kantoor voor vast uitlichten met 'gedimde par 56's'
(16 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
LichtenlawaaiStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-10-2004 Laatste: 12-5-2010 Berichten: 144 | 11-4-2008 17:21 |
hallo conculega's! even een vraagje: bij mij op kantoor (architectenbureau) zijn we aan nieuwe verlichting toe. we zitten in een oud monumentaal pand, waar vrijwel niks aan mag gebeuren. het idee is om onder het hoge plafond stukken truss te hangen met daaraan par 56's (uiteraard WFL lampen). deze krijgen per truss een stekkerdoosje die we van de centraaldoos halen.. nu is het probleem dat een partij 300 watt lampen te veel licht zal gaan geven... dit kunnen oplossen door de schakelaar simpelweg te vervangen door een dimmer. andere optie is om op de een of andere manier minder velle lampen te plaatsen in de can's. wanneer we alles op een dimmer aansluiten zijn we bang dat het licht zal gaan knipperen (wat vaak gebeurt bij gedimt licht... en om hier de hele dag in te werken is niet fijn..... wat zou voor ons de beste oplossing zijn? iemand ervaring?? wat absoluut niet te doen..? vriendelijke groet, jos van der meer (LICHT & LAWAAI verhuur) | |
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!! | |
LJ DaAnStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 16-9-2020 Berichten: 627 | 11-4-2008 17:25 |
Ja, als je een 'huis-tuin-en keuken' dimmer neemt kan 'ie gaan zoemen. Wat heelvaak voorkomt als bedrijven of winkels zo een industrieéle/discotheek achtige uitstraling willen hebben, is dat ze PAR 46 armaturen gebruiken. Kan je een gewone E27 lamp instoppen. | |
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer. | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 11-4-2008 17:50 |
Als je toch persé par56's wilt gebruiken: een aantal WFL lampen in serie zetten en op 230V aansluiten. Als je ze bijvoorbeeld per 3 in serie zet krijgen ze per lamp ongeveer 1/3 van de normale werkspanning, waardoor ze een stuk minder fel zijn. Het aantal lampen dat per serieschakeling erin opgenomen moet worden hangt af van hoe fel je ze wilt hebben, da's een kwestie van proberen met een dimmer. Voorwaarde is wel dat je weet waar je mee bezig bent, en dat de aansluiting zodanig wordt gemaakt dat er geen vergissingen gemaakt kunnen worden (dus: parren met vaste kabels bij elkaar laten komen in een verdeeldoos, met daaraan een enkele voedingskabel) Bijkomend voor is dat je geen verliezen in dimmers hebt. Persoonlijk zou ik (afhankelijk van de grootte van de ruimte) eerder kiezen voor par46 met WFL lampen. Zeker in kleinere ruimtes komt par56 al snel lomp over. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
RodiBakkerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-1-2005 Laatste: 2-11-2024 Berichten: 136 | 11-4-2008 20:03 |
Als je problemen krijgt met het vermogen van de dimmers, dan kun je speciale "volgdimmers" gebruiken. Deze passen de uitgangsspanning aan aan de hand van de ingang. Deze zijn vaak prima te plaatsen in een meterkast. Wel genoeg schakeldraden trekken. | |
AartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2004 Laatste: 23-4-2010 Berichten: 287 | 11-4-2008 21:13 |
De verliezen in dimmers zijn niet zo interressant, het redement van op enige manier 'gedimde' PAR56's zelf zal echter nogal bedroevend zijn, en de kleurtemperatuur laag. Voor vaste verlichting (in een architectenbureau nog wel .. ;) vind ik dat anno 2008 niet elegant, ik denk dat voluit brandende halogeenverlichting van een lager, gepast vermogen prettiger is, en in ieder geval veel efficienter. U kunt ter inspriratie eens wat neuzen in de webshop hier, er bestaat voor in truss veel meer dan 300W PAR56's alleen. Voor een aantal amaturen (PAR38, b.v.) zijn ook fluorescentielampen te krijgen, dat vind ik prettig werklicht, ze zijn zuinig met energie en leven 15kh. Led voor verlichting lijkt nog niet zo veel zin te hebben, maar voor een subtiel effect is het desgewenst heel geschikt. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 11-4-2008 21:43 |
lichtenlawaai schreef: bij mij op kantoor (architectenbureau) zijn we aan nieuwe verlichting toe.In dat geval fatsoenlijk ongedimt licht wat egaal verlicht. (kan mij niet voorstellen dat een "par" dat doet.) Bij de meeste "ontwerp/architecten" bureaux zie ik meestal TL. Martin. | |
kvm entertainment | |
OnnogeelenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-4-2005 Laatste: 3-4-2018 Berichten: 155 | 12-4-2008 01:20 |
TL is zo standaard, kan me best voorstellen dat men iets anders wilt. Ken iemand die een aantal par 56's in z'n woonkamer heeft met dimmer aan een stuk truss. Lijkt mij best mooi zo... Misschien een idee om een een 'kast' een normale dimmerpack op te hangen, zodat je evengoed kan dimmen zoals je wil, maar toch netjes weggewerkt. Zo gauw je een prettige sterkte hebt laat je hem zo staan; bij het opnieuw inschakelen keert deze vanzelf terug naar de gekozen sterkte. Aanpassen is evengoed snel gebeurt. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 12-11-2024 Berichten: 9491 | 12-4-2008 14:09 |
Zolang er met foto's en getekende en geprinte materialen gewerkt word, is tl de betere oplossing. Als alles vanaf beeldschermen gaat is het ietsje genuanseerder, maar toch. TL is regelmatig verstrooid licht dat overal even sterk, neutraal is en het beste werkt. Parren daaintegen hebben veel te veel kernspots, en strooi licht. Gaat echt niet werken! Hoog stroom verbruik, warmte afgifte niet mooi meer (zomer), en beperkt aantal branduren (dure vervanging). Als het wat mag kosten en je wilt iets anders, zou ik voor die nieuwe emotion verlichting gaan van Philips. Alle kleuren mogelijk, RGB mixen, sfstandsbediening, meerdere units tegelijk, laag stroomverbruik, en zeer lange levensduur. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
ArmandAccount Geblokkeerd Uit: Nederland Sinds: 26-9-2005 Laatste: 10-1-2010 Berichten: 22 | 13-4-2008 10:38 |
Ik zou kiezen voor LED-parren. Naast dat ze bijna geen stroom vreten, een zeer lange levensduur hebben (zeker als je ze in een vaste installatiez hebt), kan je ook nog eens alle kleuren maken of heel rustig alle kleuren in een chase voor bij laten komen. Of het fijn is om in te werken, tja dat weet ik niet, een moderne uitstraling krijg je dr wel mee. | |
AartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2004 Laatste: 23-4-2010 Berichten: 287 | 13-4-2008 14:00 |
Als er (al is het maar af en toe) van gedrukt of geprint materiaal in kleur gebruik wordt gemaakt lijkt RGB ledverlichting mij een nogal risicovolle keuze. Witte leds kennen al een veel meer continu spectrum en daarmee een betere kleurweergave, fluorescentie bestaat in speciale kleuren met een wat lager redement in ruil voor een optimale kleurweergave. Maar (ongedimde-) halogeen doet het op dat gebied vanzelfsprekend ook prima. Er zijn bij lichtbronnen dus -naast hoe het er uit ziet de volgende vrijheidsgraden: redement, kleurtemperatuur, kleurweergave, levensduur, intensiteit (en de totale kosten .. ;) | |