Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 245 van 289)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
10-2-2010 22:55
maar we mogen 90 dus we rijden 90 laugh :D (of harder)

Het is voor het mileu vast ook beter om 50 te rijden ipv 80, begrijp me niet verkeerd je hebt gelijk het is wel beter.
Maar dan schiet het allemaal niet echt hard meer op.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
Berichten: 1139
10-2-2010 23:25
1 x bewerkt. Laatst door Douwe op 10-2-2010 23:55

Sgrovert schreef:

Geluid en milieu wetgeving. Vrachtwagen kunnen technisch ook makkelijker harder dan 80. Alleen is 80 "beter" voor het milieu.
Helaas stamt deze wetgeving uit de vorige eeuw. Moderne vrachtwagenmotoren kunnen op elke snelheid, gechipt worden om,
zowel op vermogen, uitstoot, koppel, enz. zo efficient mogelijk te draaien. Dit in combinatie met de nieuwste transmissies en ander gekoppelde systemen. Zijn vrachtwagen al 75% schoner geworden in de afgelopen 15 jaar. Daar kan de auto nog niet aan tippen.

Moderne LKW's (soms ben ik gek op de Duitse taal) kunnen gemakkelijk 110km/h op snelwegen rijden, zonder dat het extra vervuild.
Momenteel is vooral het optrekken van het voertuig het wat probleem is. Zelf kom ik regelmatig met een ton of 25-40, verkeerslichten tegen die zonder reden op rood springen, en dan pas weer op groen als je bijna stilstaat.
Zoals bij elk voertuig, is optrekken het meest vervuilend. Een gemiddelde LKW verbruikt bij normaal last toerental ongeveer 20l-100km, bij het optrekken kan dat oplopen tot 500-700l-100km!

Wel ben ik blij dat de meeste sleurhutten, tegenwoordig minimaal 80-85 rijden. Ipv een woonkar in te moeten halen die 70-75 rijdt, waar het niet mag, met resultaat een sanctie die door de officier wordt vastgesteld.

Ja alle B en B-E, onder de 3500kg hebben een maximum snelheid van 90 km/h, eindelijk. happy :)

(Automobilisten: Let op, de normale remweg van een geladen vrachtwagen bij 50km/h is meer dan 3x zolang, dan bij een personenwagen. En een keer stoppen, wanneer je een LKW met gevarenlicht achteruit, over beide weghelften ziet rijden, is best slim. Als vrachtwagens een beetje ruimte krijgen, kunnen ze sneller manuvreren, ipv continue die kl*&*^ autootjes beschermen van verplettering.)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-2-2010 23:52

Douwe schreef:

Helaas stamt deze wetgeving uit de vorige eeuw.
'Helaas' is de natuurkunde niet echt veranderd sinds de vorige eeuw. De (lucht)weerstand is nog steeds kwadratisch afhankelijk van de snelheid. wink ;)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
Berichten: 1139
10-2-2010 23:56
Je doelt op het botst probleem?

Dat is toch over een paar jaar opgelost, met alerhande sensor technieken. (sorry ik verder dan natuurkunde kwam ik ashamed :$ niet)

Het verbruik bij een geladen wagen, welke niet hoeft te remmen is vrij constant op 15-25l/100km ongeacht de snelheid, 30km/h, 60km/h, 90km/h.
Je vergeet de massa van 25-60ton die beweegt met een bepaalde snelheid. Vraag, bij welke snelheid kost het meer energie/uitstoot om 5 km/h te verminderen, om dan weer naar de begin snelheid terug te komen?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
11-2-2010 01:04
De good old Astra station is dan nog ruimer!.
maar in een astra past dan ook echt veel + er kan veel truss op het dak :D
inhoud: 2X 18" + 2X 15" top + amps + dj set + 2X t4 + 2X te-03
dak: 5X3M truss (30X30 trio)

Hoe wil je dat dan doen? Imperiaal op de roofrails of de truss er dwars overheen? De laatste optie lijkt me namelijk niet echt héél erg praktisch of veilig ;)

Voordeel van die Astra'tjes is (net als de Volvo's 240/740/940/850/V70) dat je laadklep verticaal is en je dus niet hoeft te pielen omdat de hoek van een kistje nét in de opening valt.

Met die payload in je Astra ben je trouwens wel behoorlijk loodzwaar. Niet gek opkijken als je dan even gevraagd wordt om op de kentekenpapieren te kijken... kun je beter de helft in een aanhanger gooien. De auto die ik af en toe rij (Astra 1.6 wagon) mag 950kg geremd trekken met 1018kg leeggewicht, alles wat je erachter knoopt mag dus op B rijbewijs. Je zit wel aan een maximum laadvermogen van ruim een ton (~750kg in trailer, 250 + crew in Astra).
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-2-2010 08:10
uiteraard met een imperiaal. En dit was gewoon legaal aan gewicht dat op het dak mocht.
ik heb de gegevens des tijd opgezocht. Maar als je er vanuit gaat dat op de astra in ieder geval een normale "koffer" mag die je tot als ik mij niet vergis 50kg mag beladen vermoed ik dat dat ong de max is.

Het is toen we de auto hadden wel opgezocht, en was gewoon legaal.

Overigens; De volvo V70 heeft niet een handig vierkante laadklep maar loopt ook rond, waardoor dus inderdaad de puntjes van kisten niet passen.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
11-2-2010 11:15

Douwe schreef:

Je doelt op het botst probleem?
Ik denk dat hij doelt op de weerstand van de lucht tijdens het rijden.
Een motor laten draaien tegen 90/u of 110 km/u kan misschien met hetzelfde verbruik. Maar als je dat doet terwijl je tegen die snelheid tegen lucht moet rijden ga je toch veel meer weerstand ondervinden. En de weerstand bouwt veel rapper op dan de snelheid.
Je moet maar eens proberen tegen 2 en tegen 5km/u door het water te "wandelen". Met lucht is het net hetzelfde, alleen zijn we dat op menselijke snelheden wat meer gewend. Tegen 90 en 120/u zijn dat ook serieuze weerstanden waarbij je heel wat vermogen voor de dag moogt legen om de snelheid te behouden, met het bijhorende verbruik.
www.bigsoundsystems.be
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
11-2-2010 11:53

watje schreef:

uiteraard met een imperiaal. En dit was gewoon legaal aan gewicht dat op het dak mocht.
ik heb de gegevens des tijd opgezocht. Maar als je er vanuit gaat dat op de astra in ieder geval een normale "koffer" mag die je tot als ik mij niet vergis 50kg mag beladen vermoed ik dat dat ong de max is.

Het is toen we de auto hadden wel opgezocht, en was gewoon legaal.
Op het dak zal zeker nog wel gaan, maar die VMB's wegen al gauw een 60-80kg per stuk. En 18" subjes zijn ook niet bepaald licht, reken daar ook nog eens volle flightcases met kabels bij, en je zit gauw aan de 250kg die je maximaal achterin je Astra mag gooien. Er moet immers ook nog een bestuurder, vaak een bijrijder en een partij brandstof mee.
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
26-3-2010 23:46
Hoe zit het met jullie tarieven voor familie? Hebben jullie hiervoor speciale kortingen voor?
Ik ben benieuwd!

Gr,
M.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
Berichten: 1139
27-3-2010 00:14
Voor directe familie werk je gratis, hoogstens dat je wat kosten deelt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)