Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 97 van 130)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2007 20:29
Ik denk dat wij eens een vergelijk moeten houden.
Ik stel voor, een meeting.....met BR, bandpass, hybride, hoorngeladen.
Zal eens een datum gaan prikken.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2007 20:34
Manifold is een bandpass of hybride.
De manifold werkt ook alleen zeer goed als je ze per 4 stackt (8x 18")(is mij gezegd)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-2-2007 20:36

Daniel schreef:

Als een hoorn op 100 meter afstand de meeste druk levert, dan moet dat ook zo zijn op korte afstanden!

Ik heb het idee dat het "ongelukkig" verteld word, ik heb twee Courtbins gehad (2x15" "earthquake" model) die pas op (plm)14mtr echt duidelijk waarneembaar waren. (kruist hier het geluid???)
Hoe verder je er vanaf ging staan des te meer "rommel" kreeg je.
Zelfs zo ver dat sponningen (plm.>200mtr verder) spontaan mee trilden. Dat zegt natuurlijk meer over de sponning als de baskast, neemt echter niet weg dat ook daar de bas nog aanwezig was. (versterker die erop stond was overigens een P2200 (plm 400watt)
Echter door de vervorming lijkt een BR-kast op korte afstand harder te gaan.
En hoe zit dat met bandpass? Als ik namelijk de BR kasten naast de bandpass plaats, "drukken" de bandpass kasten meer en gaan ook harder.

ivo2 schreef:

De manifold werkt ook alleen zeer goed als je ze per 4 stackt (8x 18")(is mij gezegd)
Per 2 (4x18") met 1 top (Tentfeest van plm 1000man kan prima)(uit ervaring) Daarboven plaats je slechts een top extra. (plm 1500 man)

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-2-2007 22:17
MikeY jij moet je afvragen wat je graag wilt, waar je je feesten hebt en welk budget je hebt, dat je 2 verschillende setjes wilt is grappig maar ook haalbaar?

Devotion, je hebt de kasten dus gebouwd om de uitdaging? Het is je hobby neem ik aan, maar waarom in godsnaam dit soort kasten als je er veels te weinig mee doet? Je geeft zelf al aan dat je de geschikte versterkers nog niet hebt gevonden en dat je nog geen klus hebt gedraaid om de kasten goed uit te proberen. Daarnaast, ik neem aan dat wanneer je een tent hebt waar 500 man plus in gaat je dit niet gaat redden met een enkele topkast en een basje per kant?

Ivo een meeting is opzich erg leuk en kan ook zeer leerzaam zijn.
Echter heb ik het idee dat men veel en vaak een kast bouwt omdat het goedkoop is, zich niet afvragen waarvoor ze de kast nu daadwerkelijk echt nodig hebben. En zodoende dus regelmatig iets verkeerds bouwen.

Dit idee heb ik dus heel erg met de punisher. de kast schijnt erg goed te kunnen presteren, is goedkoop in aanschaf maar slechts beperkt in te zetten en daarnaast een hele dure voeding nodig, (de versterker) Daarbij komt het nog dat je er eigenlijk enkelen per kant moet hebben en dan ook nog bijpassende tops. Hierdoor praat je dan toch al snel over een geluidssysteem voor de grotere feesten, 600 man en meer. Echter kost een dergelijk systeem dan ook snel vele duizenden euro's, zo niet tienduizenden. En zodoende voor de meeste dj's, drive-ins en hobby mensen niet echt haalbaar en rendabel.

Mocht er een meeting gaan plaatsvinden, ik ben graag aanwezig. Kan tegen de tijd ook een aantal kastjes meebrengen.
Moet echter wel serieus intresse zijn en niet gaan om jongens die evt een 2 tal punishers willen bouwen.
Ik wil wel eens een paar van de hier zoveel besproken kasten horen en vergelijken met hetgeen ik heb.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
25-2-2007 23:16

KVM schreef:

En hoe zit dat met bandpass? Als ik namelijk de BR kasten naast de bandpass plaats, "drukken" de bandpass kasten meer en gaan ook harder.
Goed ontworpen en aangestuurde BP-kasten produceren minder (intermodulatie) vervorming. De intermodulatie, die ontstaat als de spreekspoel het magnetisch veld verlaat, is verantwoordelijk voor de harmonischen die ontstaan. De efficiëntie van een BP-kast is gemiddeld zo'n 3..5 dB hoger dan een simpele BR-kast. Niet zo gek dat ze harder drukken.

Het "probleem" met sommige mensen is dat ze een enkele (kleine) hoornkast hebben gehoord. En ja, die hebben bij 40..45 Hz niet zo'n hoge efficiëntie als een BR-kast met dezelfde (kleine) afmetingen. Plaats je meerdere kleine hoornkasten bij elkaar tot ze het benodigde mondoppervlak hebben voor de laagst weer te geven frequentie, dan zijn BR-kasten geen partij.
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
26-2-2007 00:14

Watt-Xtra schreef:

Devotion, je hebt de kasten dus gebouwd om de uitdaging? Het is je hobby neem ik aan, maar waarom in godsnaam dit soort kasten als je er veels te weinig mee doet? Je geeft zelf al aan dat je de geschikte versterkers nog niet hebt gevonden en dat je nog geen klus hebt gedraaid om de kasten goed uit te proberen. Daarnaast, ik neem aan dat wanneer je een tent hebt waar 500 man plus in gaat je dit niet gaat redden met een enkele topkast en een basje per kant?
Bij mij is het inderdaad een flink uit de hand gelopen hobby geworden. In het begin leek het mij ook leuk om twee punishers te bouwen. Aangezien bij mij hier in de buurt jaarlijks toch een flink aantal tentfeesten (á 400 tot 500 pers) zijn leek het mij wel interesant om de set compleet te maken. Dit heb ik dus gedaan en ben nu op het punt van versterking aangekomen. Stampwerk zal 't niet worden, maar dat hoeft ook niet. Met een kleiner topje per kant erbij voor de spreiding denk ik dat het goed zal lukken met deze set. Wel in het achterhoofd houden dat hier fatsoendelijke amps achter moeten.
Waarvoor deze set bedoeld is weet ik goed, daarom staat hier ook een klein setje voor de normale klusjes.

Die H5000 van dynacord wat hier helemaal open is gegaan op de punishers zou zo'n 2500w moeten afgeven als we de specs geloven. Echter dit is ook een lichtgewicht amp, en toch blijf ik daar rare gevoelens bij hebben (dit kan ook komen omdat die powersoft digam zo tegen is gevallen op 't laag). Ik heb waarschijnlijk al een crest 9001 te pakken die ik eens kan proberen achter de punishers. Ik probeer deze dan even naast een FP6400 te zetten als 't lukt.

Meeting ben ik altijd voor in, alleen is 't voor mij altijd zo ver reizen (ik woon in midden limburg).
Maar mocht er aardig wat materiaal getest worden dan ben ik best bereid een keertje in 't weekend te komen.
MikeYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2006
Laatste: 3-4-2020
Berichten: 20
26-2-2007 00:45

Watt-Xtra schreef:

MikeY jij moet je afvragen wat je graag wilt, waar je je feesten hebt en welk budget je hebt, dat je 2 verschillende setjes wilt is grappig maar ook haalbaar?
ik heb mn drive-in niet alleen maar die nog meer mensen die nog een setje ter beschikking hebben vandaar dat ik het over 2 sets had.

KVM schreef:

ivo2 schreef:

De manifold werkt ook alleen zeer goed als je ze per 4 stackt (8x 18")(is mij gezegd)
Per 2 (4x18") met 1 top (Tentfeest van plm 1000man kan prima)(uit ervaring) Daarboven plaats je slechts een top extra. (plm 1500 man)

Martin.
uit ervaring?
is het van jou, dan wil ik het wel eens zien , komt er goed geluid uit?
Hardcore Till I Die
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
26-2-2007 02:01
Meeting is inderdaad een leuk idee, als het maar niet in Emmen weer is want dat klote stuk heb ik van het weekend gereden en dat doe ik niet zo snel nog een keer sneaky :V
Heb van Ivo wel het een en ander mogen horen en die punisher vergeleken met een hybride was niet veel.
Hybrides klonken erg lekker en laag genoeg, ook bleef het geluid een aardige afstand goed door drukken.

Mijn eigen BR118 basreflex sub hield gewoon na 20 meter op. Maar voor de klussen die ik ermee doe zijn ze prima!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
16-3-2007 18:25
Ik gebruik de punishers ook zowel binnen als buiten, buiten op een meter of 30 drukken ze inderdaad plots érg lekker. In kleine zaaltjes lijkt het mij vanzelfsprekend dat je een klein BR-kastje neerplant, maar ook dat heb ik vaker met de punishers gedaan en dat gaat hier prima, het hoeft niet altijd op oorlogssterkte natuurlijk...

Qwa amps heb ik wel budgetversterkers, gaat prima en ook hier; het 'knalt' hard genoeg voor die centen.. Voor kleinere klussen toch liever m'n glijbanen. Heb je een kleine drive-in en doe je tent-feestjes voor een man of 100 max, straatfeesten e.d. zou ik ook liever naar een ander ontwerp kijken als de punisher, ondanks dat ik er wél over te spreken ben. De X-tro's wat minder (duur, veel versterkers nodig, spreiding en de vorm ervan...).
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-3-2007 19:55
hallo de meeting zal idd weer in Emmen plaatsvinden. happy :)
Is voor mij ook dik anderhalf uur rijden maarja.

verder te lezen in: www.new-line.nl/forum/read/?m=433952#433952

iemand die met zn Punishers wil komen en mij kan overtuigen van wat deze kast kan?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)