Forum > Newbie Forum

versterker maakt herrie

(39 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
15-1-2007 17:11

renevanh schreef:

Versterker uit, stekker eruit (speakon erin laten), versterker aan, even wachten, versterker uit, reststroom weg.
Ja,ja. wat heeft het voor nut om de hoofdschakelaar aan te zetten? en wat als er een uitgangs relais in zit?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Red_arrowStandaard Lid
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 21-11-2024
15-1-2007 18:00

nijhuisr schreef:

Ja,ja. wat heeft het voor nut om de hoofdschakelaar aan te zetten?
Naar mijn weten zitten de voedingselco's voor de hoofdschakelaar, dus wanneer je de voedingschakelaar niet omzet dan ontladen ze niet sneller dan normaal.
en wat als er een uitgangs relais in zit?
Wat bij bijna alle (PA)versterkers het geval is. Dan heeft het dus ook geen effect om de speakers eraan te laten zitten wink ;)
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
15-1-2007 20:00

renevanh schreef:

Kwestie van reststroom eruit halen natuurlijk, en dat gaat op elk apparaat hetzelfde (ik doe het vaak met PC's als ik met geheugen oid bezig ben).
Versterker uit, stekker eruit (speakon erin laten), versterker aan, even wachten, versterker uit, reststroom weg.

René
René, zorg dat je zeker van je zaak bent voordat je iets post. Is niet de eerste keer dat het meer giswerk dan kennis is.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RenevanhEx Lid
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
15-1-2007 22:51

Martijn schreef:

renevanh schreef:

Kwestie van reststroom eruit halen natuurlijk, en dat gaat op elk apparaat hetzelfde (ik doe het vaak met PC's als ik met geheugen oid bezig ben).
René, zorg dat je zeker van je zaak bent voordat je iets post. Is niet de eerste keer dat het meer giswerk dan kennis is.
Ik had niet gedacht aan een mogelijk uitgang relais. Bij PC's heb je dat niet, dus dan gaat mijn manier van werken zeker op, maar het ene electrische apparaat is natuurlijk het andere niet (en dat zag ik even over het hoofd).

René
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-11-2024
15-1-2007 23:25
mogelijke uitgangrelais....
Zelfs de goedkoopste sky bakken hebben deze relais!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
15-1-2007 23:38

renevanh schreef:

Ik had niet gedacht aan een mogelijk uitgang relais. Bij PC's heb je dat niet, dus dan gaat mijn manier van werken zeker op, maar het ene electrische apparaat is natuurlijk het andere niet (en dat zag ik even over het hoofd).
Je suggereert in die post dat je een hoop ervaring hebt met dit soort dingen. Als je dat niet hebt (wat blijkt uit dat je de uitgangsrelais over het hoofd hebt gezien: zou je bij een eerste keer toch tegenaan lopen), kun je beter ook niet laten overkomen alsof je dat wel hebt.

Maargoed, we dwalen nogal af. Beter om ontopic te gaan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-11-2024
16-1-2007 09:34

Red_arrow schreef:

nijhuisr schreef:

Ja,ja. wat heeft het voor nut om de hoofdschakelaar aan te zetten?
Naar mijn weten zitten de voedingselco's voor de hoofdschakelaar, dus wanneer je de voedingschakelaar niet omzet dan ontladen ze niet sneller dan normaal.
De netschakelaar zit zo ongeveer helemaal voorin het circuit. Wat je dus doet als je de schakelaar aanzet is het netsnoer verbinden met de versterker. En wat de toegevoegde waarde daarvan is vraag ik me HEEL sterk af.

Overigens zijn fabrikanten VERPLICHT om elco's die een stevige spanning voeren te voorzien van een ontlaadweerstand zodat een versterker binnen ca. 1 minuut veilig MOET zijn. Of hij het in de praktijk ook is, blijft natuurlijk een ander verhaal.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
16-1-2007 09:38

Tom schreef:

mogelijke uitgangrelais....
Zelfs de goedkoopste sky bakken hebben deze relais!
Kan kloppen, maar niet alle versterkers hebben zo'n uitgangsrelais, bijvoorbeeld de JK Acoustics Active 65 niet (om maar wat te noemen), en er zijn er ongetwijfeld meer.

René
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-11-2024
16-1-2007 10:56
Veel zwaardere versterkers gebruiken GEEN uitgangsrelais aangezien de kans op plakken onder last veel te groot is. In plaats daarvan wordt vaak een crowbar (zware triac die de uitgang kortsluit in het geval van een fout) gebruikt, in combinatie met zekeringen in de voedingslijnen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 21-11-2024
16-1-2007 11:56
Ja je hebt gelijk, bij versterkers is dit zeker het geval. Staat me toch iets bij dat er bij sommige apparaten de schakelaar na de Elco's zit, maar heb geen idee waar.
Ik denk dat je hier de onstorings condensator bedoelt welke meestal over de schakelaar staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)