Forum > Zelfbouw Speakers

Karlsons (Aahh Alweer)

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ MonkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2003
Laatste: 1-10-2003
Berichten: 2
29-9-2003 14:23
Hallo,
Ja ik weet het, er is al heel wat afgebabbeld over Karlsons,
maar nu mijn Cerwin-Vega's CD70 toch alweer zo'n 15 jaar oud zijn ben ik toch wel weer toe aan wat nieuws.
Laatst bij een vriend Karlsons gehoord en gezien (zie www.noorloos.nl) en ga nu toch ook zelf bouwen (met 15" dubbelconus Cerwin-Vega's).
Eerste vraag: Welk materiaal kun je het best gebruiken voor een goede akoestiek (spaanplaat, mdf, hdf(adf?)). Zit zelf aan 22 mm eenzijdig gefineerd spaanplaat te denken.
Tweede vraag: Co-Axiaal of met losse topjes voor het mid/hoog?
Laatste vraag: Is er een Karlson Speaker Homepage en waar kan ik goede bouwtekeningen vinden?
Turn off your mind relax and float down-stream (John Lennon - Tomorrow Never Knows)
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-9-2003 16:41
vergeet spaanplaat, is niet goed af te werken, trilt, en is gewoon niet juist. neem mdf, is dichter, zwaarder, en stugger.(en duurder)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
29-9-2003 21:10
En ietwat gevoelig voor water, maar dat wordt hier op het forum soms ietwat overdreven. Ik heb pas een plankje een week onder water gelegd (steen erop), het was zo'n 3mm uitgezet (18mm dik van oorsprong) verder was er niets van verzwakking te merken ofzo. Natuurlijk is dit niet goed, als al je wandjes 3 mm uitzetten knappen al je lijmverbingingen eraf maar het is heus niet zo dat het een pulpje wordt.
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
29-9-2003 21:15
Voor thuisgebruik maakt het sowieso niet veel uit omdat ze dan toch niet zomaar nat worden.
Gebruik je ze voor een drive in of ergens in de Horeca, dan is de kans hierop natuurlijk wel aanwezig.

Ik ga zelf iets bouwen en neem dan ook MDF.

Met de overige vragen kan ik je niet helpen.
DJ MonkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2003
Laatste: 1-10-2003
Berichten: 2
29-9-2003 21:43
Wat ik met name wil weten is of de akoestische eigenschappen van mdf beter/slechter zijn dan (on)gefineerd spaanplaat.

Wie het weet mag het zeggen!
Turn off your mind relax and float down-stream (John Lennon - Tomorrow Never Knows)
Dj stefanoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 18-10-2003
Berichten: 1
29-9-2003 22:01
akoestisch zal dat ook beter klinken , zoals men al zei dat het met spaanplaat de kast gaat trillen dus als je ze goed openzet dan heb je wels eens kans dat je da gaat horen en vermorming krijgt en spaanplaat is gewoon veel sterker en beter verwerkbaar !! , als je bv met spaanplaat je speakers erin vijst en je moet ze er een paar keer terug uit halen heb je wel eens kans dat dat allemeel gaat afbrokkelen , en dat heb je niet bij mdf !! (ik spreek uit ervaring laugh :D ) ,
Steven.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 1-9-2004
Berichten: 54
29-9-2003 22:05
waarom niet gewoon multiplex, das veel steviger en ook nog eens een stuk ligter dan mdf.
Speakerfreak is de DAP man:D:D:D
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
29-9-2003 22:07
blaat...

mdf is akoetisch beter... ook bij mdf heb je dat als je een spaanplaat schroef er meer dan 2/3keer uithaalt/in doet dat het gat lam is...

maar voor je speaker gebruik je inslag moeren met bouten en geen schroeven

multiplex heb je idd minder last van uitgeholde gaten... hoewle het daar uiteindelijk ook bij gebeurt maja boeie, schroef gaat er toch maar 1 keer in
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
29-9-2003 22:46
MDF is beter omdat het totaal geen structuur of wat dan ook heeft, het zal dus ook minder resoneren dan spaanplaat en multiplex. Daarnaast is het een stuk zwaarder en dus stabieler, is het eenvoudig te bewerken en erg goedkoop. Ik gebruik voor dingen waar ik nooit mee sleep ook altijd MDF.

Uiteraard lijmen we al onze verbindingen en gebruiken we de schroeven alleen als veredelde lijmklemmen....
Martijn de JongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2001
Laatste: 2-11-2005
Berichten: 23
3-10-2003 12:37
Hoi,

Wil men echt een sterke luidsprekerbehuizing bouwen dan dient men:
-Multiplex toe te passen;
-Constructielijm d4 overvloedig toe te passen;
-Een voldoende aantal schroefverbindingen te gebruiken.

Ik ben een ervaren boxenbouwer. Nadat ik een kast bijna heb afgebouwd, hetzij vervaardigd uit berkentriplex, hetzij mdf, begin ik alweer aan een ander. De lege behuizingen moeten dus weer afgebroken worden. Hiervoor gebruik ik een klauwhamer, dan wel een een hydraulische krik. Wat opvalt bij het sloopwerk is:
-Met een klauwhamer sla je zonder moeite door een 18mm mdf plaat heen;
-Een hoekverbinding bij mdf die alleen gelijmd is stelt niets voor. De buitenste laag mdf blijft aan de lijmverbinding. De rest van de plaat mep je weg;
-Een hoekverbinding bij mdf die gelijmd en geschroefd is biedt duidelijk meer weerstand. Daar de sterkte van mdf in de kern het kleinst is zien we dat de schroef intact blijft en hout langs de draad afschuift;
-Bij multiplex ziet men dat het dekfineer van de plaat loslaat in de vorm van houtsplinters aan de lijmverbinding en bijzonder weinig weerstand biedt;
-Indien daarnaast schroeven gebruikt zijn, is het evenwel onmogelijk met een hamer dezelfde hoekverbinding te vernielen. Hier moet een hydraulische krik uitkomst bieden;
-Vuren steunlatten welke alleen gelijmd zijn sla je met een tikje direct van de plaat;
-Zijn de steunlatten eveneens bevestigd met schroeven, dan mep je het vuren helemaal aan pulp; de schroeven blijven in het hout;
-d4 constructielijm is opmerkelijk sterker dan standaard d2 houtlijm.

Hieruit mag ik afleiden dat de schroeven niet alleen zorgen voor de benodigde perskracht (1..5kg/cm2) om de max. sterkte van de lijmverbinding te garanderen, maar de kast veel sterker maken. De bewering dat de lijmverbinding zorgt voor 80% van de kaststerkte is onjuist. Zeker in het geval van multiplex, denk ik juist dat de schroefverbindingen 80% van de sterkte bieden, mits voldoende toegepast.

Afhankelijk van het plaatmateriaal schroef ik zelf om de 4..6cm(!), overeenkomstig tabellenboek houtverbindingen en pas waar mogelijk steunlatten toe: dubbele schroevenrij en meer lijmoppervlakte. Voor on the road gebruik ik 13-laags berkentriplex in combinatie met d4 constructielijm.

Groeten Martijn

Terug naar forum Reageer (zonder quote)