Forum > Licht

foto showtec krachtstroom verdeler met stroom/spanning weergave

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
13-2-2008 09:11
Heeft iemand een krachtstroom verdeler alla showtec met die 7 segment displaytjes die de stroom/spanning per fase aangeeft, die voor mij een foto van de binnenkant wilt maken.
Ik ben bezig met een project om een losstaande stroom/spanning meet unit te maken, die ik ook op afstand kan uitlezen. (bij voorbeeld bij mijn lichttafel).
Nu heb ik genoeg kaas gegeten van die displaytjes aansturen en draadloos alleen ben ik benieuwd hoe in die krachtstroom verdelers de stroom wordt gemeten.
Met stroom trafo`s, of wikkelingen om de fase draden.
Als iemand me wat detail foto`s zou kunnen mailen zou ik hem ongelofelijk dankbaar zijn. Misschien is dit voor meerdere mensen dan een interessant projectje.
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
13-2-2008 09:35
Ben toch benieuwd hoe je dat draadloss wil gaan doen.

Heb je een "schematje" oid?
Focus on the customer and the rest will follow.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
13-2-2008 17:12
Gezien het budget zullen het standaart volt/amperemeters zijn de in de stroomkring opgenomen worden. Lijkt me sterk dat er gebruik gemaakt wordt van meettrafo's met een overzet verhouding. Het gaat hier ook niet om bar veel amperes....

Kijk maar eens bij Conrad, daar kun je kant en klare ampere meters bestellen maar die dienen ook IN de stroomkring opgenomen te worden.

Ik heb zelf een PS-3202 en ik weet hoe die er van binnen uitziet dus ik verwacht zeker niet te veel van die andere types.

Maar ik denk dat je veel meer baat hebt om vooraf een goede verdeling te maken. Doe ik ook altijd en neem beter het zekere dan een groep helemaal vol te tassen.
Buiten dat is een stroomaflezing heel leuk maar als er een hele zwik met parren staan te knipperen dan kun je niks duidelijks meer aflezen op een digitale meter.
Bij een analoge zie je de naald nog heen en weer zwabberen zodat je zelf wel de effectieve waarde kunt interpoleren.

Ik heb zelf overigens wel eens een soort van kastje hemaakt met een stekker en een contra stekker an dan de bedrading afzonderlijk, voorzien van een hostalliet buisje, erdoorheen laten lopen. Alle actieve delen zijn dan kopleet afgesloten en om eventueel het een en ander uit te lezen kon ik simpel mn Fluke amperetang rond zo'n buisje knijpen. Beetje klussen-met-kijkers achtig maar wel zeer effectief wink ;) Overigens ook maar eenmalig gebruikt...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-2-2008 19:15

martyndegraaf schreef:

Maar ik denk dat je veel meer baat hebt om vooraf een goede verdeling te maken. Doe ik ook altijd en neem beter het zekere dan een groep helemaal vol te tassen.
Buiten dat is een stroomaflezing heel leuk maar als er een hele zwik met parren staan te knipperen dan kun je niks duidelijks meer aflezen op een digitale meter.
Bij een analoge zie je de naald nog heen en weer zwabberen zodat je zelf wel de effectieve waarde kunt interpoleren.
Vooraf een goede indeling maken is inderdaad al het halve werk, maar daarvoor moet je wel de werkelijke aansluitwaardes van de apparaten hebben. Ik ben toevallig gisteren en vandaag bezig geweest met het geluidssetje, en heb daar (ondanks dat het aangesloten wordt op een 230V 16A groep) een PSA-321 tussen gezet. Wat blijkt; de E45 die 2*1200W aan 8 Ohm levert heeft een maximale "current draw" volgens de handleiding van 20A, achterop staat 8A, maar de stroommeters kwam niet verder dan 2,5A terwijl 'ie voluit stond te spelen. Wat wel een rol zou kunnen spelen is dat de amp een schakelvoeding heeft, kan me voorstellen dat amps met conventionele voedingen wat meer verbruiken. Wanneer je de amp op 2 Ohm belast zal het al een ander verhaal worden, en natuurlijk kan er een kleine afwijking in de meetwaardes zitten, maar dat neemt niet weg dat de amp alsnog veel minder verbruikt dan waar ik normaal op rekende. (Een lege 16A groep voor alleen de E45, terwijl nu blijkt dat het complete geluid en nog wat andere kleine zooi rustig op één C16 groep kan.)

De stroommeters in die verdelers zijn niet zo gevoelig voor pieken, (Althans, geen echt kortstondige pieken zoals de inschakelpiek van een par) dus ook met chasende parren (uitgaande van een steeds eenzelfde aantal parren tegelijk aan) kun je daar een redelijk gemiddelde van aflezen. Liever zo'n digitaal displaytje dan een zwiepend naaldje, tenzij je echt de grootte van de pieken wilt meten. Over de pieken maak ik me overigens normaal geen zorgen, een C16 doet dat namelijk ook niet. wink ;)

Ik wil zo'n PSA best eens openschroeven, ben zelf ook wel benieuwd. Gaat alleen wel pas in of na het weekend worden waarschijnlijk.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
13-2-2008 21:55
Had je niet 20A output gelezen???
Ik een noob wat beterft geluid maar een versterker 20A input shut up :X shut up :X
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
13-2-2008 22:27

Douwe schreef:

Had je niet 20A output gelezen???
Ik een noob wat beterft geluid maar een versterker 20A input shut up :X shut up :X
Als je 2x 2KW eruit gooit zal er minstens 4KW(~20A bij 220V) binnen komen. Die stroom moet toch ergens vandaan komen?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-2-2008 23:03

Douwe schreef:

Had je niet 20A output gelezen???
Ik een noob wat beterft geluid maar een versterker 20A input shut up :X shut up :X
Net nog even nagezocht: in de handleiding hebben ze het echt over 20A bij 230V. Geen idee hoe dat precies zit met vermogens (want de redenering van Jadjong is wel de meest logische), maar zolang ik merk dat er redelijk wat vermogen uit de achterkant van de amp komt zonder dat daarbij veel vermogen van het lichtnet wordt gehaald vind ik het allang prima. Overigens hebben Crown I-techs dat ook, een IT4000 met een vergelijkbare output met de E45 trekt ongeveer 4A als ze flink aan het werk zijn.

Het stroomverbruik zal overigens ongetwijfeld oplopen wanneer de amps op 4 of 2 Ohm gebruikt worden, maar daarbij klopt het verhaal met vermogen nog steeds niet aangezien de E45 aan 4/2 Ohm 2*2250 en 2*3200W levert.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
14-2-2008 08:07

jadjong schreef:

Douwe schreef:

Had je niet 20A output gelezen???
Ik een noob wat beterft geluid maar een versterker 20A input shut up :X shut up :X
Als je 2x 2KW eruit gooit zal er minstens 4KW(~20A bij 220V) binnen komen. Die stroom moet toch ergens vandaan komen?
De grap is dat dat niet zo is. Het muzieksignaal dat door een versterker met een output van 2x 2kW wordt versterkt heeft een veel hogere crestfactor als het lichtnet. Door de dynamiek in het muzieksignaal is het gemiddelde vermogen bij 2x 2 kW veel lager dan wanneer je uit het lichtnet 2x 2 kW trekt.

Even zoeken op het forum naar crestfactor, hier is al heel vaak over geschreven.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
14-2-2008 10:37
@martijn

als je dat zou willen doen heel graag.
Ik wil het niet hebben als precisie meet apparaat, maar meer als aanvulling voor mijn verdeler rack.
Ik heb een 32A kracht verdeler van eurolite. gelijk aan het afgeprijsde showtek model hier. Alleen die heeft geen uitlezing.
Tuurlijk ben ik ook van mening dat je beter een goede verdeling kan maken en niet op de randjes moet balanceren, maar ik vind het wel makkelijk om het als het nodig is in de gaten te kunnen houden.

Gezien de shuko aansluitingen aan de achterzijde van de verdeler zitten en ik deze toch aan de voorkant wil hebben met een 2HE shuko paneeltje, dacht ik hier mooi een stroom meting tussen de kunnen bouwen.

Ik wil het gaan maken met een microcontroller voor het aan sturen van de displays.
Moet mogelijk zijn voor 1 of meerdere fases. Deze microcontroller kan eventueel ook het stroomgebruik loggen (als dit nodig is, niet interessant volgens mij) en het met een draadloze rs232 verbinding verzenden naar een aflees unit op afstand (bijvoorbeeld bij de PA man)
Ik denk ook wel dat het in de showtec dingen redelijk budget gehouden is. Het zullen kant en klare paneelmeters zijn ben ik bang. Toch wil ik de uitdaging aan gaan.

Stijn
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
14-2-2008 12:01
Is het geen idee een moderne driefasen DIN-rail elektrameter in te bouwen ? Die dingen zijn niet onbetaalbaar meer. Uitlezen en verder verwerken van de meting is bij mijn weten bij dit soort meters vrij simpel.
Een nadeel is dat je dan het echte vermogen gaat meten, en niet de (RMS-) stroom. Bij dit soort lasten (vooral bij fase-aansnijding, maar ook bij gelijkrichters) ontstaan er bakken harmonische vervorming en loopt er blindstroom welke je zo niet zult zien.
Maar misschien bestaan er ook meters waarmee je de stroom kunt uitlezen.

Overigens heb je nu op twee fora eenzelfde topic lopen. Dat mag natuurlijk, maar of je er veel mee wint vraag ik mij af.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)