Forum > Zelfbouw Speakers

De perfecte maten voor een 15" laag kast !?

(67 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-7-2005 17:22
Solton deed iets dergelijks 20 jaar geleden met het hoog, onder de naam Headstacking. Kast had 2x 15" en een hoorn. Tweede kast ging er op zijn kop op.

Martin.
kvm entertainment
KlaaskeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 173
1-7-2005 17:29

OmErta schreef:

Klaaske schreef:

Dus als je jouw kasten op zijn kop zet krijg je een andere frequentiekaraktristiek ? Heftig...raar dat EAW, F-1, Meyer of wie dan ook dat niet heeft kunnen bedenken...
Denk dat je verkeert gelezen hebt het is bij het stacken dat er verschil is. Met poorten naar elkaar toe of met de poorten naar de buitenkant.
Maar als je de poorten niet naar elkaar toeplaatst, dan krijg je meer druk in het 80-100hz segment ? Uiterst vreemd...
[..It's the size of you horn that counts!..]
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
1-7-2005 19:04
1 x bewerkt. Laatst door Ivo2 op 1-7-2005 19:16
Als je de poorten bij elkaar zet zullen deze koppelen, het zelfde geld voor speakers. Zet twee speakers bij elkaar en deze koppelen in het gebied waarin zij werken, zet twee poorten bij elkaar en deze koppelen in het gebied waarin zij werken.

Dus heel simpel, poorten naar elkaar koppeling in het laag (rond de 45hz)voorbeeld, speakers naar elkaar koppeling in het "mid" laag ( rond de 90hz) voorbeeld.
Deze laat ik doorlopen tot 105hz.
De grote jongens, eaw ed, passen dit ook toe, alleen in enkele kasten. Om het draagbaar, qua gewicht, en "multi" functioneel te houden, gebruik ik het "meerdere kasten systeem"

@Klaaske, je zou echt eens moeten experimenteren, je zult verbaast staan van resultaten die je kan halen door kasten op verschilende manieren te plaatsen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
1-7-2005 19:14
Oftewel de kastjes gewoon op hun kant stapelen of naast elkaar zetten.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
1-7-2005 19:18
Ik heb allerlei opstellingen geprobeerd, stappelen, naast elkaar met poorten naar de grond, naast elkaar met poorten naar elkaar noem maar op...., stack met 2 met 4 met 8. Alle gaven een eigen geluidsbeeld, soms beter soms slechter. Daarom zeg ik ook, gewoon een keer proberen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
1-7-2005 19:19
Nette kastjes Ivo, wat voor speakers zitten hier nou in? En nog belangrijker: hoe klinken ze?

Verder, wat voor coating is dit nou, trimite?

Voor mij wordt het pas interessant zodra je een echt goede coating hebt allá EV spetterlack, als je dat nou nog eens fikst gaan we zaken doen laugh :D

Oja wat is het gewicht? Dat vind ik ook wel interessant...
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
1-7-2005 21:19
De coating is iderdaad Trimite. Het is eigelijk spetterlak maar dan moet het gespoten worden. Ik heb van het weekend contackt met een spuiter om te overleggen voor evt spuitwerk.

De speaker die in deze kasten zitten zijn Ciare's. De druk op je borst is echt ongelofelijk.
Als je een kast per kant gebruik gaan ze niet echt laag, bij twee per kant gaat het stukken beter, ik hoop dat Henk nog even reageer over de "test" van vanmiddag.
Er kan op verzoek ook andere drivers in, een luistertest is altijd te regelen.

Gewicht weet ik zo niet, ik schat een kilo of 30.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-7-2005 22:12

Joost schreef:

Voor mij wordt het pas interessant zodra je een echt goede coating hebt allá EV spetterlack, als je dat nou nog eens fikst gaan we zaken doen laugh :D
Das eigenlijk heel simpel, toevallig onlangs een nieuwe aanhanger gekocht, daar lagen stalen van spetterlak in alle kleuren. Wordt dus op verzoek speciaal gespoten.
Schroevedraaier test gedaan, bikkel hard volledig geprobeerd de staal te mishandelen sneaky :V maar.. geen doorkomen aan. (polyester achtige tussen coating).
Hout direct verven / spuiten met "normale" verf is niet sterker dan het hout, polyester basis echter wel.

Dergelijke bedrijven zullen ook wel "kastjes" spuiten er zal echter ongetwijveld wel een prijskaartje aan hangen.

Martin.
kvm entertainment
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
1-7-2005 22:43
Het gewicht wilde ik zo laag mogelijk houden, de keuze is van materiaal toch 15mm berken multiplex geworden, ik heb nog aan wisaplex gedacht maar dit is vrij zacht en bij veelvuldig gebruik is het risico groot dat dit erg beschadigd.
Damn, concurrentie wink ;)

Ik ben zelf ook met een lichtgewicht ontwerp bezig (in principe zelfs een concept op zich), waarschijnlijk met ongeveer hetzelfde nettovolume en tuning als jouw ontwerp, alleen bedoeld voor zowel 15" als 18" (en ook voor elke budgetklasse).
De cilindervormige versie wordt echt licht, voor de kubusvormige versie wilde ik lichte variant multiplex gebruiken, bijv. Wisaplex (9 of 12 mm) afgewerkt met berkenmultiplex (3 of 6 mm), misschien een idee?

Voordeel is hier ook bij dat je kunt schroeven (als je geen lijmklemmen hebt) zonder te hoeven plamuren. Maar alleen met lijmklemmen kom je er ook, op die manier hou je de (bouw)drempel van je kasten laag.
De afmetingen moesten zo zijn dat je ze, gestapeld per 2, op de ideaale hoogte kom voor een 15" top.
Is een 12" of 10" top hier niet een stuk logischer?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-7-2005 22:50

Rademakers schreef:

De afmetingen moesten zo zijn dat je ze, gestapeld per 2, op de ideaale hoogte kom voor een 15" top.
Is een 12" of 10" top hier niet een stuk logischer?

Mvg Johan
Inderdaad, 2x 15" + 15"/1" is nou niet echt een gebruikelijke combinatie. Ga dan voor een 2x 15" + 12"/1" combi (zoals eerder aangegeven)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Terug naar forum Reageer (zonder quote)