Goed geluid
(61 reacties. Pagina 3 van 7)Moderator(s): Dré
Michel van de beekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2002 Laatste: 23-8-2011 Berichten: 72 | 16-1-2004 14:22 |
orkz schreef: Die piep heeft alleen maar te maken met het geluidsvolume, niet met de kwaliteit.Piep in je oren betekend dat je je oren hebt beschadigd; meestal verdwijnt de piep wel maar als je dit te vaak hebt ontstaat er vanzelf permanente schade Het heeft wel degelijk ook te maken met de kwaliteit. Iedereen zal dat wel eens ervaren hebben. Bij systeem A kan je rustig een hele avond zo'n 102 dB-A hebben, terwijl met systeem B je al na 30 minuten bij 96 dB-A last van je oren hebt. Heeft o.a. te maken met vervorming. Een systeem dat vervormt, belast je oor meer. | |
OrkzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2004 Laatste: 19-3-2004 Berichten: 34 | 16-1-2004 14:24 |
Nee hoor, van die vervorming krijg je hoofdpijn of wordt je chagerijnig, de piep komt echt alleen maar van het volume | |
DJ MarcusStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 1-3-2005 Berichten: 148 | 16-1-2004 14:26 |
Volgens my van allebei... | |
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...] | |
Michel van de beekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2002 Laatste: 23-8-2011 Berichten: 72 | 16-1-2004 14:29 |
orkz schreef: Nee hoor, van die vervorming krijg je hoofdpijn of wordt je chagerijnig, de piep komt echt alleen maar van het volumeWat je even vergeet is dat een vervormd geluid een vele malen hogere belasting geeft per tijdseenheid dan een zuiver signaal. | |
OrkzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2004 Laatste: 19-3-2004 Berichten: 34 | 16-1-2004 14:44 |
hmmm, misschien heb je inderdaad wel gelijk. ff gegoogeld, en wat blijkt: zelfs die piep (tinnitus) is min of meer een psychisch verschijnsel (of eigenlijk iets in het grensgebied tussen fysieke schade en psychische verschijnselen) zie: www.nvvs.nl/tinnitus/bron_tinnitus.htm | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 16-1-2004 15:09 |
orkz schreef: michel van de beek schreef: Ze zijn van mening dat als ze niet weglopen met een piep in de oren, het geluid dan gewoon niet goed is. .Bij goed klinkende luide sets gaan je oren in een soort van "protection" mode. Het kanaal wordt dan fiks afgedicht. Wellicht eens meegemaakt dat je moest gapen om een gedeelte van je gehoor terug te krijgen? Bij een slecht klinkende over z'n nek draaiende set werkt dit beveiligingssysteem van je oren niet of niet afdoende. [Edit]Michel was me weer eens voor ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
CyberDanceVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 1-7-2020 Berichten: 1212 | 16-1-2004 15:16 |
Heeft goed geluid ook niet erg te maken met smaak? Zo ken ik een paar mensen die Fervent EAW liefhebber zijn en Funktion One bijvoorbeeld helemaal niks vinden.. En ook een aantal waarbij het precies andersom is... En dan komt het hier vooral neer op het hoog. EAW heeft 2" en Funktion One 1". Ben zelf meer voorstander van 1", lekker open en sprankelend hoog. 2" gaat naar mijn idee sneller irriteren (zet je het bij hoge volumes wat zachter "mis" je hoog, zet je het wat harder wordt het schel). Laag en sublaag moet je voelen, maar moeten ook strak blijven, dus niet zo een rommelig wapperbasje. Geluid moet ik vooral niet moe worden, en dat merk ik heel goed bij de gemiddelde techno en hardhouse feestjes waar het echt knoerthard gaat, met de coaxtoppen gaan de oordoppen al vrij snel in, terwijl met de X15 topjkes ik gerust een avondje zonder kan doorbrengen. Dat de piep zeker niet alleen afhankelijk is van hard geluid, maar eerder van de kwaliteit kan ik zeker mee instemmen, en voor de rest blijf ik erbij dat het toch een grote kwestie van smaak is (ook wat betreft verhoudingen hoog/mid/laag). | |
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2 | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 16-1-2004 15:36 |
Mijn ervaring is dat bij elk verschillend volume een andere afstelling beter klinkt; Bij lage volumes moet je vaak de sub's iets meer geven, anders hoor je ze bijna niet, bij hoge volume's moet je wel eens het hoog (en soms het mid) eens tukje temperen, anders word het te schel. Als een zaal leeg is, hoor je ook meer hoge tonen, dan als een zaal vol is met mensen. en zo zijner nog wel wat meer van die dingen. Dus je kan nooit zeggen, ik stel het aan het begin van de avond goed in, en dan blijft het goed. Af en toe een rondje lopen om te luisteren is beter/zekerder. Nog mooier, (de grote geluids-jongens hebben dat) is een control-desk continue in de zaal. En om het nog maar eens lekker ingewikkeld te maken, de ruimte (accoustiek)waar je staat, moet je ook heel goed rekening mee houden. Binnen/buiten/ hoog/laag harde/zachte; muren/vloer/plafond | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
CyberDanceVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 1-7-2020 Berichten: 1212 | 16-1-2004 15:40 |
Zeker waar dat van die volle en lege zaal. Vaak klinkt een volle zaal ook nog stukken beter ook dan een lege (publiek dempt ruimteresonanties). Wat nou ook de reden is dat ik zou houd van processors waar een laptopje of gewone computer aankan is dat je ermee midden in de zaal kan gaan staan om af te regelen. En hij tijdens de show ook bij de lichttafel oid kan staan om alles in de gaten te houden en eventueel bij te stellen. | |
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2 | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 16-1-2004 16:01 |
Misschien een heel ander zijpad, maar zeker heel bepalend voor de luister-ervaring. Plaatsing of samenstelling van de set! Eigenlijk zou je iedereen in de zaal een virtueele koptelefoon willen geven. Power to the people, iedereen evenveel geluidsdruk iedereen even veel (weinig!) vervorming. Persoonlijk houd ik van een ruimte met zoveel mogelijk full-range kasten verdeeld opgehangen, eventueel met wat subjes in een hoek weggestopt. Dit zodat er een zo homogeen mogelijke geluidsdruk in de ruimte is. Geef mij maar een disco of tent waar om de 3 meter een aktieve top hangt. Ok, het is duurder, en een ramp om mee te touren maar de geluidsdruk en daarmee de vervorming is zoveel keer beter in de hand te houden. De toppen kan je veel beter het publiek in richten, daar waar je het wil hebben, en daar wordt het ook gelijk gedempt zodat het geen problemen geeft met interferenties, looptijden en buren(!). Dit in tegenstelling van het popconcert-concept waar aan weerszijden van de DJ een enorm line-array-achtig syteem staat opgesteld. Dit systeem moet veel harder blazen om de achterkant van de zaal te halen. Daar aangekomen reflecteert het meestal weer even hard terug. Dit probeert men dan weer recht te strijken met stategisch geplaatste delay stackjes. Allemaal lapmiddelen. Hoe je het ook wendt of keert, vervorming wordt altijd hoger met een hogere geluidsdruk. Mensen vooraan lopen met suizende oren, mensen achterin klagen over de verstaanbaarheid, mensen middenin horen alles twee keer! En wat merken betreft, ach ieder heeft zo z'n favoriete vervorming Tot zover mijn betoog, voor de ultieme club sound. | |
Petty materialists! |