Forum > Geluid

Wat is er met Carnaval stukgegaan en wat is de oorzaak? (algemeen)

(509 reacties. Pagina 34 van 51)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
5-3-2010 02:03
Als een processor alleen 50 Hz binnen krijgt lijkt het me een zeer goede zaak dat hij ermee kapt. Op het moment dat er in je signaalweg alleen 50 Hz aanwezig is, is er wat mis. Een processor is bedoeld om muziek te processen. En nu mag jij me vertellen welk stuk muziek een zuivere 50 Hz toon bevat!
Als de 50 Hz evenveel vertegenwoordigd is als de 49,5 en de 50,5 Hz is er natuurlijk niks aan de hand, en zal de processor niet ingrijpen.
Een processor is bedoeld om muziek te processen. In muziek zal nooit alleen maar 50 Hz aanwezig zijn. Op het moment dat de processor detecteerd dat er alleen maar 50 Hz aanwezig is, lijkt het me een zeer goede zaak dat hij geen output geeft, daar de kans 99,9% is, dat er wat mis is in de signaalweg.
Lost in Music
Dj joeStandaard Lid
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
5-3-2010 08:34
Dan nog snap ik niet waarom hij een sweepje van 10 tot 100hz over de set gooit?
was er al iets stuk dan?
en het gaat trouwens om een versterker, niet om een processor.
waarom een versterker in de protect zou gaan als hij een 50 hz signaal krijgt ontgaat mij ook..
50hz is nou niet echt direct een toonhoogte die je set naar de knoppen helpt, dan zou hij eerder een 30 hz protect o.i.d moeten hebben..
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
5-3-2010 09:28
Geen idee wat het is geweest, weet wel dat die digidrive SH-E serie ook maar een budget serie van Digidrive is. Die budget 1HE versie (discontinued) heb ik ook al eens in de pyro-modus zien gaan....
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Koen van der kStandaard Lid
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
5-3-2010 09:32

Sgrovert schreef:

Als een processor alleen 50 Hz binnen krijgt lijkt het me een zeer goede zaak dat hij ermee kapt. Op het moment dat de processor detecteerd dat er alleen maar 50 Hz aanwezig is, lijkt het me een zeer goede zaak dat hij geen output geeft, daar de kans 99,9% is, dat er wat mis is in de signaalweg.
Zo geavanceerd zijn processors (gelukkig) niet en zo zullen ze ook nooit worden geprogrammeerd. Dat zou betekenen dat muziek waar 'n bepaalde toon 'n bepaalde tijsconstante heeft eruit wordt gefilterd ? Wat zijn de criteria dan; 50Hz, of 50Hz met een harmonische, of 50Hz in het muziekfreq.spectrum (en ja, dat zit er natuurlijk wel degelijk in, check 'n willekeurig muzieknummer maar eens met een FFT analyzer) en op welk level zou begrenzing dan moeten plaatsvinden ? Dat is het doel niet van 'n processor en dat is ook zeker iets dat je niet wil. Daarbij is zo'n 50Hz brom meestal niet meer dan storend en in de meeste gevallen zeker niet schadelijk voor je apparatuur.

Ik kan het verhaal van die 50Hz, Digidrive / palladium versterker etc. overigens ook niet helemaal volgen. Heeftie 't nou over de netfrequentie of frequentie van ingangssignaal ? ... wazig verhaal.

Groeten !
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
5-3-2010 09:54
OP zette een toongenerator op de ingang van z'n versterker (terwijl deze op een geluidset was aangesloten).

Leuk natuurlijk... Alles trilt en sweepen klinkt grappig. Je kunt er ook veel mee slopen... Verdere toegevoegde waarde hoeven we volgens mij in dit geval niet te zoeken in dit geheel...

OP claimt nu echter dat de versterker bij 50Hz op z'n audio ingang in de protect sprong omdat hij beveiligd is tegen alles dat op lichtnet lijkt aan z'n ingang. Lijkt me een broodje aap eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat rond die frequentie de baskasten wellicht een impedantiedip hebben waardoor de versterker in standje "doehetzelfmaar" ging.

Maar... Wellicht kan OP een stukje uit de handleiding quoten waarin wordt aangegeven dat de versterker een 50Hz beveiliging op z'n audio ingang heeft?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Koen van der kStandaard Lid
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
5-3-2010 11:15

Dré] schreef:

... Lijkt me een broodje aap eerlijk gezegd.
... dat lijkt mij ook ... Of hij heeft in de knoop van 'n staande golf in z'n schuur gestaan oid ...
Dj t²Standaard Lid
Sinds: 17-5-2008
Laatste: 28-1-2016
6-3-2010 00:31
De digidrive was gehuurd, ik heb er dus geen handleiding van.
{edit}
gevonden
Ik kan verder dus niet bewijzen ofdat er werkelijk zo'n filter in zit.
Ik zal me waarschijnlijk vergist hebben met 'high pass/subsonic filters', die ook wel eens op 50hz staan. ashamed :$
Ik heb altijd gedacht dat er zo'n filter standaard inzat, maar dat hij in budget-versterkers bij hogere voltages aansprong, en daarom nooit op mijn palladium aangesprongen is.
Ik verontschuldig me hiermee dan ook voor mijn fout. sad :(

{/edit}
Die chinezen kijken wel nauw, maar ze kijken nie zo nauw.
EricsamandjStandaard Lid
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
13-3-2010 14:16
Bij mij 3 k115's waarvan t hoog eruit ligt, en een aa v3000 waarvan t rechter kanaal niks meer doet en een aa v5000 waarvan t linker kanaal niks meer doet. Komt doordat de aggegaat niet stabiel draaide, iemand een idee wat er dan kapot is gegaan en of t de moeite is dit te repareren?
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-11-2024
13-3-2010 14:50
Hallo Eric,

Ik heb de defecte APX152 van Andy hier liggen, als je ze niet meer wil repareren, heb ik wel interesse in twee filters en 1 woofer?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
13-3-2010 17:39

ericsamandj schreef:

Bij mij 3 k115's waarvan t hoog eruit ligt, en een aa v3000 waarvan t rechter kanaal niks meer doet en een aa v5000 waarvan t linker kanaal niks meer doet. Komt doordat de aggegaat niet stabiel draaide, iemand een idee wat er dan kapot is gegaan en of t de moeite is dit te repareren?
Die versterkers kunnen nog wel eens een duur grapje gaan worden als je dat moet laten doen. Hoogdrivertje van een K115 kost je 4 tientjes 't stuk. Dus dat is goed te doen. Wel eerst even kijken of de filters niet kapot zijn (anders zit je straks met de verkeerde onderdelen).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)