Forum > Geluid

Reparen, maken of kopen nieuwe speakers Drive-in.

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Ratman89Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2010
Laatste: 27-9-2012
Berichten: 13
14-3-2010 22:12
Beste mensen,

ik zit met wat problemen, since carnaval vorig jaar, heb ik bij 2 van mijn 4 dap audio mc-15 boxxen(audio serrie) het high geluid defect. af en toe komt er uit de tweeter een kraak en thats it, mijn andere 2 boxen vertonen een zelfde probleem, alleen ene keer wel, en andere keer niet. deze 4 boxen worden op een t-amp 1050 versteker aan gesloten, gestacked en doorgelinkt per 2.(links rechts) als mengpaneel/mixer gebruik ik een Pioneer djm800,

nu heb ik voor deze boxen nieuwe tweeters gekocht wat helaas geen verschil maakte, vervolgens verder open geschroefd en gemerkt dat mijn crossovers(printplaten) in de boxen niet helemaal in orde was. vervolgens ook nieuwe crossovers bestelt en bij een van mijn boxen er in geschroefd. de crossover die dap leverde zijn van de nieuwe mc-15 lijn en je raad eht al, het geluid is 3x nix wat er nu uitkomt oude crossovers gaven 20watt op 30RJ, de nieuwe 20watt op 10RJ en 8RJ klinkt voor mij als ander crossover maar alah.

nu mijn vraag dus, wat is het verstandigste om te doen, nieuwe dap boxen mc-15 zijn maar 94 euro ps.dus zou kunnen kijken om de oude om te bouwen naar 4x 15 inch sub en dan met andere versterker 2 nieuwe aan te sturen.

maar mischien is het mogelijk om in deze kasten nieuwe componenten te zetten zodat er wel weer mooi geluid en mischien zelfs beter geluid uit komt.
maar ik heb geen idee wat ik hier dan het beste in kan zetten?

ook een optie is een nieuwe set. ik ben best wel opzoek naar een nieuwe set want ik wil mijn geluid zeker gaan uitbreiden. niet alleen voor carnaval maar met vrienden groep organiseren wij feetsen zowel binnen als buiten. dus ik zoek eigenlijk profesioneel geluid, wat ik mogelijk in etapes kan kopen. tevens moet die aangestuurd worden(buiten me djm mixer) wil ik vaste mengtafel hebben(betere high/mid/low instellingen etc)crossovers en limiters en wat nog meer nodig is. mijn start budget zal liggen tussen de 2000 en 4000 euro, en uitbreiding zal kosten waar het naar gaat. ik zat zelf de denken aan een active set van hk, of een slag hoger een eon set van jbl, of zelfs de vertec linearray set.
kwaliteit moet wel lekker liggen, en de prijs kan verschillen.

kunnen jullie me helpen aan ideeen om me set of te herstellen en tevens voor de toekomst nieuwe delen voor me set? waar begin ik en wat heb ik allemaal nodig.

alvast bedankt
greets sander
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
15-3-2010 00:06
De MC15 speakers lekker weg doen, dat is geen basis voor de toekomst.

Wat ik wel vreemd vind is dat je van het misschien repareren van MC15 speakers overgaat naar nieuwkoop met een budget van tussen de 2000 en 4000 euro.

Wat wil je er nou echt mee gaan doen?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
15-3-2010 00:30
Bedenk ook waar je naar toe wilt groeien qua capaciteit van je geluidsset. (hoeveel personen) We kunnen je wel een topkwaliteit geluidssetje aanraden binnen jouw budget waar je 50 man mee kunt doen, maar als jij 150 man aan wil kunnen dan kunnen we je beter iets anders aanraden. wink ;)

Soms is het aantrekkelijker om zelf een klein setje te kopen en bij te huren voor die paar keer dat je een grotere set nodig hebt. Je kunt eventueel dus ook kijken wat er in je buurt makkelijk bij te huren is.

Overigens is een aparte mixer overbodig, tenzij je buiten je DJM om nog andere geluidsbronnen wilt aansluiten. Voor het inregelen van je geluidsset gebruik je namelijk niet de EQ van de mengtafel maar van een aparte equalizer of systeemprocessor.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
15-3-2010 12:48
Ik heb je een PM gestuurd.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Ratman89Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2010
Laatste: 27-9-2012
Berichten: 13
15-3-2010 19:11
Bedankt voor de reacties

deze afweging maak ik omdat ik nu low budget zit en wel geluid wil hebben, zodra de zomer vakantie er weer is heb ik voldoende geld gespaard om naar een set te gaan kijken. of delen van de set.

qua grote verschilt het nogal, het is en blijft een hobby en het word een aantal keer per jaar gebruikt voor verjaardagsfeesten zo'n 50 tot 100 man, daarnaast wordt het 2 a 3x per jaar gebruikt voor grotere feesten voornamelijk outdoor. hier verlies je best veel geluid en ben ik toch opzoek naar een juiste set ervoor.

ik wil zo en zo gaan kijken voor een equalizer/limiter om de geluidskwaliteit te verbeteren. ik merk steeds vaker idd dat een dj mixer het geluid niet zuiverder krijgt en dat je toch te vaak de max van je boxen haalt of zelfs hier over heen, welk merk moet ik hierna kijken en wat zou geadviseerd worden met natuurlijk ook oog op de toekomst voor een professionelere set die tot denk ik max 500 man zal worden gebruikt.

met vriendelijke groet

sander
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
15-3-2010 19:25
Ik zou in jou geval lekker een fatsoenlijke set voor je normale feesten kopen. Voor deze grootte moet je denken aan 2 toppen (bijvoorbeeld 12"/1") en één of twee fatsoenlijke Subs. Voor die 2 a 3 keer per jaar een feest is het niet rendabel om zelf een set aan te schaffen; dat begint pas interessant te worden wanneer je hem meer dan 10 keer (minimaal) per jaar gebruikt.

Als je door wilt groeien neem je bijvoorbeeld 2 subwoofers waar je er later nog 2 van bij kunt kopen met twee grote toppen erbij zodat je dan voor meer personen geluid hebt. Je kleinere 12" toppen kun je dan als DJ monitor gebruiken. Als voorbeeld zou je bijvoorbeeld 2 DB technologies Sub18D subwoofers aan kunnen schaffen met twee leuke actieve toppen. Deze zou je dan met nog twee van die subs en twee flexys F212 toppen uit kunnen breiden tot een Concert system.

De genoemde speakers van hierboven zijn de voorbeelden die ik heb genomen van DB technologies; dit geldt natuurlijk voor veel meer merken en types..

P.S. Vergeet met dit budget (no offence) de line array's. Je zou namelijk met practisch alleen al de kosten voor statieven e.d. om het op te hangen al flink aan je budget zitten en dan heb je nog geen luidspreker/versterker gekocht..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Ratman89Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2010
Laatste: 27-9-2012
Berichten: 13
15-3-2010 20:23
bedankt voor de reactie,

de line array's zijn idd een dure klasse, maar de active serie van jbl kan ik krijgen voor zo'n 2250 euro per top en 2000 euro per sub, deze kan je stacken of als start met 1x sub en 1x top per kant beginne, en deze uitbreiden anar 2x sub en 2x top per kant etc.

idd huren is erg leuk, maar op een of andere manier ben ik altijd van de heb egweest, zonder gezeur weten wat je hebt staan en ook nog last min de hele set kunnen gebruiken.

maar het is en blijft een hobby, heb geen drive in waar ik elk weekend 2 partien voorzie etc. en toch wil ik het ebste van het beste:)

met vriendelijke groet.
Berghs eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
Berichten: 147
15-3-2010 20:33
Kijk eens voor een setje X-15HL subs (of LT-18/lt-21) en daarboven dan de X-12T, X-15 (of LT-212/ 215) top boven.
Heb zelf geen ervaring met de LT serie (vandaar dat ik deze even tussen haakjes heb gezet).
Ik heb er wel verhalen over gehoord (klonk goed maar ik ga je dit natuurlijk niet garanderen).
De X serie heb ik zelf ook en ik kan niet meer zeggen dan dat het een super serie is voor het geld!
Ratman89Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2010
Laatste: 27-9-2012
Berichten: 13
15-3-2010 22:11

berghs events schreef:

Kijk eens voor een setje X-15HL subs (of LT-18/lt-21) en daarboven dan de X-12T, X-15 (of LT-212/ 215) top boven.
zijn inderdaad leuke boxxen, maar als ik dan ga kijken naar de prijs 399,- voor subs en 349,- voor tops, dan zit je al snel aan 750 euro per kant, passief. reken hier 2 versterkers bij a 400 euro(gemiddeld) dan kom je uit op 2300 euro,

als ik dan een eon serrie van jbl pak, actief met per kant 2x top 15 inch, en 2x sub 15 inch, dan ben ik met 3000-3400 euro klaar, en als ik zoveel geld uitgeef ga ik liever foor de jbl eon lijn, waar ik welliswaar meer aan besteed, maar het qua kwaliteit zeker vele male beter op wordt? of vergis ik me hierin?
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
15-3-2010 22:49
1 x bewerkt. Laatst door Stefan op 15-3-2010 23:05
Het voordeel van de JBL is vooral het JBL logootje.

De DAP X-serie is echt een prima lijn van speakers, waar qua prijs/prestatie haast geen speld tussen te krijgen is. Lees de volgende review eens (of kijk wat verder rond op dit forum): www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=827

Het voordeel wat de JBL's wel hebben is dat ze lekker licht zijn, dat kan je van de dap serie nou niet bepaald zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)