Forum > Zelfbouw Speakers

boxen voor een beginner

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
17-1-2003 22:12
wie kan me vertellen wat een leuk setje boxen is voor een beginner, ze moeten op mijn kamer komen en geschikt zijn voor een kleine drive in tot zo'n 100 zodat ik later als het nodig is nog kan uitbreiden. doe ook een suggestie voor een versterker.
ik heb al gekeken naar de huisman boxen en als die niet te moeilijk te bouwen zijn wil ik die boxen wel en een v-3000 versterker. maar het is nogal ver weg dus ik kan ze niet zomaar even komen beluisteren, weet iemand of dat eventueel een goede keus zou zijn??

en komt er veel bij kijken bij die boxen maken, is het alleen wat multiplex op de goede maat zagen en inelkaar lijmen en de speakers er in zetten en klaar of moet je nog vanalles doen?

alvast bedankt
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-1-2003 22:33
Ik zou zeggen spit het "zelf speakers bouwen" op dit forum eens door. Staan al je vragen beantwoord.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-1-2003 15:28
mwa enkele tientallen keren.
maar omdat het geen moeite voor ons is om te posten, hier je antwoorden misschien,
er komt niet meer bij kijken dan alles op maat zagen, als dat al niet is gebeurt, speakers vastzetten. evt. filter maken bouwen ontwerpen, en vastmaken, en je bent klaar.
en verder is de huisman goed begin.anders verkoopt ie het neit.
(maar vekooptook dap.... wink ;) )
maar dit is waarschijnlijk voor de groep waar jij niet bij hoort, en dat is blindelings kopen, zonder vragen.
ScorpionStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 19-1-2003
Berichten: 2
19-1-2003 18:43
Als jij multiplex gebruikt, zou ik je dit zeker af raden. Je kan beter MDF ( Medium Destiny Fiber) gebruiken. Een stuk goedkoper dan multiplex, 1000 x beter te bewerken en af te werken. En voor de geluidskwaliteit stukken beter

Ook het in elkaar steken van de boxen, mag je niet zomaar doen, zorg ervoor dat je niet teveel schroeven gebruikt, gebruik zoveel mogelijk traditionele verbindingsmiddelen met lijm( deuvel, lamello,...)

Zorg ervoor dat de naden luchtdicht zijn, werk ze eventueel af met een silicone langs de binnenzijde van de geluidskast.

Succes

Scorpion
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2003 18:47

Scorpion schreef:

Als jij multiplex gebruikt, zou ik je dit zeker af raden. Je kan beter MDF ( Medium Destiny Fiber) gebruiken.
Hangt van de toepassing af.

Voor thuis is MDF DE keuze. Voor op pad NIET. Je vervloekt de dag dat je voor de zoveelste keer je VEEL te zware kasten mee moet slepen. Daarnaast kan MDF niet tegen vocht en brokkelen de randen erg snel af.

Dus: Thuis: MDF. Op pad: (Berken) Multiplex.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
19-1-2003 19:05

bartsegers schreef:

en verder is de huisman goed begin.anders verkoopt ie het neit.
(maar vekooptook dap.... wink ;) )
maar dit is waarschijnlijk voor de groep waar jij niet bij hoort, en dat is blindelings kopen, zonder vragen.
Wat bedoel je Bart..... ik snap je verhaal niet.
ScorpionStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 19-1-2003
Berichten: 2
19-1-2003 21:02
Wanneer je onder je boxen, stevige wieltjes bevestigd heb je weinig of geen last van het gewicht. Ook de randen zijn te beschermen tegen afbrokkeling. Werk je kasten af met alumium profielen. Dit geeft ook iets meer aan het esthetische karakter van je klankkast. Wat de watervastheid betreft kan ik garanderen dat er tegenwoordig waterbestendige MDF platen op de martk zijn. Trouwens buiten betonplex is geen enkel plaat 200% waterbestendig.

Greetz

Scorpion
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2003 21:21

Scorpion schreef:

Wanneer je onder je boxen, stevige wieltjes bevestigd heb je weinig of geen last van het gewicht.
- Vervoer?
- Trappen?
- Podium?
- Op stokkie zetten?

Zo maar een paar voorbeelden van dagelijkse dingen waar je al het extra gewicht van een kast vervloekt!

Berken kan ZEER goed tegen vocht, helemaal in vergelijking met MDF. De kasten worden immers niet ONDER water toegepast (anders zou occume nog een optie zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-1-2003 10:47
volgens dre, en das toch de kenner, verkoop hij de huisman ook aan beginners. die het meteen beter aanpakken, en neit dap kopen, en later terug komen op hun besluit vanwege wanprestaties.
verder heeft dre ook gelijk kwa wieltjes. het vlakke werk is dan heerlijk.
mits je zware zwenkwielen gebruikt.
maaru zet maar eens een kast van 30 of meer kilo's (vor een top) op een statief.
lukt je nooit.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-1-2003 14:31
Ik weet er niet alles van, daarvoor moet je bij de houtexpert Martijn zijn maar de bewering dat berken multiplex zeer goed tegen vocht kan durf ik te betwisten. Hout en water gaan nooit samen. Maar in verhouding tot MDF is berken beter ja, dat klopt als een bus.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)