Forum > Geluid

Goed geluid

(61 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
16-1-2004 12:17
In een recent project zijn we samen met de opdrachtgever op zoek gegaan naar de 'ultieme club sound'. Uitgangspunt was dat het tijdens een club avond of dance-evenement avond uitermate belangrijk is de emotie van de muziek over te brengen op het publiek. En om dit te bereiken (was de conclusie) moet je een 'kristalhelder en prettig' geluid neer zetten met voldoende volume, en voelbare, uiterst strakke en diepe bassen.

De reden voor onze zoektocht was dat er in Nederland helaas te vaak een geluid neergezet wordt dat niet prettig is, maar juist na enige tijd irriteert. En dat we moeten constateren dat er een groot aantal mensen is die deze irritatie associeren met goede geluidskwaliteit. Ze zijn van mening dat als ze niet weglopen met een piep in de oren, het geluid dan gewoon niet goed is. Vandaar dat ik benieuwd ben wat jullie onder goed geluid verstaan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
16-1-2004 12:25
Geluid dat ik niet uit wil zetten na 20 minuten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
16-1-2004 12:56
Als het hoog niet te schel is.
Die bassen zijn juist lekker. Die zoom in je buik.
Maar zeker geen overkill aan hoog. Dat geeft juist dat je je oren dicht wilt doen.

Ipkiss
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
16-1-2004 13:07
Gewoon lekkere bass.. met een goede melodie waar je uit je dak op kan gaan, waar je dus geen last van je oren van krijgt!!
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
16-1-2004 13:08
Om even op m'n "uitzetten" verhaal terug te komen (want het lijkt warempel een onzinnige one-liner): Veel hoog, weinig hoog, veel laag, weinig laag... Dat zijn allemaal subjectieve dingen die EN persoonsafhankelijk zijn en ZELFS stemmingsafhankelijk (neem een paar biertjes en een 3dB bult in het hoog verdwijnt letterlijk als sneeuw voor de zon!!!). Als er echter achterliggende problemen in het geluid zijn (diverse vormen van vervorming waaronder bijvoorbeeld IM MAAR ook fase vervorming) dan vallen die vaak in eerste instantie niet echt op. Geval is wel da je oren en (VOORAL) je hersenen meer problemen hebben met het verwerken van deze signalen tot iet begrijpbaars. En daardoor kan luistermoeheid ontstaan. 20 minuten tot een half uur is daarbij een redelijk begincriterium. Daarom gaan veel van die "even in de winkel luisteren" test ook volledig mank. De luistertijd is te kort om te kunnen bepalen of er wel of geen luistermoeheid op zal gaan treden.

PS: Wat ik wel lekker vind is een stukje shelving (boost) rond de 50Hz ;-) Zeg een dB'tje of 9. Zeker NIET voor thuis trouwens (want daar wil ik een neutraal, analytisch geluid) maar voor "op pad"... Heerlijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
16-1-2004 13:10

michel van de beek schreef:

ditgangspunt was dat het tijdens een club avond of dance-evenement avond uitermate belangrijk is de emotie van de muziek over te brengen op het publiek.
Dit wordt steeds moeilijker aangezien de huidige cd's en aanverwanten zo gemasterd worden dat de warmte helemaal verdwijnd, wat zich ook vertaald naar zwaar versterkte systemen en aggresief gaat klinken, hoe goed te P.A. ook moge zijn sad :(
Dus de bron aanpakken en terug van digitaal naar analoog gaan

doe eens de proef met een analoge opname en een digitale opname
Hier ga je het verschil duidelijk merken

Maar ja, we zijn digitaal gewoon geworden en dit vind ik persoonlijk jammer

sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
16-1-2004 13:11
mmMmm zit wel wat in....
nja uiteindelijk is muziek, muziek en dans je heus wel --> moet het wel dope moeziek zijn natuurlijk wink ;)
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
OrkzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2004
Laatste: 19-3-2004
Berichten: 34
16-1-2004 13:18
Veel muziek wordt inderdaad slecht op de cd gezet, maar dat ligt niet aan het medium maar aan de marketing: een aggressieve opname 'springt eruit' in vergelijking met een goede opname, en dat is beslissend op het aankoopmoment van de cd/lp. Dat heeft dus niks te maken met cd/vinyl. En als de opname al aggessief is brei je dat niet meer recht met je installatie. Dergelijke aggressieve 'randjes' merk je ook versterkt als het volume hoog wordt, dus thuis is het goed maar op locatie ineens te aggessief.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
16-1-2004 13:20

sis schreef:

doe eens de proef met een analoge opname en een digitale opname
Hier ga je het verschil duidelijk merken
Het probleem zit hem niet in digitaal MAAR in wat er met digitaal mogelijk is. Een digitaal systeem leent zich uitstekend om volledig naar de kloten gemasterd te worden. Bij een analoog systeem (bijvoorbeeld vinyl) zou de cutter head van zo'n signaal gewoonweg in de fik vliegen. En dus is het bij Vinyl niet mogelijk om het geluid op zo'n zware manier naar de kloten te helpen als bij een digitaal systeem.

Maar... Wees gerust... 99.9% van de house plaatjes waar iedereen naar luistert worden lekker op een PC in elkaar gezet. En het percentage analoge PC's is de afgelopen jaren drastisch afgenomen (van zo'n 0.01% naar ruwweg 0.000001%; waarvan er ruwweg 0% bij producers staan trouwens)).

Dus: Point to be made: Een digitaal (zeg 96k/24) is in staat om FANTASTISCHE resultaten te geven (zelfs een 44k1/16 systeem is tot zulke dingen in staat) MAAR het is ook in staat om de gebruiker van het systeem zoveel vrijheid te geven dat deze gebruiker het eindresultaat volledig om zeep kan helpen.

Geef dus niet de Benneton de schuld van het feit dat Jos steeds in de grindbak stond!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
16-1-2004 13:23

DJ Marcus schreef:

mmMmm zit wel wat in....
nja uiteindelijk is muziek, muziek en dans je heus wel --> moet het wel dope moeziek zijn natuurlijk wink ;)
muziek is bij jou inherent synoniem met dansen?

dat ligt bij mij dan wel even totaal anders, ik luister bijna nooit effe voor de fun naar 'dansmuziek'
die draai ik alleen

als ik voor mezelf muziek op leg is dat altijd eerder 'ondansbare' muziek; Beatles, Velvet Underground, Otis Redding, Bowie,... dat soort dingen

en hoe moet dat dan klinken? zuiver, helder, transparant en vrij luid
in die muziek zit wel degelijk emotie, dus die wil ik dan ook voelen

ik wil graag de muziek horen zoals de desbetreffende artiest hem bedoeld heeft
een 'neutrale' weergave zou je dus kunnen zeggen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)