Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 96 van 130)
Moderator(s): Dré
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
25-2-2007 18:56

Watt-Xtra schreef:

Het voordeel wat ik dus uit de punisher zou kunnen halen is het ver dragen van de bass?
Maar waarom bouwen er hier dan zoveel jongens deze kasten en gebruiken ze die vervolgens op kleine feestjes met een klein topkastje erboven?
Toen het ontwerp van de punisher er kwam en er eenmaal testen waren vloog ineens iedereen naar de gamma voor hout te halen. Het is immers een vrij goedkoop ontwerp, toch uitdagend vanwege de constructie en er zou een raffel bass uit komen waarvan je bang was.
Helaas krijg je dit effect niet met P-2000's en andere gelijkwaardige amps. Bij een punisher moet je het toch echt gaan zoeken in het hogere segment zoals crest, labgruppen, dynacord, ram-audio enz.

Tja en dan krijg je het, een punisher vraagt wel ook om een fatsoendelijke topkast, zoals de X-tro die hier special bij ontworpen is. 2x ontworpen zelfs, eerst het prototype waar toch nog wat kleine foutjes in zaten met de hoorn-contructie's en daarna het huidige ontwerp.

Maar dit was dus een grotere uitdaging en niet meer kleuterspul. In de X-tro zitten deftige speakers die ook klauwen vol geld kosten, daarnaast is het een 3 weg systeem in een topje waar je ook niet zomaar een filtertje inpropt. Dus je zit ook weer met een processor en 3 amps die ervoor nodig zijn.

Dan gaan je zuurverdiende centen er héél snel aan, en dus voor velen die de punisher hebben gebouwd niet haalbaar.
Daardoor zie je nu zoveel punishers met goedkopere topkastjes erboven die het niet redden en dus helemaal over de nek staan te schreeuwen.

Watt-Xtra schreef:

Devotion: je topkast speelt dus wel ver maar heeft een beperkte spreiding? Moet je dan al niet 2 kasten per kant neerzetten? En over welke afmetingen hebben we het dan van de feestzalen, tenten waar je de "grote" set gebruikt? punisher plus xtro. (hoeveel per kant)?
lengte en breedte van de locatie en het aantal bezoekers?
Topkastje vind ik tegek, maar omdat er voor de hoogdriver een TD245 van Beyma zit krijg je de afstraling 40 & 60 graden.
Nu is 60 graden goed als je in een tent staat die lang is. Maar heb je een tent van 20x30 meter dan krijg je toch wat problemen met de spreiding lijkt me. Ik heb dit nog niet real-life ondervonden maar alleen getest in de open buitenlucht. Ik kon het gebied waar de 60graden spreiding ophiel goed horen in het hoog, dit begint dan goed hoorbaar weg te vallen.

Dit kan dus een probleem worden als je op een breede locatie staat. Maar mij lijkt dit vrij simpel op te lossen door een kleiner topje naast de x-tro te zetten die je net even die dode hoek vooraan de set meepakt.

Watt-Xtra schreef:

MikeY waar wil jij de bassen mee gaan combineren en waarvoor gebruiken?

Ivo schrijft, de punisher alleen voor buiten. Maar in Nederland regent het de helft van het jaar, zoveel opdrachten hebben jullie toch niet buiten?
Klussen buiten is maar een enkeltje per jaar, kan vanwege het weer alleen maar zomers.
Maar tentfeesten zijn er ook in de herfst en winter. Ik denk dat Ivo probeert te zeggen dat je zo'n set niet in een zaaltje van 10x10 moet gaan neerzetten, dan pak je gewoon wat BR's. Correct me if i'm wrong Ivo...
MikeYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2006
Laatste: 3-4-2020
Berichten: 20
25-2-2007 19:13
als ik nou 2 punisher bouw. met degelijke versterker
en redelijk goedd toppen op zet? voor feest buiten
en e.v. nog een ander setje erbij
Raad je me dat dan aan of zeg je dan nog steeds
doe mer BR kaste.. ?

heb je voor die punisher ( 2 stuks dan )
ook een goeiie proccesor nodig of is dat alleen als je 4 punishers + 2x X-TRO hebt?
Hardcore Till I Die
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-2-2007 19:17
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 25-2-2007 19:28
Hallo,

devotion schreef:

BR Kastjes komt meer bass uit dan uit een punisher. Alleen deze dragen niet zo ver als een punisher kast.
Gisteren heb ik hier een H5000 van dynacord op m'n punishers gehad, nou 't ding ging helemaal open op de punishers (2500w/punisher !!Let op goede processing!!). Toen begonnen de punishers ook goed hun werk te doen.
Dit gaat toch nergens meer over?
Of zie ik het nou verkeerd?

Je moet 2500watt in een kastje pompen om de punishers hun werk te kunnen laten doen shocked 8O.

Ben je dan niet veel beter uit met 2 BR-kasten of hybride die per twee het zelfde vermogen gevoerd krijgen?

Het enigste voordeel wat ik zie dat de kasten vrij compact zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2007 19:18
Klussen buiten is maar een enkeltje per jaar, kan vanwege het weer alleen maar zomers.
Maar tentfeesten zijn er ook in de herfst en winter. Ik denk dat Ivo probeert te zeggen dat je zo'n set niet in een zaaltje van 10x10 moet gaan neerzetten, dan pak je gewoon wat BR's. Correct me if i'm wrong Ivo
Je moet jezelf afvragen waar een hoorngeladen kast voor ontworpen is, en dat is afstand.
De eerste 10-20 meter heb je van een 100% hoorngeladen systeem weinig druk.
Binnen zal je van een hoorngeladen kast weinig profijt hebben.

Ik heb van het weekend een aantal demostraties voor klanten gehouden, met een aantal systemen, BR, bandpass, hybride en hoorngeladen.
De versterking op het laag was een Pro T3600.
Tot 20mtr gaf hybride, br en bandpass veel meer druk dan de hoorngeladen.
Tussen 20 en 50 meter legede de BR en bandpass het af tegen de hybride, de hoorngeladen begon bij 30mtr druk op te bouwen.
Bij 70mtr was de hybride weg, de hoorngeladen kast stond nog (en dan heb ik het over geluid)

Als er mensen zijn die een keer vergelijk willen horen, laten we een dag plannen, MEETING!!!!
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2007 19:19
Het enigste voordeel wat ik zie dat de kasten vrij compact zijn.
En zwaar.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
MikeYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2006
Laatste: 3-4-2020
Berichten: 20
25-2-2007 19:27

ivo2 schreef:

Klussen buiten is maar een enkeltje per jaar, kan vanwege het weer alleen maar zomers.
Maar tentfeesten zijn er ook in de herfst en winter. Ik denk dat Ivo probeert te zeggen dat je zo'n set niet in een zaaltje van 10x10 moet gaan neerzetten, dan pak je gewoon wat BR's. Correct me if i'm wrong Ivo
Je moet jezelf afvragen waar een hoorngeladen kast voor ontworpen is, en dat is afstand.
De eerste 10-20 meter heb je van een 100% hoorngeladen systeem weinig druk.
Binnen zal je van een hoorngeladen kast weinig profijt hebben.

Ik heb van het weekend een aantal demostraties voor klanten gehouden, met een aantal systemen, BR, bandpass, hybride en hoorngeladen.
De versterking op het laag was een Pro T3600.
Tot 20mtr gaf hybride, br en bandpass veel meer druk dan de hoorngeladen.
Tussen 20 en 50 meter legede de BR en bandpass het af tegen de hybride, de hoorngeladen begon bij 30mtr druk op te bouwen.
Bij 70mtr was de hybride weg, de hoorngeladen kast stond nog (en dan heb ik het over geluid)

Als er mensen zijn die een keer vergelijk willen horen, laten we een dag plannen, MEETING!!!!
dus als ik het goed begrijp dan gaan die punishers pas op zon 30 meter zn druk opbouwe & hybride & bandpass
vanaf 10 meter tot 20..

dus zijn die hoorngelade voor groote feest juist geschikt en voor discofeesjes & fuiven* de hybride & bandpass meer geschikt?

dus moet je je afvragen wat voor feeste heb ik het meeste..?

zeg me , als ik het niet heb begrepen razz :p
Hardcore Till I Die
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-2-2007 19:40
BR, bandpass, heb druk tot 20mtr.
Hybride heb druk tot 50-70 mtr
Punisher begint zijn druk op te bouwen bij 20-30 mtr tot 100mtr
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
MikeYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2006
Laatste: 3-4-2020
Berichten: 20
25-2-2007 19:56
dus als je eene punisher in een klein zaaltje hebt dan hebben de bure lekkere bas in huis en jezelf op dat feestje geen bas shocked 8O
Hardcore Till I Die
MikeYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2006
Laatste: 3-4-2020
Berichten: 20
25-2-2007 20:01
wat zegge jullie van deze? ( manifold )

https://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=12&prjID=6

ik kan er nix over vinde.mer ziet er intrresant uit.
weet iemand waar ik daar iets over kan vinde?

---------------------------------------
btw wat ik gehoord heb is dat je met 4 punishers.
een 140dB kan bereiken..

kan dat met die BR-kasten ook dan?

het gaat mij om een sterek voelbare bas,
Hardcore Till I Die
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
25-2-2007 20:20
Als een hoorn op 100 meter afstand de meeste druk levert, dan moet dat ook zo zijn op korte afstanden! Echter door de vervorming lijkt een BR-kast op korte afstand harder te gaan. Verder is gebleken dat de Punisher zijn efficiëntie begint te krijgen bij 2 kasten per kant, daarom wordt de Punisher vaak alleen gebruikt in grotere set-ups.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)