Forum > Zelfbouw Speakers

Bouwtekening 15"/1"

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
27-8-2005 01:26
Ik ben nu zo goed als klaar met mijn berekeningen, zo veel mogelijk rekening gehouden met jullie tips en geweldige uitleg!
Ik heb nu een kastje ontworpen met de buitenmaten: 73,9 x 48,6 x 38,6(iets groter dan een K115) Als ik een multiplex/mdf van 18 mm gebruik, kom ik met mijn maten van de sub-mid en hoog kamers als volgt uit:
- sub-mid: 50 x 45 x 35 = 78,8 L (ik had 70,77L nodig. Daarbij heb ik dus nog 8 Liter over voor het volume van de woofer, br-poorten en versteviging.)
- hoog: 18,5 x 45 x 35

Zijn dit acceptabele maten voor een full-range kastje? Ik hoor nog graag reacties en tips!
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-8-2005 10:33
de hoogte vind ik fors. 73 cm is geen kleintje.

vanwaar die waarde?

misschien moet je eens een schets maken en kijken hoe het kasthje eruit ziet. 3d happy :)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
27-8-2005 17:08
Hou er rekening mee dat WinISD boven de 300 Hz geen goed model meer vormt voor de werkelijke situatie (zie handleiding), dus laat je niet enkel daardoor leiden.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
15-9-2005 20:43
Beste Forum-leden,

mijn excuses voor deze onverwachte kick van dit topic, maar ik wil toch even melden dat ik mijn speakers onderhand nu bijna gereed heb. Ik heb nu het sub-mid gedeelte bijna klaar. Ik heb het toch maar even aangesloten, want ik kon gewoon niet wachten om het resultaat van mijn eigen ontworpen kastje te horen!! En zelfs nu hij niet helemaal af is, vind ik hem al geweldig klinken! Mijn probleem is nu alleen het filter; hoe moet ik deze nu aansluiten? Het betreft de pxb-1k6. Rechtsboven zitten 3 pinnetjes, en linksonder 1. Welk pinnetje moet ik nu waar aansluiten? Ik kan namelijk geen schema vinden van dit filter. Ik dacht zelf dat het als volgt aangesloten moest worden: SPEAKERKABEL>MIDSPEAKER>FILTER>HOOGSPEAKER. Klopt dit? Ik hoop dat jullie antwoord op mijn vraag kunnen vinden/geven.
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
15-9-2005 21:42
Op een filter zit een ingang en voor elke speaker weer een uitgang.
In jouw geval heb je dus een 2-weg filter nodig. ("6 pinnetjes")
Het filter dat je nu hebt is een highpassfilter volgens dit document.
Deze is dus niet geschikt voor jouw toepassing.
Je zou beter de px2:1k6 of pxb2:1k6 kunnen gebruiken.
Groet André
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
15-9-2005 22:12
Dus als ik het goed begrijp, sluit ik de speakerkabel aan op de ingang van het filter, en de uitgang op mijn hoge tonen driver?
Heb ik dan niet de mogelijkheid om in mijn luidspreker de sub-mid driver parallel met de hoog driver aan te sluiten zodat het een 4 ohm luidspreker wordt en ik dus toch mijn filter kan gebruiken? Anders heb ik hier dadelijk een filter liggen waar ik niets mee kan;)
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
15-9-2005 22:40

RonV schreef:

Dus als ik het goed begrijp, sluit ik de speakerkabel aan op de ingang van het filter, en de uitgang op mijn hoge tonen driver?
Ja.
Heb ik dan niet de mogelijkheid om in mijn luidspreker de sub-mid driver parallel met de hoog driver aan te sluiten zodat het een 4 ohm luidspreker wordt en ik dus toch mijn filter kan gebruiken?
Nee.
Anders heb ik hier dadelijk een filter liggen waar ik niets mee kan;)
Waar heb je het vandaan? Misschien kun je terug om te ruilen.
Groet André
RonVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2004
Laatste: 25-10-2007
Berichten: 40
15-9-2005 22:57
Zou je me dan kunnen uitleggen waarom ik het dan niet parallel kan aansluiten? Klopt mijn redenering als ik het volgende zeg?; Als ik het parallel aan zou sluiten, stuur ik een volledig signaal naar mijn hoge-tonendriver, maar door mijn filter worden alleen de tonen boven 1.6 kHz doorgelaten. Ook stuur ik een volledig signaal naar mijn sub-mid driver, maar doordat het een volledig signaal is MET hoge tonen, is dit slecht voor mijn sub-mid driver. Klopt mijn verhaal? Zo nee, waar ben ik dat fout aan het denken?
DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
15-9-2005 23:15

RonV schreef:

Zou je me dan kunnen uitleggen waarom ik het dan niet parallel kan aansluiten?
Om dit exact uiteen te zetten beschik ik niet over voldoende kennis van filters.
Misschien dat een ander het uit kan leggen.
Klopt mijn redenering als ik het volgende zeg?; Als ik het parallel aan zou sluiten, stuur ik een volledig signaal naar mijn hoge-tonendriver,
Nee, vanaf 1600 Hz. Als je gezegd had "naar mijn filter" wel.
maar door mijn filter worden alleen de tonen boven 1.6 kHz doorgelaten. Ook stuur ik een volledig signaal naar mijn sub-mid driver, maar doordat het een volledig signaal is MET hoge tonen, is dit slecht voor mijn sub-mid driver. Klopt mijn verhaal? Zo nee, waar ben ik dat fout aan het denken?
Het volledige signaal komt in je filter. Daar word alles onder de 1600 Hz. eruit gehaald.
Wat je denk ik bedoelt is dat je de sub-mid driver parallel aan het filter wilt zetten.
Groet André
Tittere-ieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 11-5-2007
Berichten: 16
16-9-2005 12:22
Vanaf de aansluitklemmen ga je naar je mid-bas, vandaar ga je parallel naar de ingang van het filter en dan van de uitgang van het filter naar je psd. Je mid-bas krijgt dan wel het hele spectrum te verwerken, wat z'n prestaties niet ten goede komt, maar daar moet ie tegen kunnen denk ik.

het beste is natuurlijk een goed 2-weg filter aanschaffen zoals MMD al schreef.

groeten nico
quote, tja quote, euh....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)