Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Martijn de Jong

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 23 bijdrage(n) van Martijn de Jong (Pagina: 1 van 2)

Topic: Converteren naar wave file gepaard met kwaliteitsverlies. (20-4-2004 16:06:00)
Hoi,

Natuurlijk kan het allemaal veel eenvoudiger met een daartoe geschikt converteerprogramma. Echter, ik weet wat Daniel er mee wil gaan doen en dan is een audiobewerkingsprogramma wel zo makkelijk om b.v. dode tijd weg te knippen, zodat de muziek inzet op t=0.

Groeten Martijn
Topic: Converteren naar wave file gepaard met kwaliteitsverlies. (20-4-2004 08:27:00)
Hoi Daniel,

Je kunt de cd afspelen in b.v. Mediaplayer en tegelijkertijd dit opnemen in b.v. Magix Music Studio. In Mediaplayer had je een .wma bestand, in Music Studio heb je nu een .wav bestand.

Groeten Martijn
Topic: Met fruity loops 4 effecten maken? (20-1-2004 16:02:00)
Hoi,

Je kunt per maat het tempo instellen door met de rechtermuisknop op het tempodisplay te klikken, gevolgd door edit. Fade in en fade out kan op een gelijkwaardige manier gedaan worden of door simpelweg in pianoroll de velocity aan te passen. Je kunt ook in het effectrack een peak-controller opnemen en deze koppelen aan een instrument. De bemating in dit spoor kan tesamen met juiste attack een prachtig gate-effect vormen. Ook interessant is het opnemen van een free-filter in het effectrack en deze koppelen aan een acid-sound (3x Osc, Ts404) en dan de cutoff-knop te varieren op de eerderbeschreven wijze voor tempo. Het is echt een kwestie van uitproberen, hoewel de verschillende turorials de verschillende zaken goed beschrijven. Ik ben er evenwel vanuit gegaan dat jou FL4 dezelfde mogelijkheden bevat als FL3.

Met FL kun je best lekkere trance/dance muziek maken, mits de juiste instrumenten en samples samengesteld, gecombineerd met een overdaad aan effecten als LFO.

Groeten Martijn
Topic: Karlsons (Aahh Alweer) (3-10-2003 12:37:00)
Hoi,

Wil men echt een sterke luidsprekerbehuizing bouwen dan dient men:
-Multiplex toe te passen;
-Constructielijm d4 overvloedig toe te passen;
-Een voldoende aantal schroefverbindingen te gebruiken.

Ik ben een ervaren boxenbouwer. Nadat ik een kast bijna heb afgebouwd, hetzij vervaardigd uit berkentriplex, hetzij mdf, begin ik alweer aan een ander. De lege behuizingen moeten dus weer afgebroken worden. Hiervoor gebruik ik een klauwhamer, dan wel een een hydraulische krik. Wat opvalt bij het sloopwerk is:
-Met een klauwhamer sla je zonder moeite door een 18mm mdf plaat heen;
-Een hoekverbinding bij mdf die alleen gelijmd is stelt niets voor. De buitenste laag mdf blijft aan de lijmverbinding. De rest van de plaat mep je weg;
-Een hoekverbinding bij mdf die gelijmd en geschroefd is biedt duidelijk meer weerstand. Daar de sterkte van mdf in de kern het kleinst is zien we dat de schroef intact blijft en hout langs de draad afschuift;
-Bij multiplex ziet men dat het dekfineer van de plaat loslaat in de vorm van houtsplinters aan de lijmverbinding en bijzonder weinig weerstand biedt;
-Indien daarnaast schroeven gebruikt zijn, is het evenwel onmogelijk met een hamer dezelfde hoekverbinding te vernielen. Hier moet een hydraulische krik uitkomst bieden;
-Vuren steunlatten welke alleen gelijmd zijn sla je met een tikje direct van de plaat;
-Zijn de steunlatten eveneens bevestigd met schroeven, dan mep je het vuren helemaal aan pulp; de schroeven blijven in het hout;
-d4 constructielijm is opmerkelijk sterker dan standaard d2 houtlijm.

Hieruit mag ik afleiden dat de schroeven niet alleen zorgen voor de benodigde perskracht (1..5kg/cm2) om de max. sterkte van de lijmverbinding te garanderen, maar de kast veel sterker maken. De bewering dat de lijmverbinding zorgt voor 80% van de kaststerkte is onjuist. Zeker in het geval van multiplex, denk ik juist dat de schroefverbindingen 80% van de sterkte bieden, mits voldoende toegepast.

Afhankelijk van het plaatmateriaal schroef ik zelf om de 4..6cm(!), overeenkomstig tabellenboek houtverbindingen en pas waar mogelijk steunlatten toe: dubbele schroevenrij en meer lijmoppervlakte. Voor on the road gebruik ik 13-laags berkentriplex in combinatie met d4 constructielijm.

Groeten Martijn
Topic: Boek over zelfbouw speakers? (24-1-2003 09:17:00)
Hoi,

Het boek vind ik overigens niet makkelijk geschreven, sommige regels moet je wel een aantal keer overlezen. De verschillende dingen worden echter wel zeer goed uitgelegd, maar blijven je niet erg lang bij. Een boek dat wel lekker leest is 'Fabels en feiten'...

Groeten Martijn
Topic: boxen voor een beginner (20-1-2003 15:42:00)
Hoi,

Dit is al meerdere malen naar voren gekomen op andere fora. Berkentriplex is eigenlijk alleen geschikt voor gebruik binnenshuis. De dertien-laags berken is weliswaar exterieur gelijmt, hetgeen betekent dat deze op beschutte toepassingen buiten gebruikt kan worden. Berkentriplex is door het toepassen van speciale lijmsoorten beter vochtbestendig te krijgen, maar door de relatief slechte kwaliteit houtvezel nooit watervast te krijgen. Berkentriplex wordt voornamelijk gebruikt door zijn stootvastheid en mechanische eigenschappen (schroefvastheid, buigsterkte) en door het enorm kleine soortelijk gewicht (0.60..0.68kg/dm3)...

Betonplex is meer watervast, niet omdat er inwendig veel beter houtmateriaal gebruikt is, maar door de kunststof toplaag. Alleen de kopse kanten zijn nog een lek voor water. Betonplex is populair bij het maken van bekistingen voor funderingen, omdat het simpelweg vaak achtereen gebruikt kan worden en gemakkelijk te reinigen is...

Wil je iets watervasters dan berkentriplex (ook al heeft berken meerde lagen, in het houtvak is het gebruikelijk dit hout triplex te noemen), dan kom je uit bij meranti (geel of rood, rood biedt de beste eigenschappen tegen rot, e.d.) of Okoume. Meranti splinterd iets meer dan berkentriplex. Okoume hout wordt vaak gebruikt in watervastverlijmde Aquagarant platen (garantie 10..15jaar). Deze platen zijn ook erg licht (ik schat zo'n 0,55..0,62kg/dm3)...

Mdf (0.65..0.80kg/dm3) is in de meeste houthandels slechts verkrijgbaar in de normale uitvoering. Zo bestaat er ook vochtwerend, watervast en brandwerend mdf (toegepast in deuren), voornamelijk bepaald door het type lijm. Mdf is enorm makkelijk te bewerken en biedt superieure klankeigenschappen. Daarnaast biedt het materiaal goede mechanische eigenschappen en is relatief krasvast door de dichte oppervlakte (mdf heeft dichtheidsprofiel varierend van 0,5kg/dm3 van binnen tot 1,2kg/dm3 buiten)...

Wanneer gebruik je mdf en wanneer berken? Simpel: on the road kies je berken vanwege de betere mechanische eigenschappen, kleiner soortelijk gewicht en iets betere vochtwerendheid. Thuis gebruik je mdf, want klankmatig en qua afwerking komt mdf beter uit de bus. Ook timmermannen zoals mijn broer preferen bij de luidsprkerbouw geen van twee...

Groeten Martijn
Topic: is het goedkoper? (17-12-2002 13:35:00)
Hoi Dre,

Haha, dat klinkt wel cool! De luidspreker alleen gebruiken om te kijken of het gat goed is. Ik zou nu niet meer graag eigenaar zijn van deze Dap-jongen...

Groeten Martijn
Topic: is het goedkoper? (17-12-2002 09:05:00)
Hoi Bart,

De theoretische benadering lijkt mij juist. Echter er wordt geen rekening gehouden met powercompressie, betrouwbaarheid en maximale slag, parameters die bij goedkope luidsprekers de beperkende factor zullen zijn. Ik kijk bij basluidsprekers (12"..24") dus niet direct naar het rendement, maar naar de afmetingen van de spreekspoel, de maximale veldsterkte en lengte van de spoel. Reken maar dat die DAP-luidspreker weinig zal presteren in werkelijk laag, want daarvoor is vermogen en slag nodig. En met 4,5kg is dat niet mogelijk (zal wel een spoel zijn van 5cm, en Xmax = 1,5mm of zoiets)...

De luidspreker zal in het hogere basbereik (>70Hz) wel prestaties kunnen neerzetten, maar dat kan een veel kleinere luidspreker (8..12") beter (beter afstraalgedrag) en meestal ook met een hogere maximale geluidsdruk. De prijs suggereert dat het hier om een kwalitatief zeer slechte luidspreker gaat, beknibbeld op alles dat je maar kunt bedenken(magneetmateriaal, toleranties ruim genomen, eenvoudige korte en kleine spoel van eenvoudig materiaal, stalen korf, enz.)...

Men kan overwegen een groot aantal chassis samen te plaatsen, maar vergeleken met de afmetingen die de kast heeft, is de performance ronduit teleurstellend...

Groeten Martijn
Topic: wat is een goed mixer voor op de comp? (4-12-2002 09:43:00)
Hoi,

Nu het toch over muziek software gaat, wat is het beste programma om zelf muziek te componeren, zonder gebruikt te maken van samples. Ik heb nu Cubasis Notation en vindt het geluid van de verschillende instrumenten niet realistisch, bovendien bevat het programma geen dance styles. Ik zoek dus eigenlijk software die de geluiden en mogelijkheden van een keyboard/synthesyzer combineert met de arrangement mogelijkheden van Cubasis Notation...

Groeten Martijn
Topic: wijze raad (4-12-2002 09:12:00)
Hoi,

Zelf zou ik voor een huiskamer subwoofer gaan voor een kleine kwalitatief hoogwaardige luidspreker (8..12") met een bizarre Xmax (20..40mm), actief aangestuurd met een ingebouwde equalizer die extra boost geeft op sublaag, zodat de sub recht loopt tot 20Hz. Deze betrekkelijk kleine kast weet in verhouding veel meer bas te leveren dan een grote 300liter basreflexkast bijvoorbeeld met een 18" luidspreker erin. Maakt denk ik meer indruk bij vrienden...

Groeten Martijn
Topic: Karlsons (4-12-2002 09:05:00)
Hoi Michiel,

Ik bedoel eigenlijk de midden- en hoogfrequenties die weergegeven worden door de driver in de luidspreker die de conus gebruikt als hoorn, deze driver ziet niet dat er een volume achter zich bevindt. De poorten zullen deze frequenties, afhankelijk van de golflengte, belemmeren (geluidsdrukverlies) dan wel spreiden (grotere spreiding in het horizontale vlak). Aangezien de basreflex opening (en de horizontale spleet) werkt als een low-pass filter valt dit laatste te betwijfelen, omdat op de hoogte van de basreflex de spleet nauw is en zich daar juist geen hogere frequenties bevinden...

Groeten Martijn
Topic: Karlsons (3-12-2002 08:40:00)
Hoi,

Realiseer je dat de midden- en hoogweergave vrijwel niet afhankelijk is van de behuizingsvorm, maar van de coaxiale driver zelf en de eventueel toegepaste correctienetwerken. De behuizing beinvloedt naar mijn meing de midden- en hoog weergave eerder negatief dan positief...

Groeten Martijn
Topic: even jullie mening (15-11-2002 08:57:00)
Hoi Dre,

Bezoek de Karlson homepage een aantal keer en merk dat je te overhaaste conclusies trekt. De Karlson blaast met gelijke grootte makkelijk over een Basreflfex heen. Ik heb het zelf gehoord en gevoeld..!

Groeten Martijn
Topic: Eminence is kl*te (6-3-2002 11:37:00)
Hoi Joost,

Welke simulatie-software heb je gebruikt en wat is precies het probleem? Wat bedoel je precies met een powerdip, dat de geluidsdruk tussen 50..90Hz een dip vertoont? Het kan zijn dat de luidsprekers niet geschikt zijn voor een bepaalde type luidsprekerkast (bv. basreflex), maar dat kan ik me moeilijk voorstellen. De Eminence-serie is zo goedkoop omdat de Conrad bijvoorbeeld massaal inkopen doet. Vertel meer...

Groeten Martijn
Topic: juiste vermogen Beyma SM-115 (4-2-2002 10:27:00)
Hoi Bert,

Over het algemeen is het een vuistregel om 2x het rms-vermogen op je luidsprekers te zetten. Op andere fora is het eens naar voren gekomen dat in het geval van de Beyma SM-115 een versterker van 400w rms per kanaal zou volstaan. Meer vermogen levert geen significante verhoging in geluidsdruk op, terwijl het gevaar op overbelasting sterk toeneemt. Misschien heeft Andre andere ervaringen...

Groeten Martijn
Topic: tweeter of driver??? (25-1-2002 14:18:00)
Hoi Andre en Bart,

Een 6" klinkt inderdaad misschien wat vriendelijk, zelf heb ik alleen hoorngeladen (10") en frontloaded topkasten (15") met erin agressieve speakers. Met de dynamische hoorns uit de Conrad bedoel je waarschijnlijk de hoorns van AA-Craaft. Zelf heb ik in de eerder genoemde 15" topkast de HT1640. De geluidsdruk is hoog, maar bij grotere vermogens spreekt de hoorn te veel aan en klinkt wat schel. Bespeelt wel makkelijk grotere zalen...

Groeten Martijn
Topic: weer aan de slag.... (22-1-2002 09:48:00)
Hoi,

Luidsprekers die aan de gestelde eisen voldoen zijn duurder (zoals Admin dat beschrijft). De grote aandrijfkracht wordt bereikt door de luchtspleet smal te maken in combinatie met zeer kleine toleranties (en dat is erg duur). Enkele luidsprekermerken (o.a. RCF)passen bovendien extra boringen in de achterste poolplaat toe om de spoel beter te koelen, waardoor een lagere powercompressie optreedt...

Een echt zware bas wordt alleen bereikt met veel vermogen, grote slag en hoge efficientie (hoornkast). Het opgegeven rendement van de luidspreker is hierbij van minder belang, omdat dit betrekking heeft op een gemiddelde waarde genomen over een bandbreedte en weinig zegt over de maximale geluidsdruk bij grote vermogens. Een echte basluidspreker heeft dus dikwijls een wat lager opgegeven rendement (95..99dB 1w/m), maar de lange spoel die groot in diameter (3..6") is, zorgt ervoor dat de luidspreker een grote belastbaarheid (400-1000w rms) en Xmax (5..24mm!) heeft. De maximale geluidsdruk in de lage tonen is afhankelijk van Xmax...

We beschouwen twee luidsprekers in een basreflexkast. Theoretisch gezien kan bv. de RCF L18 851KN een max. SPL halen van 135dB, terwijl de RCF L18P300 een geluidsdruk haalt van 132dB. Maar als men kijkt naar de frequentie waar de Xmax verplaatsingsgrens start, ziet men opmerkelijke resultaten. Bij de L18 851KN ligt deze grens op 135Hz, hetgeen betekent dat de luidspreker niet de theoretische geluidsdruk haalt door de belemmerende kleinere Xmax. Bij de RCF L18P300 ligt de grens op 31Hz. Bij een frequentie van 50Hz haalt de L18 851KN nu slechts een geluidsdruk van 122.7dB, terwijl de L18P300 nog steeds een SPL haalt van 132dB. In de bas gaat de RCF L18P300 dus 10dB harder..!

Vroeger stelde men in hoornkasten de vuistregel Fs/Qts >120. Men ziet dat dit produkt te halen is door een luidspreker met vrij hoge Fs (bv. 48Hz) en wat hoge Qts (bv. 0,39). Dit waren vroeger (toen de hoornkasten ontwikkeld werden) luidsprekers met een hoog rendement, een kleine belastbaarheid en kleine Xmax. Het resultaat van zo'n luidspreker in een hoornkast (w-bin) is een harde bas, goed op de maag en ideaal voor rock en disco. Tegenwoordig wenst men de meer hifi-achtigere basweergave (meer sublaag) gecombineerd met veel punch. Hiervoor is een luidspreker die veel volume verplaatst. Qts is een waarde die aangeeft of de luidspreker in staat is flink te douwen. Men ziet dus de randvoorwaarde Qts<0,25...

Conclusie: voor een zware, stevige bas heeft men een geschikte luidspreker (Fs/Qts>120 en Qts<0.25) met veel vermogen (>500w rms), een grote Xmax nodig in combinatie met een efficiente constructie (hoornkast, bandpasshoorn)nodig...

Groeten Martijn
Topic: tweeter of driver??? (22-1-2002 09:06:00)
Hoi Admin,

Een 6" vor het mid is qua afstraaleigenschappen en lineariteit misschien beter voor het mid in combinatie met de genoemde CP-25. Nadeel is wel dat als je de drieweg kast later als topkast zou gebruiken, je hem eigenlijk fullrange aan zou moeten sturen (of X-over <60Hz) om profijt te hebben van de 15". Zelf heb ik de ervaring dat een 6" wel goed klinkt, maar een beetje soft...

Groeten martijn
Topic: tweeter of driver??? (21-1-2002 15:48:00)
Hoi Bart,

Een tweeter betekende vroeger eigenlijk niets anders dan een driver waaraan de hoorn vast is gemonteerd. Je hebt verschillende soorten tweeters, bv. een driver met constant-directivity-horn, een driver met een bi-radiale hoorn (ookwel billetje), een bullettweeter (kegel) en een slottweeter (spleet). De belastbaarheid van allen typen is laag (15..40w rms). De gevoeligheid van het eerste type tweeter is ook laag (101..107dB) terwijl de andere typen een zeer hoge gevoeligheid kunnen hebben (tot 112dB! bv. ST5022 Fane). Het eerst genoemde type is over het algemeen inzetbaar vanaf 1500..3500Hz, afhankelijk van de hoornafmetingen. De slot- en bullettweeters zijn pas goed inzetbaar vanaf 5kHz (fabrikant advies). Praktijk wijst uit dat een filterfrequentie van 6..8khz@18dB/octaaf, betere resultaten geeft...

Een driver wordt aangeduid met de doorsnede van de aansluiting, dikwijls 1 of 2 inch. (3/4 en 7/4 inch bestaat ook). Een losse driverhoorn-combinatie heeft als voordeel dat men bij de driver een willekeurige hoorn kan zoeken. Men kijkt dan naar de spreiding (bv. HxV = 60x40gr. longthrow of bv. HxV = 90x60gr. shortthrow), afhankelijk van de vorm van de hoorn. Belangrijk is ook het weer te geven frequentiebereik (bv. 800-15000H voor een 2" hoorn afm. 25x30x60cm), afhankelijk van de afmetingen van de hoorn. De belastbaarheid is veelal groter (35..150w rms) doordat de spoelen net zo groot in diameter worden uitgevoerd als basluidsprekers (1,75..5"!), alleen veel korter. De onderste grensfrequentie is laag (800-1500Hz), doordat de zwaar geconstrueerde driver (magneten tot 30cm en 25kg!) de kracht heeft om bij een hoge effecientie een grote hoorn aan te drijven. De gevoeligheid is hoger (104..118dB!). Een hoorn bevestigt men aan de driver met een schroefaansluiting (draad op de trechterhals) of met bevestigingsbouten (3 of 4-punts)...

Een tweeter is pas goed inzetbaar vanaf een vrij hoge frequentie. Men ziet dus vaak dat een echte tweeter in combinatie met een kleine conusluidspreker (8" of 10") gebruikt wordt of in combinatie met een driverhoorn-combinatie. In ouderwetse systemen zag men nog wel de combinatie 1" of 2" met 4x bullet angled voor het hoog. De keuze van de driver of tweeter hangt dus af van de toepassing. Zet je hem laag in, wens je een hoge geluidsdruk, welke spreiding, enz...

De genoemde driver SMC-1020 is voor zijn prijs een goede tweeter (hoorn zit waarschijnlijk vast aan de driver). De Beyma CP-25 is een voorbeeld van een biradiale hoorn. Deze is pas goed inzetbaar vanaf 5..6kHz. Gebruik je een zware 12" of een 15" voor het basmid, dan zou ik gaan voor een goede compressiedriver...

Groeten Martijn
Topic: weer aan de slag.... (21-1-2002 10:36:00)
Hoi,

Vuistregels voor het verkrijgen van een zware en slome bas met lagere onderste grensfrequentie uit een hoornladed baskast zijn: een lage Fs, een vrij lage Qts en een grote Xmax. Wil men een strakkere en snellere bas met meer output (tot +5dB) tussen 80-150Hz, dan kiest men een sterkere aandrijving en een hoger EBP. Een relatief korte hoorn wordt stand alone beschouwd als een gesloten kast met extra output in de voelbare bas...

Groeten Martijn