Forum > Zelfbouw Speakers

boxen voor een beginner

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Martijn de JongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2001
Laatste: 2-11-2005
Berichten: 23
20-1-2003 15:42
Hoi,

Dit is al meerdere malen naar voren gekomen op andere fora. Berkentriplex is eigenlijk alleen geschikt voor gebruik binnenshuis. De dertien-laags berken is weliswaar exterieur gelijmt, hetgeen betekent dat deze op beschutte toepassingen buiten gebruikt kan worden. Berkentriplex is door het toepassen van speciale lijmsoorten beter vochtbestendig te krijgen, maar door de relatief slechte kwaliteit houtvezel nooit watervast te krijgen. Berkentriplex wordt voornamelijk gebruikt door zijn stootvastheid en mechanische eigenschappen (schroefvastheid, buigsterkte) en door het enorm kleine soortelijk gewicht (0.60..0.68kg/dm3)...

Betonplex is meer watervast, niet omdat er inwendig veel beter houtmateriaal gebruikt is, maar door de kunststof toplaag. Alleen de kopse kanten zijn nog een lek voor water. Betonplex is populair bij het maken van bekistingen voor funderingen, omdat het simpelweg vaak achtereen gebruikt kan worden en gemakkelijk te reinigen is...

Wil je iets watervasters dan berkentriplex (ook al heeft berken meerde lagen, in het houtvak is het gebruikelijk dit hout triplex te noemen), dan kom je uit bij meranti (geel of rood, rood biedt de beste eigenschappen tegen rot, e.d.) of Okoume. Meranti splinterd iets meer dan berkentriplex. Okoume hout wordt vaak gebruikt in watervastverlijmde Aquagarant platen (garantie 10..15jaar). Deze platen zijn ook erg licht (ik schat zo'n 0,55..0,62kg/dm3)...

Mdf (0.65..0.80kg/dm3) is in de meeste houthandels slechts verkrijgbaar in de normale uitvoering. Zo bestaat er ook vochtwerend, watervast en brandwerend mdf (toegepast in deuren), voornamelijk bepaald door het type lijm. Mdf is enorm makkelijk te bewerken en biedt superieure klankeigenschappen. Daarnaast biedt het materiaal goede mechanische eigenschappen en is relatief krasvast door de dichte oppervlakte (mdf heeft dichtheidsprofiel varierend van 0,5kg/dm3 van binnen tot 1,2kg/dm3 buiten)...

Wanneer gebruik je mdf en wanneer berken? Simpel: on the road kies je berken vanwege de betere mechanische eigenschappen, kleiner soortelijk gewicht en iets betere vochtwerendheid. Thuis gebruik je mdf, want klankmatig en qua afwerking komt mdf beter uit de bus. Ook timmermannen zoals mijn broer preferen bij de luidsprkerbouw geen van twee...

Groeten Martijn
N3Xt!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 19-3-2003
Berichten: 10
25-1-2003 19:51
Hmmz, even toevoeging: alle triplex is vanaf 12 MM 'watervast' verlijmd, de lijm is dus watervast, het hout nog niet.
Aquagarant heeft 10 jaar garantie maar is duur (90 euro voor een plaat van 244x 122x 1,8 CM bij de GAMMA (waar ik werk :P))
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
25-1-2003 22:03
ow smokkel dan is een paar van die plaatjes onder je trui mee voor mij laugh :D razz :p

maar als ik 2 huisman 2w-400 koop wat moet ik dan nog allemaal kopen? hout, bekleding, handvaten, moet er dan nog wat bij of zit dat er bij. schrijf het alsjeblieft zo volledig mogelijk op.

greets, robbert
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-1-2003 12:22

robbert schreef:

ow smokkel dan is een paar van die plaatjes onder je trui mee voor mij laugh :D razz :p

maar als ik 2 huisman 2w-400 koop wat moet ik dan nog allemaal kopen? hout, bekleding, handvaten, moet er dan nog wat bij of zit dat er bij. schrijf het alsjeblieft zo volledig mogelijk op.
Dat is reeds gedaan in de webshop. Daar staat keurig wat er WEL standaard bij zit. Wat dan dus overblijft is wat er NIET standaard bij zit. En wat dat dan is hangt zeer af van de mate van afwerking.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
27-1-2003 22:21
sorry dat ik weer iets moet vragen maar wat is een crossover en waar word hij voor gebruikt?
ik heb al in het forum gekeken maar kon er daar zelf niet echt veel duidelijks over vinden (misschien heb ik ergenst overheen gekeken) maar leg het me alsjeblieft uit

greets, Robbert
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
27-1-2003 22:29
een crossover zoals deze gemini: www.new-line.nl/v/7374 (helaas geen plaatje, maar wel manual)
wordt tussen mixer en versterker geplaatst, en die verdeelt de hoge, midden en lage tonen over 3 uitgangen. zodat je daar meer als 1 versterker achter kan hangen.

dit is makkelijk als je subs niet gefiltert worden, met een crossover kan je de lage tonen dan naar je subs sturen. (geldt hetzelfde voor de midden en hoge tonen natuurlijk)
Music is what feelings sound like...
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
27-1-2003 22:40
ok ik denk dat ik het wel begrijp maar is er dan veel verschil tussen een crossover en een filter? of is dat eigenlijk het zelfde?

ik wilde eigenlijk 2 huisman 2w-400 boxen kopen maar ik heb daar niet echt het geld voor en ik moet nog zoveel kopen sad :(
ik heb nu al 2 minder kwaliteit topjes als ik daar de B-010/6 bij bouw (staat op : www.footlight.nl/speakers.htm )
zou dat een beetje een goede keus zijn en dan later die 2 andere boxen nog te kopen.
nou heb ik nog een vraag over die box: er zit 1 groot gat in het midden, dat is voor de speaker zelf dat is nog wel te begrijpen voor mij laugh :D maar wat zijn die 3 kleinen gaatjes daaronder en voor wat dienen ze.
wat moet er dan bij die box verder nog allemaal bij zoals een filter enzo?

greets, Robbert

ps. sorry dat ik zo moeilijk doe maar ik wil liever zoveel mogelijk info voor ik iets aanschaf of ergenst aan begin te bouwen.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
27-1-2003 22:49
een filter zit meestal tussen versterker en speaker... (en dan in de speakerkast ingebouwd) bij de huisman speakers van new-line, zitten deze filters al bijgeleverd, zodat je hoorn geen basklappen te verwerken krijgt.. happy :)

en die gaten zijn voor het 'bas-reflex' systeem, zodat de speakerkast als klankkast kan dienen, voor een hardere en diepere bas.

en de passieve crossover die ze bij footlight aangeven, daar wordt dus een filter mee bedoeld, wat in de speakerkast wordt ingebouwt.
Music is what feelings sound like...
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
27-1-2003 22:54
ik weet dat dat bij de huisman boxen al bij zit maar ik heb daar voorlopig niet het geld voor.
als ik nou mijn 2 kleine topjes en een sub zoals ik in mijn vorige bericht zei bouw (ik heb die 2 topjes). wat heb ik dan allemaal nodig voor die sub en waarvoor zijn die gaten onder het gat voor de speaker.
owja Dre, zijn er ook filters op de web shop te koop want die zag ik niet staan.

greets, Robbert
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
27-1-2003 22:57
bij die sub kast zou ik nog een filter bij doen, zodat de speaker geen hoge tonen krijgt, waarmee hij toch niks kan... (of natuurlijk zn eigen versterker met een actieve crossover ervoor, maar dat gaat natuurlijk behoorlijk in de €€€ lopen)
Music is what feelings sound like...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)