Forum > Geluid

MP3 killed Audio

(131 reacties. Pagina 10 van 14)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
22-12-2009 20:35

YourLiVe] schreef:

Dat het bedrag vaak een stuk lager is dan een belachelijk dure cd-single, dat is een feit.
Wat heet duur,toen ik begon eind jaren 60 betaalde ik 66 frank of meer dan anderhalve euro voor een 45 t. plaatje.
Een LP was ongev.325 frank of meer dan 8 euro.Indien je dit omzet naar nu dan is het nu spotgoedkoop.
Het is zoals Tom hier eerder schreef,wij hadden geen kosten voor GSM,internet auto en dergelijke omdat het er niet was en dan nog moest ik kiezen,een weekend uitgaan of thuisblijven en een singel kopen.
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
22-12-2009 20:48
2 x bewerkt. Laatst door Michel van de beek op 22-12-2009 20:55

Janbo schreef:

Het is juist de kunst om het grotere geheel te blijven zien of zoals anderen al aanhalen. knip ... En als je het dan toch over geluid hebt, dan zal naar mijn mening binnen de schakel geluid een normaal gebruik van MP3 zelden de beperkende zijn.
Het moet inderdaad in zijn geheel bekeken worden. Daarom is het in mijn optiek ook niet begrijpelijk dat op dat punt waar heel eenvoudig kwaliteit gewonnen kan worden, men uit dubieuze redenen dat niet zou willen doen.

Dré heeft een aantal mooie metingen gedaan. Hieruit kan je rechtstreeks een aantal vervorminggetallen halen.

Origineel door 320K MP3-magel
Max THD: 6,3% (extra bovenop de THD van het origineel)
Gem THD: 0,42% (extra bovenop de THD van het origineel)

Origineel door 128k MP3-mangel
Max THD: 22,4% (extra bovenop de THD van het origineel)
Gem THD: 2,2% (extra bovenop de THD van het origineel)

Laten we deze getallen eens houden naast de andere componenten in de keten:

CD-speler:
Max THD: <0,005%

Mixer:
Max THD: <0,05%

Processor:
Max THD: <0,001%

Versterker (onder clip):
Max THD: <0,03%

Luidsprekersysteem (goed A merk; bij zeg 100-105 dB-A, en voldoende op locatie bemeten)
Max THD: <0,5-1,0%

Luidsprekersysteem (beroerd B merk; bij zeg 100-105 dB-A, niet voldoende op locatie bemeten)
Max THD: >10-20%

Als je dit bekijkt en weet dat hetgeen Dré gedaan heeft eigenlijk als best-case beschouwt moet worden. En ik snap niet dat als je zelf het origineel hebt, je willens en wetens, die vervorming de keten in zou willen 'slingeren'als er ook andere alternatieven zijn (bv losless comes to mind).

En is hetgeen je van het net haalt echt die 320k? Of is het een dubieuze youtube naar 320k omgezet versie? En die laatste komen helaas ook voorbij en naar mijn mening te vaak.

MP3 heeft zijn toepassingen. Dat besef ik heel goed. En als je die ene bijzondere 'knijter' echt alleen op MP3 hebt, cq kan krijgen ... dan is het logisch dat je em draait. Alleen de manier waarop hier MP3 verdedigd wordt, doet me een beetje vreemd aan.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
22-12-2009 20:53
Ik heb sowieso een hekel aan MP3, al is het alleen omdat OGG vorbis al een beter alternatief is, maarja... het zijn weer de knullige consumenten die de standaard zetten.
OGG vorbis zou echter al een hele vooruitgang zijn mijns inziens.

Behalve een betere geluidskwaliteit (in ieder geval geluidservaring) bij dezelfde bitrate, biedt OGG vorbis ook een systeem dat geheel open is, vrij van licenties en patenten. De algorithmes zijn dus ook vrij in te zien!
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
22-12-2009 21:47
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-12-2009 10:41
Ik bouw regelmatig geluid installaties voor allerlei toepassingen.
Zelfs bij de beste horeca, krijg ik nog steeds de opdracht: "als het goedkoper kan doe het dan."

Het is dan aan mij om te bepalen wat de kwaliteit-standaard voor die ruimte zou moeten zijn.
Dat is de aan mij toevertrouwde advies ruimte/taak.

Daar ik een eenvoudige garantie aan mijn klanten geef:
Als het niet bevalt, of te overdone is (want dat kan ook),
neem ik alles weer mee en hoeft u niets te betalen, zelfs mijn uren niet.

De kunst is natuurlijk precies "on target" te zitten met de gekozen spullen.

Maar als ik kijk wat er gemiddeld geadviseerd word door collega's,
is het net of er te veel naar de baas geluisterd word, en men te weinig durft te verkopen,
of het is zwaar overdone voor de toepassing.

Ik maak het niet vaak mee dat het wat mij betreft netjes is voor de toepassing en niet te overdreven.
De reden hiervan is denk ik dat de beslissers meestal amper verstand van zaken hebben, en zeggen: of het moet zo goedkoop mogelijk, of het moet gewoon goed. Maar daar zit natuurlijk heel wat rek in.

Dat gezegd hebbende,
maakt het voor de klanten meestal meer indruk als er één nieuw lichteffect is opgehangen boven de dansvloer,
dan dat er een betere cd speler, of een beter mengpaneel is geïnstalleerd.....

Dus we kunnen hier nu een prachtige discussie houden over weer een ander opslag medium,
maar zoals bijvoorbeeld Janbo en Jeroen al zeggen: het heeft minder invloed op een goed feest dan je zou vermoeden.
Als mensen goed vermaakt worden, kan je bij wijze van spreken op een tamboerijn (doe ik ook nog wel eens laugh :D ) gaan slaan, en men vind het al goed. alles draait om de stemming. En dat ligt voor het grootste gedeelte op het bord van de Dj die gewoon moet weten hoe hij zijn publiek moet "pakken" en amuseren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
22-12-2009 22:05

michel van de beek schreef:

Dré heeft een aantal mooie metingen gedaan. Hieruit kan je rechtstreeks een aantal vervorminggetallen halen.
Helaas pindakaas. De vervorming die toegevoegd wordt door de mp3 codec laat zich niet vertalen naar iets simpels als THD.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DexterStandaard Lid
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
22-12-2009 22:30
Weet iemand wat er nu daadwerkelijk echt gebeurd in de codec als je een wav naar mp3 omzet?
SinuzStandaard Lid
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
22-12-2009 22:42
1 x bewerkt. Laatst door Sinuz op 22-12-2009 22:43
MP3 is een codec die informatie uit bepaalde frequentiegebieden minder precies opslaat dan informatie uit andere frequentiegebieden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een zogenaamd psychoakoestisch model (over hifi geneuzel gesproken ;) ). In dat model zit informatie over de gevoeligheid van het menselijk oor voor bepaalde frequenties. Op basis hiervan wordt de informatie in frequentiegebieden waar je gevoelig voor bent (waar je een foutje snel in zal opmerken) preciezer opgeslagen dan informatie uit gebieden waar je niet erg gevoelig voor bent.
Meer informatie kan je hier vinden.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
22-12-2009 22:43
Er is een hoop over terug te vinden op internet (en de diepte die dat soort documenten hebben gaat echt ver voorbij de strekking van dit forum).

Trefwoorden zijn: Fourier, masking, perceptual coding.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VoltcontrolStandaard Lid
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
22-12-2009 23:10
Het wikipedia artikel over MP3 leest lekker weg iig.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
22-12-2009 23:12
Volgens mij draaien we nu een beetje rondjes in dit topic. De OP vindt dat het zonde is om geluid te verminken ook als de meeste mensen dat niet horen. Een aantal anderen vindt dat mp3 een zeer acceptabel resultaat geeft. Dat is een discussie waar je verder toch niet uitkomt.

Wat wel vreemd is van de OP dat hij nu met vervormingspercentages voor cd-spelers. Die zijn inderdaad laag. Maar ondertussen worden cd's kapot gemastered. Ook het vervormingspercentage voor mixers kan ik niet volgen. Een goede mixer binnen zijn normale bereik zal het genoemde lage percentage halen. Maar de gemiddelde dj draait alles vol in het rood en dan is de THD echt flink hoger (ik noem als extreem voorbeeld de Pioneer DJM-600 maar in mindere mate geldt dat natuurlijk ook voor andere mixers). En dan hebben we het nog niet gehad over de extreme vervorming van een vinyl plaat. En over de kleuring van een speakersysteem.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)