Forum > Geluid

Uitbreiding geluidsinstallatie café

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 18:14
In het café waar ik werk hangt een vrij oude EV set (12", 4 Tops en 2 subs). Aangezien het nogal vaak kapot gaat (opgeblazen) wil ik toch eens kijken naar een uitbreiding. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen:
- 1 18" sub (Dap X-18B) of
- 2 15" fullrange (K-115's)

Of misschien nog iets anders, waar ik niet aan heb gedacht. Ter informatie: het vervangen van de hele set is niet mogelijk (budgettechnisch)
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
FlorioleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2008
Laatste: 20-7-2014
Berichten: 155
12-5-2009 18:24
Dus je wil OF je toppen vervangen OF de subs vervangen?
Don't forget to walk, before you run!
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 18:27

martinus schreef:

In het café waar ik werk hangt een vrij oude EV set (12", 4 Tops en 2 subs). Aangezien het nogal vaak kapot gaat (opgeblazen) wil ik toch eens kijken naar een uitbreiding. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen:
- 1 18" sub (Dap X-18B) of
- 2 15" fullrange (K-115's)

Of misschien nog iets anders, waar ik niet aan heb gedacht. Ter informatie: het vervangen van de hele set is niet mogelijk (budgettechnisch)
Ik ga dus niks vervangen, we gaan iets toevoegen. En de vraag is dus wat iedereen het beste vindt. Ik denk dat het opblazen het gevolg is van een tekort aan bass, en dit gaan opvangen door alles verder open te zetten. Een goede oplossing zou dan dus zijn om een grote sub neer te zetten. Ik wil alleen andermans mening altijd nog graag even weten.
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
12-5-2009 18:28
Zoals ik het lees slaat het uitbreiden eigenlijk nergens op? sneaky :V

Uitbreiding is nodig als de huidige set qua output/spreiding niet aan de eisen voldoet.

Jij zoekt een oplossing om te voorkomen dat de huige set niet telkens opgeblazen wordt. wink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-5-2009 18:34
Kun je ook typenummers geven? Hoe ziet de ruimte er uit, hoe wordt het geheel aangestuurd en wat wordt er precies opgeblazen aan die installatie?
Als die hele installatie gewoon zwaar onderbemeten is vrees ik dat het bijhangen van een paar DAP kastjes ook je probleem niet de wereld uit helpt (of je moet die dingen pal naast de oren hangen van die malloot die de boel telkens te hard zet).
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 19:17

Hugoov schreef:

Uitbreiding is nodig als de huidige set qua output/spreiding niet aan de eisen voldoet.

Jij zoekt een oplossing om te voorkomen dat de huige set niet telkens opgeblazen wordt. wink ;)
Uhm... Doordat de output niet voldoet, gaan ze het harder zetten, en dus opblazen.

Toch? ashamed :$
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 19:19

René Eppink schreef:

Kun je ook typenummers geven? Hoe ziet de ruimte er uit, hoe wordt het geheel aangestuurd en wat wordt er precies opgeblazen aan die installatie?
Als die hele installatie gewoon zwaar onderbemeten is vrees ik dat het bijhangen van een paar DAP kastjes ook je probleem niet de wereld uit helpt (of je moet die dingen pal naast de oren hangen van die malloot die de boel telkens te hard zet).
Uit mijn hoofd:

Dansvloer is 8x5 meter met een lange bar. Boven de bar hangen 2x EV SX200 en 2x EV SB121. Achterop de dansvloer staat 2x EV SX100. Versterkers: bij elkaar geraapt. JB, EV, Dap. Ik weet dat het te weinig is, zeker voor een café met muziek op discotheek-volume. Om te beginnen had ik er geen 12" neergehangen, maar het heeft er altijd al zo ingezeten.

Mijn idee was dus dat door het toevoegen van een sub op de dansvloer een groot deel van de problemen is opgelost. Tot nu toe worden elke keer woofers opgeblazen.
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
12-5-2009 19:29
En waarom denk je dat daardoor de problemen zijn opgelost? Het probleem zit hem in de niet juiste afstelling van je systeem, cafe systemen moeten gewoon (heel) goed gelimit zijn. Anders blaas je inderdaad van alles op. Nu kan je wel extra speakers en versterkers bij plaatsen maar hierdoor los je het probleem alles behalve op.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-5-2009 19:35
Heb je ook gelijk in, maar het moet voor hun gewoon allemaal wat harder daar. Met een limiter bescherm je alles dus wel, maar dan zit het er dik in dat ze het te zacht vinden gaan. Vandaar dus mijn idee om wat extra neer te zetten, maar daar is iedereen dus helemaal tegen hier. Ik zal eens kijken wat ze ervan vinden.

Bedankt voor de hulp.
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
12-5-2009 20:28
Boven de bar hangen 2x EV SX200 en 2x EV SB121. Achterop de dansvloer staat 2x EV SX100.
Is er een specifieke reden dat bij de bar de zwaarste geluidsinstallatie hangt en op de dansvloer de lichte set staat? Is plaatsen bij de dansvloer niet logischer?

Hoever hangen de subs van het plafond/ de muur/ de grond af? Subs op de grond plaatsen geeft doorgaans voelbaar meer bas als opgehangen bas/subkasten. Indien mogelijk tegen de muur en op de vloer, elke muur zorgt voor meer voelbare/ hoorbare druk. In de hoek kan eventueel ook maar pakt geluidstechnisch niet altijd even goed uit.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)