Forum > Geluid

Uitbreiding geluidsinstallatie café

(37 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 21:55
Zou kunnen, dus als ik jou (en anderen) goed begrijp zeg je:
1) Subs en tops scheiden
2) Versterker toevoegen
3) Crossover toevoegen
4) Limiter goed afstellen
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-5-2009 22:30
Je vertelde zonet nog dat de set op 3 versterkers draaide toch? Ben benieuwd hoe die verdeling dan zit, want met drie versterkers zou je de hele boel ook al gescheiden kunnen aansturen.

Verder vind ik het inderdaad toch wat kortzichtig om op deze manier te werk te gaan, trek 1 keer fatsoenlijk budget uit en je hebt de boel fatsoenlijk voor elkaar en hoeft niet de hele tijd woofers te vervangen. Ik hoop dat die goedkopere vervangingswoofers wel geschikt zijn voor de behuizing? Anders kun je ook met fatsoenlijke processing nog wachten tot je de boel kapot speelt.
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 23:13

René Eppink schreef:

Je vertelde zonet nog dat de set op 3 versterkers draaide toch? Ben benieuwd hoe die verdeling dan zit, want met drie versterkers zou je de hele boel ook al gescheiden kunnen aansturen.
- 1 versterker voor geluid boven de bar (2x sub, 2x top)
- 1 versterker voor geluid op dansvloer (2x fullrange)
- 1 versterker voor geluid in de serre (2x fullrange)

Als ik het gescheiden aan wil sturen moet ik dus alleen wat meters kabel trekken zodat ik bijvoorbeeld de dansvloer en serre doorlus.
Verder vind ik het inderdaad toch wat kortzichtig om op deze manier te werk te gaan, trek 1 keer fatsoenlijk budget uit en je hebt de boel fatsoenlijk voor elkaar en hoeft niet de hele tijd woofers te vervangen.
Ik weet het, jullie hebben daarin absoluut en ik ga me dan ook verder niet verdedigen. Ik probeer het voor hun zo betaalbaar mogelijk te houden, het zijn nou eenmaal niet de beste tijden. En dankzij opmerkingen van de vorige pagina's ben ik nu toch al een stuk verder gekomen, zonder erg veel geld uit te geven.
Ik hoop dat die goedkopere vervangingswoofers wel geschikt zijn voor de behuizing? Anders kun je ook met fatsoenlijke processing nog wachten tot je de boel kapot speelt.
Ja, komen prima overeen, alleen iets goedkoper wink ;).
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
13-5-2009 00:40

martinus schreef:

Hugoov schreef:

Uitbreiding is nodig als de huidige set qua output/spreiding niet aan de eisen voldoet.

Jij zoekt een oplossing om te voorkomen dat de huige set niet telkens opgeblazen wordt. wink ;)
Uhm... Doordat de output niet voldoet, gaan ze het harder zetten, en dus opblazen.

Toch? ashamed :$
Kan, maar je hebt van dat volk dat altijd vol "in het rood" draait...

Je hebt een limiter maar die is dus niet goed ingesteld/functioneerd niet. Anders waren niet telkens al die speakers kapot.

Conclusie;
- Ga eerst bezig met het bekijken van de huidige setup. (hoe hangen de speakers, welke apparatuur, welke beveiliging, welke oorzaak van defecten).
- Kijk of je zaken hier aan kunt verbeteren. (meer luidsprekers plaatsen op de plek waar meer volume gewenst is)

Als de 12" ev subjes niet voldoen is het misschien zelfs een idee die te verkopen en er wat beters voor in plaats aan te schaffen.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
13-5-2009 10:29
De meest goedkope en practische oplossing is een Behringer DCX-2496. Dat ding heeft onder andere een cross-over en limiter aan boord. Daarnaast zit er ook een EQ op, zodat je het geluid desgewenst wat kan aanpassen. Ik zou je eens goed inlezen op de materie (zoeken op het forum naar termen als "low cut", "limiting", "gain structuur" en natuurlijk op de naam van het apparaat "DCX 2496"), een DCX-2496 aan te schaffen en goed in te stellen en dan eens kijken wat je maximaal uit de set kan halen zonder hem te slopen.

Mocht je alsnog laag tekort komen, kijk dan ook eens naar de DAP LB-184 sub. Deze drukt echt ongelofelijk hard door (harder dan een X-15HL) en komt goed laag. Wij gebruiken 2 van deze subs onder 4 DAP X-12T toppen in de kroeg, flink underpowered met een Dynacord S900 op het hoog en een S1200 op het laag, maar het is ruim voldoende voor 150 personen. Echt meer dan genoeg. Een beetje stevige 12 inch topkast met goede processing kan heel veel presteren, zeker op een dansvloertje van 8 bij 5 meter.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
13-5-2009 14:29
Kun je informatie geven over de versterkers? Zo op het eerste gezicht gebruik je twee versterkers op 8 Ohm. Als deze versterkers ook op 4 Ohm belastbaar zijn, hou je zodoende een versterker over voor aansturing van de subs en kom je met de twee aanraders van Philip al een heel eind in de goede richting.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
14-5-2009 10:46
Weet niet uit mijn hoofd welke het zijn. Zal eens kijken. Probleem blijft wel dat ze de dansvloer en de serre eigenlijk apart willen blijven regelen, dus als we die op elkaar doorlussen... sad :(
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
14-5-2009 12:04
1 x bewerkt. Laatst door Sntho0 op 14-5-2009 13:37
Ik neem aan dat je ook een mengpaneel hebt.
In de meeste gevallen zit hier een booth funktie op. DWZ een extra uitgang waarvan het volume apart te regelen is.
Als dit zo is lijkt me ondersaande een goede oplossing. (Er vanuitgaand dat de versterkers geschikt zijn)
1 versterker voor de subs.
1 versterker voor de toppen boven dansvloer in in het cafe.
Via de master op het mengpanel naar een (aan te schaffen) x-over (met low cut) of digitale voor deze versterkers.
Via de booth op het mengpannel naar de overgebleven versterker voor de serre.

Het enige nadeel is nu dat je de toppen in het cafe en boven de dansvloer niet apart kunt regelen.
Maar is dit een nadeel?
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
14-5-2009 12:18
Of de 2 speakers van de bar, en de 2 van de serre op een versterker. Links bar, rechts serre, en die op de 2de uitgang van de mixer. Zo kun je dus standaard de serre zachter hebben staan (gain van het rechter kanaal van de versterker meer dichtzetten) happy :)
Alles uit, behalve het licht!
ElzingaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-4-2009
Laatste: 4-6-2009
Berichten: 2
19-5-2009 18:45
De bar staat als het ware aan de rand van de dansvloer. Subs hangen tegen de muur, onderkant van de sub op ongeveer 2.25 meter. Hangt in een hoek, andere muur is van hout (meterkast).Als ik jouw was:
Subjes op de grondplaatsen en voor goede processing + 2de amp voor de sub's zorgen.
Hierdoor krijg je een scheiding tussen de sub's en de toppen dus hoger rendement van je systeem.
Ook kun je door de processor alles goed afstellen en heb je degelijke protectie.
Volgens mij is er wel een nette amp+processor te vinden voor jouw budget. ( nette 2de hands? )
En als de sub's op de grond staan heb je er veel meer aan.

Met Vriendelijke groeten,

Wietse

Terug naar forum Reageer (zonder quote)