Forum > Newbie Forum

Kleine geluidsset (scouting)

(51 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
18-4-2007 16:52
Beste forumers,

Aangezien we regelmatig een feest of verhuur (en vaak muziek luisteren) geven wil ik eens kijken naar een goede geluidset voor in ons schip (40m).
Momenteel hebben we een oude JVC receiver met 2 zelfbouw speakers welken niet onaardig klinken.
De receiver kan redelijk wat continu vermogen leveren en als hij niet overstuurd wordt draait hij dus op max vermogen prima. (Wordt niet te heet)

Toch wil ik veder kijken wat de opties zijn, ik had al eens een oude NAD 2200 eind amp laten repareren.
Maar helaas 1 maand na de reparatie lag 1 eindtrap eruit... sad :(
Daar had ik al een Behringer DX 626 voor aangeschaft.
Dus dit heb ik momenteel al. De ruimte waar gedanst kan worden (vrachtschip)is ongv 150m2, dus goed voor 50/70 pers max.

Nu even een lijstje wat ik denk nodig te hebben:

- 2x 12"/1" of 15"/1" Speakers (DAP K serie, behringer, Wharfedale?)
- DAP palladium of Behringer EVP versterker?
- Kabels..
- PC is aanwezig, met 2 geluidskaarten
- Behringer mixer (reeds aanwezig)
- equalizer nodig?

Wat ik niet nodig heb:

- Sub,

Budget rond 700,-

De ruimte bestaat voornamelijk uit staal, alleen de vloer en de bar zijn van hout.
Er wordt dus volgens mij weinig geluid opgenomen in de omgeving.
Er zitten ook veder geen dode hoeken in de ruimte.
Of hoeken waar je alleen laag hoort. Waarschijnlijk heb ik dus geen zware set nodig om al een leuk feestje te kunen geven.

Wat zijn jullie meningen en tips?
En heeft iemand tevens nog een 2e hands set over?
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
18-4-2007 17:26
2 x Dap K115
1 x Dap Palladium 1600 (eventueel zal een P1200 ook volstaan)
2 x Luidsprekerkabels
2 x XLR kabels

Dan kom je wel hoger uit, eventueel de Dap K115 (en een versterker) 2dehands zoeken.. Je zou ook de K112 kunnen nemen (goedkoper) maar de basweergave is een stukje lager. Speakon-kabels kan je ook zelf maken om geld te besparen.

Verder zijn twee statieven ook wel handig, maar misschien is er een andere manier om ze te plaatsen..
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
18-4-2007 17:29
k 115 setje is idd de beste oplossing (zoals altijd trouwens voor dit bedrag)
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
18-4-2007 19:10
Klik hier voor een setprijs K-115
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-4-2007 20:08
ik heb op een schip gelijkwaardig aan het jouwe, (De zalve in amsterdam)
normaliter een heel ander setje staan voor 50/70 man....
En dat zijn nog volwassenen, met kinderen kom je al snel een beetje te kort.

Waarom geen sub?
En ik zou opteren voor minstens 4 boxen, in elke hoek eentje, gewoon met een 12 inch woofer, hoorn (niet piezo), en dan twee goede subjes voor de bas.
Dan hebje overal in deze vaak lage ruimtes goed geluid.
Als je aan één kant speakers doet, en het word een beetje vol, dan word het geluid al snel dof voor de mensen die achteraan staan.

Maar dan heb je lang niet genoeg aan 700,
want je hebt een tweede einddtrap nodig en een cross over.

Beheringer eindtrap zou ik verre van blijven zoek maar eens met de zoekmachine op ep2500.

Als het lang mee moet gaan en betrouwbaar moet zijn, zou ik mijn budget een beetje bijstellen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
18-4-2007 20:25
Vergeet er niet bij dat het gewoon voor scouting is inplaats van een partyboot.
De feestjes zijn altijd besloten en het verhuur is altijd vrij simpel.
Verjaardagen, bijeenkomsten enz. Dit komt maar een aantal keer per jaar voor.

Het is dan ook meer een toevoeging dan benodigd bij het 'functioneren' van onze scoutinggroep/verhuur.

Even nog over het laag, zoals ik al zei komt de bass al behoorlijk goed tot zijn recht met onze huidige set. Natuurlijk doet geef een sub veel meer laag. Maar ik denk dat het dan overkill word. Ik denk uberhaubt dat het geluid in ons schip vrij goed vastgehouden wordt. En je weinig vermogen hebt om er iets uit te halen.
Dus ik denk dat een sub niet nodig is.

Maar dat is meer gevoel, toch even een voorbeeld: 1x Hadden we een verhuur waar een PA set was meegenomen. Weet niet meer welk merk.
Kan zo'n DAP powersound setje geweest zijn.. 2 toppen met elk sub eronder.
Eigenlijk was dit echt al teveel voor de ruimte, het stale dek stond helemaal te shaken en ging door het hele schip heen.

Maar nog even terugkomend op die DAP k115, produceren die een beetje goed laag?
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
18-4-2007 21:59
K-115 zijn voor het doel (fullrange speakers) best redelijk het laagweergave (sub dus). Maar ter vergelijking doen b.v. 8x K-115 niet veel tegen een goed versterkt redelijk sub-top systeem (2x top + 2x sub).

Gezien het feit je nu al erg tevreden bent met -waarschijnlijk onberekende- zelfbouw, denk ik dat je niet al te hoge eisen stelt en wellicht voor jullie eisen (niet veel dus denk ik) 2x K-115 al zeker veel beter is. Het is maar net wat je gewend bent (zie het als: skytronic -> dap -> eaw o.i.d.).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
19-4-2007 10:17

Tom] schreef:

En ik zou opteren voor minstens 4 boxen, in elke hoek eentje, gewoon met een 12 inch woofer, hoorn (niet piezo), en dan twee goede subjes voor de bas.
Met sub kan natuurlijk niet, 2 behringer truth setjes geen optie? Zit net je ietsjes over het budget..
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-4-2007 10:36
studio monitoren voor pa doeleinden shocked 8O

tijmen-b schreef:

Maar nog even terugkomend op die DAP k115, produceren die een beetje goed laag?
Eerst zeg je: dat je genoeg laag op de boot hebt, en nu twijfel je over de misschien wel aanstaande keuze.
Dus je wilt toch laag hebben.....
Nah, volgende tip:
4 geven veel meer laag dan twee......
Je kan het misschien niet geloven, maar mijn advies is helemaal zo slecht niet hoor.
Als je 4 boxen gebruikt, dan hoeft het minder hard per box om over het geheel toch een hard geluid te hebben.
Is ook beter voor de eventuele buren en je eigen oren....
En heb je dan nog geen bas genoeg, kan je er altijd nog een setje (aktieve) subs bij zetten op den duur.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
19-4-2007 11:03

Tom schreef:

studio monitoren voor pa doeleinden shocked 8O

tijmen-b schreef:

Maar nog even terugkomend op die DAP k115, produceren die een beetje goed laag?
Eerst zeg je: dat je genoeg laag op de boot hebt, en nu twijfel je over de misschien wel aanstaande keuze.
Dus je wilt toch laag hebben.....
Nah, volgende tip:
4 geven veel meer laag dan twee......
Je kan het misschien niet geloven, maar mijn advies is helemaal zo slecht niet hoor.
Als je 4 boxen gebruikt, dan hoeft het minder hard per box om over het geheel toch een hard geluid te hebben.
Is ook beter voor de eventuele buren en je eigen oren....
En heb je dan nog geen bas genoeg, kan je er altijd nog een setje (aktieve) subs bij zetten op den duur.
Ik ben heel blij met al het advies, alleen geef ik even weer aan wat ik gezegd heb
Even nog over het laag, zoals ik al zei komt de bass al behoorlijk goed tot zijn recht met onze huidige set.
Ik geef alleen dat meer laag beter is, alleen waarschijnlijk met een sub te veel van het goede wordt. Maar ik vindt dat toch geen gekke vraag over een speaker.

Nu heb je het over 4 speakers, kan ik dan misschien hiervoor beter de volgende serie van wharfedale nemen (90 serie)?: https://www.wharfedalepro.co.uk/frames/programme_80.90.html Komen redelijk vaak 2e hands in goede staat langs.

Dan doorlussen en op 1 amp zetten?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)