Forum > Geluid

Rook uit Sub

(49 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
17-8-2003 23:25
aktief aansturen en dat filter wordt eigenlijk toch nooit gebruikt voor toppen,dus gewoon eruithalen denk ik maar dat het beste is.
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
17-8-2003 23:26
of bypassen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
17-8-2003 23:27
maar dat verklaard nog steeds niet je "klacht"
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
17-8-2003 23:28
wat zou een nieuwe filter kosten?
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
17-8-2003 23:32
het is een low-pass filter die nodig is om bij full-range signaal de hogere tonen eruit te filteren. jij hebt een actief filter dus eruit met dat passieve filter! wink ;)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
17-8-2003 23:34
Er zit nog een filter in je top. Het filter in je sub "begrenst" je top in het laag, dit neem je sub over. Als je een nieuw filter wil, zelf maken of de kapoten onderdelen vervangen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
17-8-2003 23:38

ivo2 schreef:

Er zit nog een filter in je top. Het filter in je sub "begrenst" je top in het laag, dit neem je sub over. Als je een nieuw filter wil, zelf maken of de kapoten onderdelen vervangen.
nee hoor, lees het artikel ff onderaan.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
18-8-2003 00:06
mmmm moeilijk!
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-7-2024
Berichten: 9476
18-8-2003 00:15
Deze oplossingen zijn dus allemaal lekker met hagel schieten en hopen dat je wat raakt.

Om de juiste oplossing toe te passen,
moet je een beetje systeematischer te werk gaan, en de meesten hier weten dat ook wel wink ;)

1/ Kijk eerst eens of je versterker nog helemaal op beide kanalen naar behoren werkt.
Zeker voordat je hem weer gaat aansluiten. Straks is de opbouw van je versterker een beetje ouderwets, en is er een tor doorgeknalt, en met een beetje pech staat je chassisi dan onder de vollen stroom van je voedingstravo.
Dat zou je knal kunnen verklaren.

2/ Versterker nog goed, dan nu naar je speakerkabel.
Doormeten maar, zitten er geen draadjes los, die sluitng veroorzken, zitten er geen bereuken in.

3/ Kabel in orde, dan nu naar de box.
Eerst de losse speaker doormeten. Simpelste is een 1,5 volt batterijtje over de polen. Hoor je de speaker tikken/klikken, dan leeft hij in iedergeval nog.
Geen tik, nieuwe kopen.
We een tik, dan kun je hem eens rechtstreeks op je versterker aansluiten om te kijken of er nog fatsoenlijk geluid uit komt.

4/ Dan je scheidings filter controleren. Er zitten meestal maar een paar onderdeeltjes op. Je hebt het meeste kans dat er een condesator zwart is, vervangen dus met dezelfde waarde en de zelfde spanning.
Spoelen zijn meestal niet stuk, maar je kunt ze even doormeten. Er moet enige weerstand zijn. Is er geen weerstand, dan is die dus doorgebrand. Meestal wel te herkennen aan de doorgelopen isolatie.

Is je probleem nu gevonden/opgelost?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
18-8-2003 00:40
12dB octaaf highpass filter: condensator in serie met daarachter een spoel parallel geplaatst. Zonder de top heb je dus een seriestroomkring van een condensator en een spoel. Omdat de sub alleen lage tonen krijgt (actief gefilterd) is de weerstand in de spoel erg laag, enkele tienden van een ohm. Deze kun je dus wel wegdenken. Wat hou je over? Een condensator die zo'n 100 maal per seconde op- en ontladen met +*/- 80v. (uitgaande van 800w input met 8 ohm impedantie van de woofer) Mag een condensator hiervan kapot gaan? Nee.

Maar stel nou eens dat er een toon/basdreun met de resonantiefrequentie van de driver optreedt, hierdoor zal het voltage dat de versterker afgeeft sterk toenemen, naar welke waarde is voor mij niet in te schatten maar het zullen vele honderden volts zijn, een (slechte) condensator kan dat even hebben maar het gaat natuurlijk een keer mis.

Als de condensator is doorgefikt weet je nu hoe het komt, je probleem los je eenvoudigweg op door de kortsluitende condensator en de rest van het filter uit de speaker te verwijderen. Is je condensator niet stuk... dan vrees ik het ergste voor je driver.

Over dat stappenplan van Tom: het is mischien wel heel gedegen maar als ik rook zie uit mijn speaker ga ik niet de kabels nameten wink ;)

*= hier moet het plusteken staan maar die wordt niet weergegeven op een of andere manier (staat wel in mijn bericht)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)