Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 42 van 49)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
16-8-2006 02:14

djmouse schreef:

verstandig voor dat je um in gebruik neemt, 5 automaten in een 32A verdeler is wel ERG raar...
Op zich kan het prima. Al maak je er 100 automaten in: de som van de stroom die de automaten doorlaten mag best hoger of lager zijn dan 32A.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
UniteddreamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2006
Laatste: 22-10-2006
Berichten: 14
16-8-2006 05:49
Elektrotechnisch gezien is de regel per 4 automaten 1 aardlek schakelaar
deze regel is al een tijd geleden in gegaan en woord dagelijks toegepast in nieuwe installaties
dit is ook verzekeringtechnisch handig om te weten als het fout gaat
3 drive-in show's onder 1 naam
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
16-8-2006 10:32
Die regel zal nooit ouder zijn dan 3jr want wij hebben 3jr geleden een nieuw huis gebouwd waar we/ze 18 automaten op 3 aardlek schakelaars gemonteer hebben. Dus 6 per aardlek was toen nog de regel. Zal weleens in de nen 1010 kijk hoor.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
16-8-2006 10:34

SoundExperience schreef:

Dus 6 per aardlek was toen nog de regel.
De regel ???
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
16-8-2006 10:41

Victor schreef:

djmouse schreef:

verstandig voor dat je um in gebruik neemt, 5 automaten in een 32A verdeler is wel ERG raar...
Op zich kan het prima. Al maak je er 100 automaten in: de som van de stroom die de automaten doorlaten mag best hoger of lager zijn dan 32A.
uiteraard kan het prima maar ''gangbaar'' is anders
als ik een 32A verdeler bouw en die split in 16A groepen wil ik daar het maximaal aantal groepen uithalen natuurlijk

5 automaatjes kunnen dus ook prima maar gebruikelijk is het niet...
nog 10 berichten en ik word VIP!!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
16-8-2006 17:24
Let bij de bouw van deze wel even op het volgende:

Als ik het goed opmerk komen de drie automaten ieder op een fase van je 32A aansluiting en die overige 2 via twee losse 16A voedigen?

Houd er rekening mee dat een verdeler (Deze dus ook) zowel van buiten als van binnen logich opgebouwd moet zijn en duidelijk gecodeerd.
Ook dient alles achter een 30mA ALS te zitten, dus ook de twee lossen, IEDER APART!
De ALS mag NIET als hoofdschakelaar dienen, dus extra HS vereist die tevens de NUL afschakeld.

Als je meerdere voedingen in je kast brengt van binnen alles scheiden! Ook mechanisch dus met een schot/plaat oid. En zeker de FASE n NUL rail als die er in zitten.
Zorg ook dat er nooit spanning vanuit je 32A voeding op een of andere manier terug kan lopen naar je 16A voedings stekkers.

Behuizing uiteraad aarden en de diameters van alle bedrading en aansluitingen juist bepalen.

Tip: voor een duidelijke en overzichtelijke verdeler zou ik 230V lampjes over de automaten zetten zodat je in 1 oogopslag kunt zien Of ie aanstaat, Wat er aanstaat en wat er UIT gevallen is (ook in het donker)

Je gaf aan dat je weet waar je mee bezig bent, vragen staat immers altijd vrij. Mailen mag ook, ik bouw regelmatig diverse soorten verdelers.

Succes happy :)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
17-8-2006 13:39
Hoe zit het eigenlijk met de automaten zelf? Moeten die ook de nul mee afschakelen, of volstaat het om alleen de fase af te schakelen? En mocht dat plaatsafhankelijk zijn, wanneer wel en wanneer niet?

Ik heb in mijn verdelers wel 2polige automaten gebruikt, maar ben wel benieuwd hoe het nu precies zit.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-8-2006 15:42
Voor zekeringkasten in woningen en bedrijven gelden terecht voorschriften als aantal zekeringen per aardlek etc. Maar voor een stroomverdeler? Het lijkt me sterk dat daar uberhaupt een aardlek in MOET zitten. Die zit immers al in de zekeringkast, waarmee de installatie (dus ook alles ná de zekering) voldoet aan de veiligheidseisen. Bovendien is er geen enkele garantie dat de aardlekschakelaar in jouw verdeler eerder klapt dan die in de zekeringkast.

Per slot van rekening mag ik een grootverbruiker (oven of whatever) direct zonder verdere zekering of aardlek op die CEE aansluiten. Die CEE is immers in de zekeringkast al gezekerd en voorzien van aardlekschakelaar.

Dat je de overgang van 32A CEE naar schuko moet zekering is duidelijk. Dat het comfortabel is en geen kwaad kan een extra aardlekschakelaar in je verdeler te hebben natuurlijk ook. Maar als dat laatste verplicht is ben ik verbaasd en hoor ik graag waar dat staat.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
17-8-2006 16:46
Paar puntjes van aandacht:

Automaten beveiligen in principe alleen de fase, een smeltpatroon doet dat immers ook. Echter worden smeltpatronen altijd in combinatie met een 2polige groepenschakelaar verwerkt.
Door het toepassen van installatieautomaten 1polig+nul hoeft dit niet. De aangesloten groep moet ten aller tijden geheel van het net gescheiden kunnen worden. Alleen de fase beveiligen en afschakelen is dus NIET voldoende!

Ook een puntje van Victor: Jij zegt een grootverbruiker mag je toch ook gelijk op een CEE aansluiting aansluiten? Groot verschil hierin is dat het dan gaat om een EINDVERBRUIKER, geschikt voor een 3fase aansluiting welke 1geheel vormt en de belastingen op elkaar afgestemd. Ga je een drie fasen aansluiting opsplitsen in afzonderlijke, vrij te gebruiken 1fase aansluitingen ben je verplicht om deze door middel van een onderverdeling te splitsen en met alle daarbij behorende beveiligingen.

Een huisaansluiting bijvoorbeeld wordt ook door middel van een onderverdeler (je groepenkast) verdeeld.
Als je dus van een 3fase aansluiting een 230V aansluiting nodig hebt moet je dus werken met een verdeler zoals een paddestoel of een dergelijke verdeler wij hier bedoelen.

Van die sloffen met 3 schuko stopcontacten, 5 aderige kabel en een CEE stekkereraan is dus NIET toegestaan! (Maar vrees niet ik gebruik ze ook hoor daar niet van shut up :X )
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-8-2006 17:42
Da's duidelijk. Dat er zekeringen tussen moeten zitten is logisch. Maar een tweede aardlek, achter de aardlek die al in de zekeringkast zit?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)