Forum > Geluid

Ruis behringer DCX-2496

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
13-11-2006 16:58
Ons behringer DCX-2496 heeft een probleem de laatste tijd.
Het begon 2 weken terug toen er plotseling een lichte ruis(eigenlijk geen 'echte' constante ruis, maar ook een beetje met een kraak er in), deze ruis verdween na een tijdje weer.
Afgelopen zaterdag hetzelfde probleem, maar nu bij het sound-checken met een band(de rest was tijdens een repetitie). We hebben het opgelost door vervangende behringer op te halen.
Maar nu zit ik dus met een ruisende processor.

Het probleem is al volgt:
- Vlak na het aanzetten is er geen ruis/kraak.
- Na een tijdje begint hij spontaan te ruisen/kraken.
- Aan en uit zetten biedt soms een tijdelijke oplossing
- Als je op de behuizing tikt word de ruis/kraak veel heviger en houd dit niveau dan vast.

Ik zal nog even de bon opzoeken btw, misschien dat hij nog onder garantie periode valt maar ik ben bang van niet.
Of is het ook mogelijk om buiten de garantie-periode dit soort problemen nog op behringer te verhalen?
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
13-11-2006 17:09
Ik ben bang dat dat niet te verhalen is op de garantie. Wat je even kunt controleren is de staat van de eventuele condensatoren. Ik heb hier een oudere Ultra Curve Pro van Behringer liggen. Die gaf eerst ruis, toen problemen in de stoppenkast en uiteindelijk een knal. Dat was dus de condensator.
Check even of er ergens een condensator bol staat. Zoja: even vervangen en wellicht is je probleem opgelost.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
13-11-2006 19:12
De processor valt niet meer binnen de garantie helaas, ik heb hem nu dus open geschroefd. Er valt op het eerste gezicht niks aan de elco's te zien.

Ik zal hem zo even aansluiten om te kijken of het misschien de flatcable's zijn.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-11-2006 20:15
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 13-11-2006 22:26
Hallo,

Hier nog een paar foto's van binnenkant van de DCX-2496, misschien wel handig voor je.
En kan aan de hand van de foto's misschien het probleem gevonden/verduidelijkt worden.

- Aansluitingen flatcables.
- Eprom en CPU.
- SHARC CPU.
- Power Supply.
- Signal INputs "A" en "B".
- Phantom power supply (INput "C").
- Signal OUTputs.

Url naar "hoe je een DCX-2496 kan tweaken". Mijn electronica kennis is minimaal, maar misschien dat de techneuten hier op het forum er iets mee kunnen:

DCX-2496 Tweaking

Nog een tip van Contour uit een ander lopend topic over de DCX:

Contour schreef:

Grote kans dat je de uitgangscondensatoren gewoon kunt overbruggen met een stukje draad met als resultaat een merkbaar betere geluidskwaliteit. Ik heb dit gedaan op mijn DCX met succes en (tot nu toe, dat is ongeveer 3 maanden) geen nadelige gevolgen. Hangt natuurlijk van je versterkers af of deze tweak toelaatbaar is.

MVG Contour
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
13-11-2006 21:16
Bedankt! De tweak van Contour had ik al een keer gezien en was ook idd van plan om deze nog eens uit te voeren.
Ik heb de DCX-2496 nu proef-draaien en je raadt het al... Nu geen problemen natuurlijk!! sad :(
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
13-11-2006 21:56
Kijk eens naar de contacten in de XLR connector, zijn deze nog helemaal in orde?
Of zijn deze "licht" geoxideerd? Heb het namelijk zelf eens gehad bij een behringer crossover dat er 1 uitgang geoxideerd was, en daardoor slecht contact maakte, nadat deze vervangen was, deed hij het weer als van ouds.
Nu ook via de .eu te bereiken.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
13-11-2006 22:39
Ik denk toch dat dat het niet is, omdat het aanraken/bewegen van de xlr-en niet direkt invloed op de ruis had, maar ik zal er voor de zekerheid nog even naar kijken.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
13-11-2006 23:38
Bekend behringer probleem, de flatcable persconnectoren. Beweeg maar eens wat met de kabel tussen DSP-PCB en Analoge I/O PCB. Ik heb hier al meerdere DCX'en gehad met dit soort problemen (kraken en wegvallen van in- en outputs).

Beste oplossing is om de connectoren netjes te verwijderen en een vast stukje flatcable te monteren. De mooiste oplossing is om fatsoenlijke flatcable met bijbehorende deugdelijke (AMP o.i.d.) connectoren te monteren. De laatste oplossing heb ik zelf meestal toegepast.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
14-11-2006 10:02
Bewegen van de flatcables heeft ook nog niks opgeleverd. Heb gister op heel veel manieren geprobeerd om de ruis weer te krijgen, maar dat lukte op geen enkele manier. (heb alle componenten aangetikt en de flatcables ook bewogen).
Ik zal binnenkort nog eens een lange duur test doen.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
14-11-2006 10:08
Ik heb iets soortgelijks gehad. Is het een ruis die zomaar opkomt en ineens erg hard gaat klinken?

Ik heb zelf altijd gedacht dacht er iets mis wat met de XLR connectoren die op een manier contact zouden maken met de behuizing, maar heb gewoon garantie gekregen bij het bedrijf waar ik hem gekocht heb. Heeft wel een half jaar geduurt sad :(
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)