Forum > Zelfbouw Speakers

schade aan kast dap X-12

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
3-8-2009 10:32

berghs events schreef:

Ik weet niet zeker of dit het goede topic is maar dit lijkt me het meest passend.
Ik heb hier een dap X-12 speaker staan waar wat schade aanzit.
De lak is er vanaf en er mist ook wat hout (een plek van zon 4 bij 3 cm en het zal een halve cm diep zijn).
Krijg ik dit nog bijgewerkt dat het helemaal niet meer zichtbaar is en ook nog een beetje sterk is zodat niet bij het lichtste tikje weer ales eruit ligt?
Bij grote beschadigingen: Beschadigde gedeelte uitfrezen tot benodigde diepte. Plaatje maken uit zelfde houtsoort (meestal multiplex; vaak lauan of meranti, soms berken) en deze in de ontstane uitsparing lijmen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Berghs eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
Berichten: 147
3-8-2009 17:34
Gaten zijn inmiddels dicht en de kast staat weer in de grondvef.
Het is weer mooi strak nu.
Ook heeft Ivo me vandaag de bestelde warnex op de post gedaan.
Zodra ik de aksten klaar heb komen er fotos (van ieder stadium een paar).
Tommie1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2009
Laatste: 25-4-2018
Berichten: 89
25-7-2010 16:56
hey.
Is het geluk met de kasten.
Ben benieuwd naar de foto.

gr.tom
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
26-7-2010 08:22
Ben eigenlijk benieuwd hoe je de gaten hebt gedicht?

Ik ben zelf er een voorstander van om een plaatje erin te lijmen (zoals Dre beschreef). Ik gebruik altijd voor het lijmen constructie bruislijm, enorm sterk, heeft vullend vermogen alleen je moet het overtollige materiaal direct weghalen anders heb je er later heel veel moeite mee.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
26-7-2010 13:27
welke kleur gebruikt dap eigenlijk? de x12-T is gewoon zwart? Ik heb ook nog de A15 staan en die is een soort blauw.
kan je deze gewoon in de brico/gamma halen?
't Is gewoon om bij te tippen.. hoeken zijn afgebladerd en krassen in de lak, maar ik ga niet heel de kasten opnieuw doen.
In hoeverre moet je ze trouwens afschuren? Volgens mij kan je heel die lak er gewoon afschuren :-)
*gaat ff lezen in reeds bestaande topics*
www.bigsoundsystems.be
FvdpolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-5-2009
Laatste: 26-8-2021
Berichten: 5
26-7-2010 20:53

BSS schreef:

....
't Is gewoon om bij te tippen.. hoeken zijn afgebladerd en krassen in de lak, maar ik ga niet heel de kasten opnieuw doen.
....
zelf gebruik ik gewone zijdeglans-zwarte acryl lak om zichtbare beschadigingen op mijn sub bij te tippen. Met name bij diepere krassen of op beschadingen op de hoeken valt de kleur van het multiplex gigantisch op en kan/kon ik me daar enorm aan ergeren. Door eenvoudig bijwerken ziet het er in elk geval weer netjes uit (en erger ik me er ook niet aan).

Enkel als je er met je neus bovenop zit dan zie je dat de structuur anders/weg is, maar daar kan ik makkelijk mee leven :-)

Voor niet-standaard-zwart.... ik zou eens kijken of de verfboer niet gewoon een potje lak kan mixen in de gewenste kleur (hebben ze van die mooie kleurmeters voor uitgevonden... of anders zo'n mapje met kleurstalen).

Succes ermee!!!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
27-7-2010 09:56
naar het schijnt zou hammerite ook bruikbaar zijn (voor krassen wegwerken). Ook al is dit voor metaal bedoeld.
't is in ieder geval waterbestendig en bladert normaal gezien niet af.
www.bigsoundsystems.be
Berghs eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
Berichten: 147
30-7-2010 13:50
Ik heb de gaten gewoon een beetje uitgestoken met een bijtel (los hout eruit) en daarna de gaten gevuld met een 2-componenten vuller.
Daarna is er een dunne laag grondverf overheen gegaan en daarna warnex met een structuur roller.

Ik heb er foto's van gemaakt maar deze niet online gezet omdat je op een foto simpelweg geen verschil ziet.
Als je zelf kijkt/voelt zie je verschil in de structuur.
Ook zie je kleur verschil op de kast maar dan moet je al goed kijken als het licht er goed op valt (zie je in het donker niet).
Dit heb ik simpelweg opgelost door de rest van de kast ook lichtjes over te rollen.
Dit dus gewoon om het geheel dezelfde kleur te geven.

Laatst 4 X-15HL gekocht en deze ook op dezelfde manier bijgewerkt en het resultaat is weer prima wink ;) .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)