Forum > Zelfbouw Speakers

Ruis door tweeter

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
18-6-2004 17:18
Ik heb een tijdje geleden (dankzij jullie hulp) 2 speakerkasten gemaakt voor m'n basversterker (basgitaar dus) In de 'topkast' zit een 10" driver en een Beyma CP16 tweeter.
Het filter voor de tweeter bestaat uit een condensator van 3.3µF in serie met de tweeter en een spoel van 240µH parallel over de tweeter.
De hele zaak werkt perfect en ik krijg een mooi kristalhelder geluid door die tweeter. Het probleem is nu dat er een constante 'ruis' door de tweeter komt. Deze ruis kan vergeleken worden met de bodemruis op een oud casettebandje of het geruis van een TV-toestel waarop 'sneeuw' te zien is.
Ik heb er geen ID van welke frequenties deze ruis bevatten, maar ik vermoed dus dat het ergens bovenaan het hoorbare gebied ligt.
M'n vraag nu (eindelijk): Is het mogelijk op één of andere manier nog een LD-filter bij te plaatsen zodat er eigenlijk een banddoorlaatfilter ontstaat die alleen de gewenste frequenties doorlaat (6KHz-->??KHz). En hoe zou ik deze dan construeren? Alleen een condensatortje doet het waarschijnlijk niet, heb ik dan nog een spoel nodig??

Greetz
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-6-2004 17:27
Is niet veel handiger om de ruis op te sporen en te elimineren? Als de ruis inderdaad boven de 6 Khz, is het misschien een optie. Maar de ruis wijst er waarschijnlijk op dat iets in je signaalketen niet helemaal naar behoren werkt. Ik zou me eerst daar op richten.
Veel ruis bevat overigens ook lage frequenties, dus of je het helemaal met een highcut filter wegkrijgt is maar de vraag.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
18-6-2004 17:28
hier hebben we het al eens eerder over gehad, maar ik vind het een rare oplossing.

beter is om de ruis aan te pakken en niet de weergever.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
18-6-2004 17:37
Ja, dat is zo bij gewone muziekweergave, maar in dit geval gaat het om instrumentversterking.Zo'n basgitaar heeft een ongebalanceerde uitgang, wat wil je dat je van die storingen krijgt. Nu gaan jullie waarschijnlijk zeggen: "stel je vraag dan op een gitaristenforum ofzo" maar daar zitten nu eenmaal niet echt veel kenners van geluidstechniek of elektronica.
Ik heb ook een vloumeregeling op de tweeter. Als ik deze dichtdraai, is er geen ruis meer te horen, maar m'n basgeluid verliest aan helderheid. Er zit dus geen LF-ruis in.
De hoogste frequenties van de basgitaar bevinden zich zich volgens mij onder de 10à12KHz. Is het dan echt niet de beste oplossing. Ik zie het namelijk niet zitten m'n versterker open te schroeven

Ik zag ook net dat standaard basscabinets met tweeter (swr) een frequentierespons hebben van ca.45Hz - 14KHz (-3dB)...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-6-2004 17:51
kom je zo hoog met een basgitaar?
12khz is een pittige toon.
kep hem nu aanstaan :) ooit eens van een linkje van Tom gehad staat hier ergens.
misscien kun je een test cd branden met al de frequenties, en dan je box op de hifi aansluiten.?
kun je meteen kijken of de ruis dan weg is. waarschijnlijk wel.
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
18-6-2004 18:00

bartsegers schreef:

kom je zo hoog met een basgitaar?
12khz is een pittige toon.
kep hem nu aanstaan :) ooit eens van een linkje van Tom gehad staat hier ergens.
misscien kun je een test cd branden met al de frequenties, en dan je box op de hifi aansluiten.?
kun je meteen kijken of de ruis dan weg is. waarschijnlijk wel.
Ja, maar het probleem is niet gesitueerd bij de speakers, maar bij de versterker. En zo hoog kom je wel met basgitaar, maar dat is wat men noemt 'fretbuzzzz...' Soms is dat een gewenst effect (luister eens naar NoFX bijvoorbeeld)

Greetz
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
18-6-2004 18:31
Zelf heb ik een verloopje gemaakt om van ongebalanceerd naar gebalanceerd te gaan (vanwege de aansluiting op mijn versterker), daarmee krijg ik gewoon kraakhelder geluid door mijn versterker, ook op feestniveau. daar heb je trouwens ook DI-boxen voor.

Wat voor versterker gebruik je dan? Ik zou de oorzaak toch ergens in de aansluitingen of componenten zoeken. Bijvoorbeeld een slechte verbinding op de tweeter zelf.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-6-2004 19:53
ja sorry ffies vergeten dat je meer kan dan zuivere tonen spelen.
nou dan zoals rademakers zegt een di box. die zijn niet zo duur.
SoapwaterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-12-2003
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 69
18-6-2004 20:15
M'n versterker heeft geen gebalanceerde ingang. Een D.I. is geen oplossing. Het is een behringer BX3000T:
www.behringer.com/BX3000T/index.cfm?lang=ENGBX3000T

De oorzaak zit echt in de versterker zelf hoor. Ik ben zelfs niet zeker of de ruis afkomstig is van de kabel/gitaar. Het kan ook een inwendige oorzaak hebben. Het probleem is dat ik een tweeter gebruikt heb met een te hoog frequentiebereik. In bascabinets worden tweeters gebruikt met een lagere max-frequentie.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
19-6-2004 00:34
Dit is een 1e orde low-pass filter:
www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/zooi/lowpass.jpg

De kantelfrequentie is te bepalen door:

F(kantel) = 1/(2*pi*R*C)
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)