Forum > Newbie Forum

Kleine geluidsset (scouting)

(51 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
8-5-2007 21:21

tijmen-b schreef:

Hierbij moet natuurlijk nog een versterker komen en de nodige aansluitkabels. De speakers hebben een In en Out speakon aanluiting, kan ik ze hiermee goed doorlussen om vervolgens op 1 versterker te laten draaien (4ohm)? Of kan ik dit beter/veiliger op een andere manier doen.
De luidsprekers doorlussen werkt inderdaad prima. 2 op het linkerkanaal, 2 op het rechterkanaal en dan draai je inderdaad netjes 4 ohm.
Aan de versterker dacht ik ook gewoon aan een DAP palladium 1600 of 2000. Gezien het budget en de goede reviews/verhalen. Is het dan ook meteen noodzaak om een equalizer te gebruiken of kan ik eerst uit de voeten met mijn mixer 3band eq? Er wordt niet live gespeeld ofzo dus tis meer zoals de set zal gaan klinken. En hoeft niet tot in de puntjes afgesteld te worden.
Een Palladium P1600 zal prima volstaan. Ik zou voor de P1600 gaan boven de P2000. De P1600 heeft relatief wat meer koeling en een relatief grotere voeding (let wel: relatief! Fysiek zijn ze hetzelfde).
Je zal in eerste instantie uit de voeten kunnen met de EQ op je mixer, maar ik zou TCMC toch even vragen hoe je de filters aanpast. Het is namelijk een ingreep van enkele minuten en euro's per kast (setje weerstanden vervangen). Dat is goedkoper als de aanschaf van de EQ en sneller als het correct instellen van een EQ.
De speakers zullen trouwens worden geplaatst in een frame die aan het schip gelast is. Ik neem aan dat dit geen problemen vormt? Ik zorg er wel voor dat ze vast liggen en bescherming tussen het frame en speaker krijgen.
Ik weet niet hoe een dergelijk frame eruit ziet, maar als je de speakers gaat vliegen moet ik je wel zeggen dat er geen vliegconstructie in de kasten zit. Het is dus niet wenselijk om de kasten boven mensen te hangen, vanuit veiligheidsoogpunt.
Verder is het verstandig om de kasten zo op te hangen dat ze niet tegen het frame aan trillen. Dat beschadigd je kasten en je zult het waarschijnlijk kunnen horen. En dat zou zonde zijn.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
13-5-2007 16:41
Vrijdag heel even test gedraait op 2 speakers aangestuurd door een Skytech 2x100watt rms versterker. shut up :X
Nu wist ik wel dat skytech troep is maar was toch al versteld van de druk die de speakers gaven op een veel te lichte amp. En dit waren er pas 2.. shocked 8O
Ook klonken de Dap's vrij open en helder, ik vind het hoog helemaal niet zo dof. Ik hoefde het geluid eigenlijk niet bij te regelen via de mixer. Iets meer bass was welkom maar dat trok die versterker gewoon niet. Denk dat het komt omdat ik nog op vrij laag volume speelde.

Tot nu toe dus erg tevreden, zit dus ook met smart op een goede versterker te wachten.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
21-5-2007 16:45
Even misschien een hele domme vraag, maar die speakon kabels die altijd in de webshop worden aangeboden zijn dat nou 2 stuks ashamed :$ ? Dus 1 kabel per speaker of zijn dit de aantal polen verwerkt in de connector? Waarschijnlijk het eerste anders vind ik de kabels wel erg prijzig laugh :D

Ik denk dat ik binnekort voor een DAP P1600 ga, ik wacht nog wel op iemand die eventueel via via als inkoops persoon van PA spullen mij een versterker kan aanbieden. Alleen wil dit helaas niet echt vlotten.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
21-5-2007 16:47
1 kabel per speaker, per kabel 2 of 4 aders (+ en - of +1, +2, -1 en -2). Let op: soms zit op 2 aderige kabel 4 polige stekker
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
21-5-2007 17:00
Nog even ter verduidelijking, ik heb nu 4 daps AX-15 en om deze aan te sluiten heb ik dus 4x het volgende product nodig: www.new-line.nl/v/6114 ?
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
21-5-2007 17:11
Als je 4x 20meter nodig bent wel ja.
Nu ook via de .eu te bereiken.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
23-5-2007 15:51
Ik zit toch te twijfelen over de versterker, welke ik dus het liefst dicht in de buurt wil aanschaffen (Utrecht).
Daarbij is mijn keus gevallen op een Peavey PV2600 of een Phonic DMX 2501.
Kwa specs loopt de Peavey iets harder op 2x900 op 4 ohm. (Soms kom ik 2x800 tegen..)
Ook is dit dus de opvolger van de CS reeks waar ik al op dit forum en andere fora veel goede verhalen over heb gelezen.

Maar hij is dan wel zo'n 100 euro duurder.

De Phonic is dus toch iets beter voor mijn portomonee.. alhoewel ik niet schuw ben om iets meer uit te geven voor kwaliteit wink ;)
Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van de Phonic DMX serie?
Zal er dus veel verschil zitten tussen de Phonic of Peavey?
DjbramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2005
Laatste: 29-5-2014
Berichten: 222
23-5-2007 17:58
Om even een vergelijking te trekken,

laatste een phonic ( geloof die waar jij het over hebt ) naast een c-2 van JB gehad.

2x 800 tegen 2x 450.

Nou die jb klonk veeeel beter en dynamiser.

Conclusie, ga voor de pv-2600 ( gelijk aan de crest 2600 )

En zover ik weet is het niet de opvolger van de c-serie want dat is nu de c-..x serie.

is wel een opvolger van de al iets oudere pv-2000 ( een echte bak van 4 HE en heel veel kg als ik me niet vergis )
t' gaat zoals t' gaat
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-5-2007 21:50
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-3-2008 22:34

tijmen-b schreef:

Ik zit toch te twijfelen over de versterker, welke ik dus het liefst dicht in de buurt wil aanschaffen (Utrecht).
Als je hem bij new line besteld, hoef je niet eens de deur uit...... wink ;)

als het ietsje meer mag kosten zou ik voor een V3000 gaan, word af en toe ook tweede hands hier op het forum aangeboden.
Probleemloze versterker, en zat power!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
24-5-2007 13:16
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Crown XLS 602D
Gister ff alles aangesloten en knallen maar shocked 8O

Conclusie:

Genoeg geluid voor ons schip! Zeker voor een scouting groep...
- Hoog moet af en toe bij geregeld worden via het mengpaneel, klinkt af en toe iets schel op hoog volume.
- Mid heeft soms een dip denk ik, maar dat kan ook aan bepaalde nummers liggen.
- Laag klinkt prima, je voelt een goede punch in je buik en het draagt behoorlijk ver. (Natuurlijk is het laag niet zo hard als bij een sub.. wink ;) )

Versterker:
Gezien de specificaties van 2x600 watt denk ik wel zeker dat deze Crown versterker dit waar maakt.
Eigenlijk is de outpout iets te weinig volgens het forum. Beter 1.5 meer vermogen dan je RMS waarde van de speakers toch?

Maar ik denk dat de XLS de speakers toch behoorlijk tot hun max kan drijven, tegen de clip aandraaien is luid zat voor deze ruimte. Wordt je op korte afstand toch doof van. Met het laag heeft deze versterker ook geen probleem, kan het laag op mijn mengpaneel behoorlijk opendraaien zonder dat ie begint te flippen.
Echt lang draaien heb ik nog niet gedaan, dus ik weet niet hoe warm hij precies wordt. Gister was hij gewoon nog koud na 1 uur ff voluit.

Ik had de AX-15 even op elkaar staan, dus 2 aan elke kant. Dit levert alleen wat meer rendement op in een bepaald gebied, als er maar 2 spelen is het volume niet zo denderend harder. Binnekort worden ze dus ook verspreid over de ruimte en ben ook blij dat dit mij geadviseerd is in dit forum. Inplaats van bijv. 2 Toppen en 2 subs.
Alleen nog nette beugels maken om de speakers op te hangen, apparatuur plaatsen en alles netjes wegwerken.

Iedereen nog bedankt voor de tips en reacties.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)