Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 14 van 130)
Moderator(s): Dré
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-11-2004 19:46
Het ziet er naar uit dat hoorns meer populair worden, en compacter en goedkoper kunnen. Zie bijvoorbeels www.billfitzmaurice.com/
Men beweert dat ze excellent zijn voor basgitaar, maar ik heb mijn grootste twijfel betreffende de tijds- en phase-alignering met de toppen.
Over de vertraging van de hoorns wordt er blijkbaar altijd zedig gezwegen.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
9-11-2004 13:54

fernand schreef:

Over de vertraging van de hoorns wordt er blijkbaar altijd zedig gezwegen.
Volgens mij lees je dan niet goed (tenzij je het enkel hebt over die w-bin achtige dingen met tweeters/drivers voorop, das een ander verhaal indien passief filter). Maar voor vertraging hebben we hele mooie processoren.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
9-11-2004 16:38

Reemski schreef:

fernand schreef:

Over de vertraging van de hoorns wordt er blijkbaar altijd zedig gezwegen.
Volgens mij lees je dan niet goed (tenzij je het enkel hebt over die w-bin achtige dingen met tweeters/drivers voorop, das een ander verhaal indien passief filter). Maar voor vertraging hebben we hele mooie processoren.
Het is niet omdat je kunt vertragen dat je een phase probleem kan oplossen, vooral indien de phase en groepsvertraging verandert in funktie van de frequentie.
Maar vooraleer een probleem op te lossen lijkt het me beter eerst na te gaan wat het probleem is. Wat is de hoorn vertraging en phase in funktie van de frequentie. En hoe rijmt zich dat met de toppen ?

Voor muzikanten zijn de eenvoudigste systemen nog altijd de beste en betrouwbaarste. Digitale systemen vormen dikwijls een geluids en financiele demper.
Indien het gebruik van een Punisher impliceert dat er een extra cabinet management apparaatje van 500 to 2000 Euro moet bijgevoegd worden, dan ziet het kostenplaatje er een heel stuk anders uit.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
9-11-2004 18:17
Oke, maar dan praat je dus over de group-delay en niet de algehele delay en phase door lengte van hoorn. En verder vind ik persoonlijk een processor tegenwoordig echt geen strop meer...

Maar wederom haal ik dan mijn verhaal aan, dat als je een punisher nodig gaat hebben (het blijft een relatief zware sub) dat je dan zoiezo genoeg geld moet hebben voor het systeem. Veel mensen zien dergelijke projecten als kostenbesparend, omdat het een kant en klaar uitgekouwd systeem is wat aanvankelijk weinig geld kost (relatief goedkope speaker, mogelijk met goedkoop hout).
Helaas vergeten ze dan (ook jij) dat er zoiezo een goede en zware versterker en goede processor achter moet. Tegenwoordig helemaal niet zo duur meer, maar wel een stuk duurder dan 2 speakers bij elkaar.

Koop dan gewoon een goedkoop behringer set. Ben je een stuk makkelijker en goedkoper af. (En als je de rest niet kan betalen heb je waarschijnlijk toch niet meer nodig, tenzij je een marktverzieker ben, en dat verachten we je toch razz :p )
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
9-11-2004 18:43
Hold your horses...

Ik open een ander onderwerp (Hoorns voor muziekinstrumenten), maar in elk geval: een kast bouwen zonder duidelijke karakteristieken en zonder de minste aanwijzingen voor systeem integratie lijkt mij interessant als experiment.
Investeren in dezelfde kast en bijhorend systeem om die daadwerkelijk te gaan gebruiken zonder al de systeem aspecten te kennen is gekkenwerk.

Beweren dat een speaker processor geen strop meer is best mogelijk. Maar vooraleer zo'n doosje te kopen zou ik wel eventjes willen weten wat het precies moet doen en kunnen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
11-11-2004 05:17
Hallo Janbo,

Als ik me niet vergis was ook jij bezig met Punishers, hoe staat het daarmee?

MVG Contour
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
11-11-2004 09:02
He contour, was nachtwerk voor je gezien de tijd?
Ja, ik ben met punishers bezig en neem er de 21e vier mee (o yeah) Ben heel benieuwd hoe ze het doen in al dat geweld. Heb je je creatie al in groter aantal gehoord? Dit weekend de laatste afwerking als genoemd in eerdere posting. De bijpassende topkasten zijn wat betreft idee vergevorderd met veel dank aan Jaap...

Heb heel wat kasten gebouwd (hifi en prof) en reken me niet meer rijk door alleen de speaker en het hout in de kostprijs mee te nemen. De Ciare kost 230, vier Tente wielen, vier stevige handvatten, dubbele speakon, rubberen voeten, metalen rooster van RVS dat sterk genoeg is, frontex, litertje Warnex, bevestigingsmaterialen (veeeel T-nuts) en een beschermhoes komt op zeker 400 euro's per kast. Als iemand daarna nog twee platen berken in goede kwaliteit voor minder dan 100 euro weet???
Daarnaast is het te doen maar geen makkelijke kast, je moet heel precies zijn. Infrezen van alle sponningen bv is niet voor iedereen weggelegd. Ivo kan dit en bouwt ze voor mij ook al omdat ik de ruimte, het gereedschap en de tijd niet heb. Een kast; ok. Vier kasten? Je huis wordt een bouwplaats...

Ander punt wat vaker is aangehaald: begin je met deze kasten dan moet je ook investeren in alles wat erbij komt. Uiteindelijk zijn ze niet bedoeld voor klassefeestjes van 50 man. Wrong tool for the job.

Groetjes
Janbo.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
11-11-2004 11:16
Hallo Janbo,

Geen nachtwerk maar ochtendwerk! Ik heb alleen onze eigen Punisher gehoord dus slechts 1 stuk. Ik ben erg benieuwd hoe 4 klinken dus ik ben er blij dat jij de 21e met 4 stuks komt aanzetten!

MVG Contour
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
13-11-2004 19:05
Ben nu ook bezig met 2 punishers te bouwen. Eén kast is al bijna klaar, het inwendige deel ligt nu te drogen.

Zal snel even wat foto's maken, vergeet ik telkens. De bouw verloopt aardig op een paar kleine tegenslagen na...

Walter, het kan toch weinig kwaad als ik 2 verstevigings schotten maak bij het deel bovenin na de 1e vouw? Ik meen gelezen te hebben dat het daar aardig nodig was en zo kom ik ook mooi uit met handvaten.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
LichtenlawaaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 144
13-11-2004 20:05
wat voortegenslagen? hoop binnenkort de foto's te kunnen zien!

maaruh ff wat anders, is dat wel verstandig? om op de bovenkant handvaten te plaatsen??? ik ga er ff vanuit dat je inbouw bedoeld...

de hoorn is op deze plaats tussen de 53 en de 110 mm zo'n inbouw handvat is al snel 63 mm diep.... heeft dit geen invloed op de hoorn?!?!??!

(corrigeer me ff als ik het fout heb)
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)