17

bomdes schreef:

StijnS schreef:

Als ik me niet vergis moet je volgens de nieuwe wetgeving in bepaalde klasses ook een log bijhouden van de geluidsdruk over de avond.
Misschien kun je eens naar een software oplossing kijken. 10-Eazy b.v.?
10-Eazy ziet er wel leuk uit, maar ik vind er nergens prijzen van terug op hun site.
Op zich prefereer ik ook gewoon een all-in-one toestel met ingebouwde mic. Op die manier moet ik ook niet altijd met een laptop liggen sleuren.
Ga uit van een prijs tussen de 3 en 4000 ex toe gevoegde onzin die door de dieven club in den haag wordt geheven
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
PeeventStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2012
Laatste: 31-12-2012
Berichten: 1
31-12-2012 12:17
Het probleem bij het gebruiken van een losse handmeter is dat je als technicus tijdens een show een geluidsmeter nodig hebt die het zogenaamde lopende gemiddelde aangeeft. Het gemeten blokje van 15 minuten moet zich als het ware verplaatsen gedurende show. Een controlerend ambtenaar kan volstaan met een meter met een gewone Laeq meting hij gaat naast je staan start een LAeq meting en na 15 minuten controleert hij of je bij een> 95 dB(A) show de 102 dB(A) niet overschreden hebt. Heb je dat wel dan moet hij de meting overdoen maar nu controleren of je over 1 uur niet de 100 dB(A) niet overschreden hebt. Pas wanneer je dat dan ook overschreden hebt dan volgt een bekeuring.
Op de markt zijn zover mij bekend momenteel geen handmeters, met uitzondering van de Xl2, te koop met een lopend gemiddeld dat is de reden dat leveranciers als 10eazy en wij Event Acoustics met Metrao met een software pakket werken met als bijkomend voordeel dat je dan ook een voorspellings algoritme krijgt. Het blijkt in de praktijk dat als je met een losse handmeter werkt die je dan meestal in de stand slow (sample van 1 sec) zet om het nog te kunnen aflezen in de praktijk 3-5dB(A) zachter speelt dan je eigenlijk mag omdat je als het ware op de pieken aan het begrenzen bent en niet op het gemiddelde. Verder dien je bij het werken met een handmeter altijd naar het schermpje te kijken. De meeste software pakketten beginnen pas te waarschuwen als je in de buurt van de grens komt zodat je tot die tijd gewoon je werk kan doen als technicus. Over de prijzen van zowel 10eazy als ons (Event Acoustics) Metrao ( Metrao mini) zijn er nu compleet werkende class 2 systemen te koop voor minder dan 2000 euro.
De goedkoopste geluidsmeter die ik kan vinden is te vinden op het volgende www.geluidmeter.nl/geluidmeters_klasse_2.htm
De BG-4 voor 322 euro ex btw. Deze kan bijna alles wat je wenst behalve dan dat lopende gemiddelde.
Wij van Event Acoustics zijn verder nog bezig met te kijken of we een betaalbare handmeter met een lopend gemiddeld op de markt kunnen brengen. Verder wil ik nog even waarschuwen voor telefoon en tablet oplossingen. Zelfs als je daar een class 2 micro op aansluit krijg je nog niet class 2 meting omdat met name de voorversterker keten en de software het resultaat bepalen. In een lab meten ze de complete keten zowel elektrisch (zonder kapsel) als op geluidsdruk om te bepalen of het voldoet.
sterkte Peter van der Geer
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
31-12-2012 15:58
je denkt toch niet dat elke kroeg in België die plaatjes draait, zomaar een investering (welke verder niets oplevert) kan doen van 3000 euro?

Get real, dan gaan er wel een paar kroegjes weer dicht.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
31-12-2012 16:13
Wet en handhaving zijn natuurlijk verschillende zaken, vgl rookverbod in NL...

Wie krijgt eigenlijk de bekeuring? De organisator? De "verantwoordelijke" (= technicus)? Het geluidsbedrijf? Wat is de rol van de band (podium herrie)?

Voorlopig geen klussen in België. wink ;)
't is maar een hobby...
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
31-12-2012 20:34

bomdes schreef:

StijnS schreef:

Als ik me niet vergis moet je volgens de nieuwe wetgeving in bepaalde klasses ook een log bijhouden van de geluidsdruk over de avond.
Misschien kun je eens naar een software oplossing kijken. 10-Eazy b.v.?
10-Eazy ziet er wel leuk uit, maar ik vind er nergens prijzen van terug op hun site.
Op zich prefereer ik ook gewoon een all-in-one toestel met ingebouwde mic. Op die manier moet ik ook niet altijd met een laptop liggen sleuren.
Neem eens contact op met de 10-Eazy verdeler uit Diepenbeek... Ze wilden een samenkopen actie opzetten, waarbij de totale prijs (software, geluidskaart, pc, flightcase) rond de 1000 euro zou moeten gaan zitten. Geen idee of ze het klaar krijgen, maar hier is er in ieder geval interesse!
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
1-1-2013 09:59
Er is een behoorlijke lijst waar een meter voor dergelijke toepassingen aan moet voldoen, ik heb verschillende xl2 systemen onder ijking gebracht en dat zijn rapporten van zo'n 20 kantjes....

Het systeem haalt deels type 0 of type 1 voor de verschillende testen. Je gaat zeker problemen krijgen als je met een gewone meter een geluidsniveau van 100,0 dB Spl (LAeq) 60 minuten wilt bereiken door middel van je master faders....

Het blijft dus nog even wachten op het ideale controle systeem.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
1-1-2013 15:39

PvG schreef:

Wie krijgt eigenlijk de bekeuring? De organisator? De "verantwoordelijke" (= technicus)? Het geluidsbedrijf? Wat is de rol van de band (podium herrie)?
Nog erger, wat moet je doen als je muziek draait of een band hebt spelen (waarbij een drummer alleen akoestisch al een groot deel van 'je tegoed' opeist) en het publiek meezingt of schreeuwt met de muziek? Die 85dB haal je met het grootste gemak in een beetje kroeg/café/club.
Heel Europa gaat kapot door die belachelijke eisen vanuit Brussel.
(En nee, 120dBA/C hoeft ook niet gelijk overal maar gewoon gevonden worden...)
Kennis is nog geen wijsheid
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
2-1-2013 09:25
Hoe duurder het toestel hoe meer er aan steekpenningen kan opgeraapt worden door de politiek.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2013 10:10
je kunt natuurlijk ook de aansprakelijkheid met betrekking tot grensoverschrijdend geluid in je contract uit sluiten.
Dan wordt het de verantwoording van de opdrachtgever.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
2-1-2013 10:20
Zal een rechter dat als een redelijke voorwaarde bestempelen? Jij als geluidsbedrijf hebt hier toch verstand van en dan de verantwoordelijkheid afschuiven... sneaky :V
Wachten op het eerste proefproces. wink ;)
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)