Forum > Geluid

Vervorming luidsprekers (+ hete versterker)

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
24-7-2011 23:59
Ik ben al enige tijd bezig met een 12 Volt PA, bestaande uit een speciale Cubo 12 en twee 8"/1" coax topjes.

De 8"/1" komen (als ik me niet vergis) hieruit, enkele maanden geleden via het tweedehandsforum aangekocht.

Tijdens het testen op een versterker zonder geforceerde koeling wordt de versterker in zeer korte tijd overdreven warm (met de Cubo 12 is dat geen probleem, zelfs niet in licht in de clip). Ook klinkt het geluid niet erg zuiver, alsof de luidspreker constant licht vervormd. Dit probleem keert ook op andere versterkers terug. Qua volume presteren de luidsprekers wel naar verwachting maar zijn door de vervorming niet bruikbaar.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

imageshack.us/f/97/12vcoax1.jpg/ (de twee coax topjes komen uiteindelijk horizontaal met nog een extra een tussenpaal op de Cubo 12).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
25-7-2011 08:19
12 volt??
Wat voor versterker gebruik je?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
25-7-2011 09:49
Zou kunnen zijn dat ze aanlopen en sluiting maken. Weerstand in serie zetten en scoop eraan hangen. Dan zou je de spikes moeten kunnen zien.
Zou ook het filter kunnen zijn: kapotte (bi-polaire) elco?
't is maar een hobby...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
25-7-2011 11:06
12volt pa klinkt als auto pa.
DRSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2008
Laatste: 11-4-2014
Berichten: 27
25-7-2011 13:14
Ik begrijp dat de 8/1 combinatie ook op een andere versterker vervormd klinkt?
Controleer inderdaad het passieve filter eens. Wellicht de impedantie curve opmeten?
Goed, beter, best...
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
25-7-2011 19:03
Kijk ook eens of er toevallig een 100V trafo inzit?
Corolla power!
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
25-7-2011 23:52

AMX_Pete schreef:

DJohnny schreef:

Kijk ook eens of er toevallig een 100V trafo inzit?
Onwaarschijnlijk, dan zouden de LS een stuk stiller moeten gaan en de versterker zeker niet warm worden.
Ik was een beetje onvolledig met mijn opmerking. Ik heb ooit meegemaakt dat ik mijn toenmalige QSC EX4000 eindtrap op een speaker knoopte met (zonder dat iemand het wist) een trafo. Deze trafo is waarschijnlijk later door iemand ingebouwd. De speaker was een vrij stevige en we pompten er flink wat vermogen in. Todat de speaker begon te stinken en de versterker in protect vloog. Het vermogen had de trafo zodanig beschadigd dat hij in sluiting lag aan de (ik dacht) secundaire kant.

Symtomen nadien leken een beetje zoals de TS beschrijft.
Corolla power!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
26-7-2011 20:38
12 volt??
Wat voor versterker gebruik je?
Over het algemeen 220-240 Volt versterkers met een 12 V -> 220 V inverter. Achtergrondmuziek: Totaal ca. 25 Wrms (gemeten tijdsduur ca. 20 uur). Licht tot redelijk dansbaar volume: Totaal ca. 160 Wrms (tijdsduur nog te meten, ik hoop op 1 á 1,5 uur). Ik wil uiteindelijk geheel overstappen op 12V versterking om de inverter-inefficientie te ontwijken.
12volt pa klinkt als auto pa.
Daar had ik niet zo bij stil gestaan, ik zie inderdaad een overeenkomst.

Algemeen:

Het filter is het origineel en de componenten zien er op het oog nog goed uit. Een trafo heb ik niet zien zitten. Ik heb momenteel geen internet thuis, dus ik zal alles later toepassen.
Klinkt als een te lage impedantie ergens. Meten de speakers normaal door in DC bereik (5 à 6 Ohm voor een 8 Ohm speaker) ? Is het filter correct gebouwd ? Zoiets als een spoel en condensator van plaats wisselen, wil wel is vervormen en versterkers heet stoken....
Stom, stom, dat had ik natuurlijk moeten proberen. Eén van de luidsprekerspoelen (niet van deze twee luidsprekers maar van dezelfde aankoop) loopt behoorlijk aan.
Zou kunnen zijn dat ze aanlopen en sluiting maken. Weerstand in serie zetten en scoop eraan hangen. Dan zou je de spikes moeten kunnen zien. Zou ook het filter kunnen zijn: kapotte (bi-polaire) elco?
Heeft dat voordelen ten opzichte van een DC-meting? Wat voor weerstand (ohm), Ik heb nog een scoop liggen maar nog nooit gebruikt (ik kan/zal em eens afstoffen).

Hoe spoor je een kapotte bi-polaire elco op (weerstand meten)?
Ik begrijp dat de 8/1 combinatie ook op een andere versterker vervormd klinkt?
Controleer inderdaad het passieve filter eens. Wellicht de impedantie curve opmeten?
Yup, die zijn actief gekoeld en overbemeten dus daar merkte ik niets van de temperatuurstijging. Zodra mijn computer terug is zal het even duren voordat alles er weer opstaat. Maar dan zal ik me eens aan een impedantiemeting wagen.

Bedankt, en ik hou jullie op de hoogte!

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
26-7-2011 22:20

Rademakers schreef:

Zou kunnen zijn dat ze aanlopen en sluiting maken. Weerstand in serie zetten en scoop eraan hangen. Dan zou je de spikes moeten kunnen zien. Zou ook het filter kunnen zijn: kapotte (bi-polaire) elco?
Heeft dat voordelen ten opzichte van een DC-meting? Wat voor weerstand (ohm), Ik heb nog een scoop liggen maar nog nooit gebruikt (ik kan/zal em eens afstoffen).

Hoe spoor je een kapotte bi-polaire elco op (weerstand meten)?
Die DC-meting doe je in ruststand. Als de speaker aanloopt, dan zou het kunnen zijn dat deze alleen sluiting maakt bij een bepaalde uitslag. Door een weerstandje van bijv. 1 Ohm in serie te zetten met een scoop erover (let op dat je geen sluiting maakt via de aarde van de scoop!) kun je zien of de speaker sluiting maakt met signaal (bij sluiting komt opeens het volle signaal over de weerstand te staan).

Maar je kunt het ook simpeler doen bedenk ik nu wink ;) : DC-meting en zelf met de hand de conus langzaam bewegen (ook naar voren!). Maar dan moet je hopen dat je met de hand dezelfde bewegingen maakt.

Een kapotte bi-polaire elco vindt je op dezelfde manier als een kapotte normale elco wink ;).
Ik meet altijd de weerstand van de elco: 1ste keer om de elco te "laden", 2e keer omgepoold (begint bij 0 Ohm en loopt op naar oneindig). Gebruik hiervoor een stand van je multimeter met een groot weerstandsbereik. Dit geeft je een indicatie of de elco nog "iets" doet. Als je het zeker wilt weten: met functiegenerator+versterker+weerstand een impedantiemeting van alleen de elco doen.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)