Forum > Zelfbouw Speakers

weer aan de slag....

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
17-1-2002 23:20
3 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-1-2002 00:34
nou nog maar een vraagje.....
ik heb weer een paar euro's te besteden, dus ga ik een derde subwoofer bouwen. weer een 2x 15 inch, want dat bevalt me prima. alleen ben ik ook wel geinteressert in een hoorngeladen type sub. alleen dan 1 15 inch. heeft iemnad hier een tekeningetje van of een site waar ik fijne subwoofertekeningen kan vinden. ik vind namelijk alleen van die audiofiele thuisbioscoop subwoofers.
de parameters van een driver voor in een hoornsub, waar moeten die aan voldoen by the way??
ben benieuwd.....

[Admin: Oops, per ongeluk heb ik de post aangepast. Sorry]
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2002 00:24
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-1-2002 00:25

bartsegers schreef:

nou nog maar een vraagje.....
ik heb weer een paar euro's te besteden, dus ga ik een derde subwoofer bouwen. weer een 2x 15 inch, want dat bevalt me prima. alleen ben ik ook wel geinteressert in een hoorngeladen type sub. alleen dan 1 15 inch.
Het Fane bouwboek heeft diverse ontwerpen daarvoor (boek is nog gewoon te koop voor zover ik weet). Er zijn een aantal sites die deze foto's gejat hebben en botweg op hun site geplaatst. Als je wilt kan ik de URL nog wel ergens opsnorren.
de parameters van een driver voor in een hoornsub, waar moeten die aan voldoen by the way??
Hangt van het ontwerp af. Een goede kast (maakt niet uit welk type) is ontworpen voor EEN specifieke luidspreker (neemt niet weg dat sommige andere luidsprekers er ook in gebruikt zouden kunnen worden ALS hun parameters voldoende lijken op die van de speaker voor het originele ontwerp).

Hier en daar heb ik wel eens wat termen voorbij zien vliegen over waaraan een speaker zou moeten voldoen. Helaas zijn de termen nogal uit de lucht gegrepen en NIET gebaseerd op de fundamenten van goed speaker ontwerpen (what else is new).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Martijn de JongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2001
Laatste: 2-11-2005
Berichten: 23
21-1-2002 10:36
Hoi,

Vuistregels voor het verkrijgen van een zware en slome bas met lagere onderste grensfrequentie uit een hoornladed baskast zijn: een lage Fs, een vrij lage Qts en een grote Xmax. Wil men een strakkere en snellere bas met meer output (tot +5dB) tussen 80-150Hz, dan kiest men een sterkere aandrijving en een hoger EBP. Een relatief korte hoorn wordt stand alone beschouwd als een gesloten kast met extra output in de voelbare bas...

Groeten Martijn
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
21-1-2002 16:55
'he bedankt, een nadeel, alle factoren die je opnoemde die een speaker moet hebben maken hem zeker peperduur?
ik heb eens gekeken op de site van eminence, en die speakers die daaraan voldoen zijn prijzig. en wat is een grote xmax. hebben we het dan over 5 mm of over 10 mm. ik heb zelf twee 15", en die hebben een xmxa van 4 mm en die hebben me maar 110 gulden per stuk gekost....
zijn wel maar 200 w rms
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2002 18:07

bartsegers schreef:

'he bedankt, een nadeel, alle factoren die je opnoemde die een speaker moet hebben maken hem zeker peperduur?
ik heb eens gekeken op de site van eminence, en die speakers die daaraan voldoen zijn prijzig. en wat is een grote xmax. hebben we het dan over 5 mm of over 10 mm. ik heb zelf twee 15", en die hebben een xmxa van 4 mm en die hebben me maar 110 gulden per stuk gekost....
zijn wel maar 200 w rms
Hoe groter de X_max, hoe langer de spreekspoel moet zijn. Hoe langer de spreekspoel, hoe kleiner het gedeelte dat in het magneetveld zit. Hoe kleiner dit gedeelte, hoe lager de efficientie van de speaker. Dit zal dan gecompenseerd moeten worden door een zwaardere magneet toe te passen en/of een nauwere luchtspleet toe te passen (nauwkeuriger werken). Al deze methodes hebben hun prijs.

Duurdere speakers gebruiken vaak een behoorlijk grote magneet, met een spreekspoel die of van vlakdraad koper of vlakdraad aluminium is, in een zeer nauwe luchtspleet (dit alles om maar zoveel mogelijk van het aanwezige magneetveld te benutten). Al deze dingen maken de speaker een stuk moeilijker te produceren (en dus duurder).

Een leuke X_max voor een beetje sub is ergens rond de 7mm of hoger. WEL is het zo dat een X_max als getalletje op zich nog niets zegt (zie maar eens het Cabasse topic daarover).

Soms kom je drivers tegen met zo'n belachelijke parameter combinatie dat je alleen maar heel erg kunt twijfelen aan de kunde van de ontwerper (van de driver). Goeie voorbeelden van speakers voor (BR) subs zijn de 18G50 (geoptimaliseerd voor efficientie) en de 18G550 (geoptimaliseerd voor een laag f3 punt).

Zoals altijd is er NO free lunch. Als je een hoge efficientie wilt uit een klein kastje, zul je een hoge f3 voor lief moeten nemen. Wil je een lage f3 (laagaf -3dB punt) dan zul je een lage efficientie voor lief moeten nemen. Het is allemaal met elkaar verweven.

Zelf gebruik ik de 18G50 in een 135 liter kast (f3 ligt ergens op de 48Hz) en die geeft me voldoende bas voor mijn toepassingen (per 2/3 gevoed door een kant van een Lab.Gruppen Lab 4000 versterker ($$$)).

Een (voor mij) ideale combinatie (voor zaaltjes tot zo'n 800 personen) is 3 x 18G50 per kant, aangevuld door 2 van m'n 2W-600 topjes (X-over op 125Hz), gevoed door 2 x Lab 4000.

Moet wel zeggen dat dit GEEN goedkope combinatie is (vooral de versterkers hakken flink in het budget) maar de resultaten zijn prima EN het blijft (zelfs bij house parties) HEEL!

Sommige van m'n klanten gebruiken de 2W-250 (2 per kant), aangevuld door twee subjes per kant met daarin de SM-115. Geeft ook een prima resultaat (in een lager budget) voor zaaltjes tot zo'n 300-400 personen.

Deze zomer komt er een nieuwe versie van de 2W-250 met als basis de SM-112 (leuke speaker voor het geld) en, uiteraard, dezelfde HF driver (SMC-1020).

Nog even voor de goede orde: Die topjes (2W-600) zijn echt geoptimaliseerd voor sub/top gebruik. Stand-alone presteren ze helemaal niets (f3 ligt ergens rond de 100Hz). Groot voordeel van deze kast is echter z'n 103dB SPL_ref. Da's voor een direct stralende speaker behoorlijk hoog!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Martijn de JongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2001
Laatste: 2-11-2005
Berichten: 23
22-1-2002 09:48
Hoi,

Luidsprekers die aan de gestelde eisen voldoen zijn duurder (zoals Admin dat beschrijft). De grote aandrijfkracht wordt bereikt door de luchtspleet smal te maken in combinatie met zeer kleine toleranties (en dat is erg duur). Enkele luidsprekermerken (o.a. RCF)passen bovendien extra boringen in de achterste poolplaat toe om de spoel beter te koelen, waardoor een lagere powercompressie optreedt...

Een echt zware bas wordt alleen bereikt met veel vermogen, grote slag en hoge efficientie (hoornkast). Het opgegeven rendement van de luidspreker is hierbij van minder belang, omdat dit betrekking heeft op een gemiddelde waarde genomen over een bandbreedte en weinig zegt over de maximale geluidsdruk bij grote vermogens. Een echte basluidspreker heeft dus dikwijls een wat lager opgegeven rendement (95..99dB 1w/m), maar de lange spoel die groot in diameter (3..6") is, zorgt ervoor dat de luidspreker een grote belastbaarheid (400-1000w rms) en Xmax (5..24mm!) heeft. De maximale geluidsdruk in de lage tonen is afhankelijk van Xmax...

We beschouwen twee luidsprekers in een basreflexkast. Theoretisch gezien kan bv. de RCF L18 851KN een max. SPL halen van 135dB, terwijl de RCF L18P300 een geluidsdruk haalt van 132dB. Maar als men kijkt naar de frequentie waar de Xmax verplaatsingsgrens start, ziet men opmerkelijke resultaten. Bij de L18 851KN ligt deze grens op 135Hz, hetgeen betekent dat de luidspreker niet de theoretische geluidsdruk haalt door de belemmerende kleinere Xmax. Bij de RCF L18P300 ligt de grens op 31Hz. Bij een frequentie van 50Hz haalt de L18 851KN nu slechts een geluidsdruk van 122.7dB, terwijl de L18P300 nog steeds een SPL haalt van 132dB. In de bas gaat de RCF L18P300 dus 10dB harder..!

Vroeger stelde men in hoornkasten de vuistregel Fs/Qts >120. Men ziet dat dit produkt te halen is door een luidspreker met vrij hoge Fs (bv. 48Hz) en wat hoge Qts (bv. 0,39). Dit waren vroeger (toen de hoornkasten ontwikkeld werden) luidsprekers met een hoog rendement, een kleine belastbaarheid en kleine Xmax. Het resultaat van zo'n luidspreker in een hoornkast (w-bin) is een harde bas, goed op de maag en ideaal voor rock en disco. Tegenwoordig wenst men de meer hifi-achtigere basweergave (meer sublaag) gecombineerd met veel punch. Hiervoor is een luidspreker die veel volume verplaatst. Qts is een waarde die aangeeft of de luidspreker in staat is flink te douwen. Men ziet dus de randvoorwaarde Qts<0,25...

Conclusie: voor een zware, stevige bas heeft men een geschikte luidspreker (Fs/Qts>120 en Qts<0.25) met veel vermogen (>500w rms), een grote Xmax nodig in combinatie met een efficiente constructie (hoornkast, bandpasshoorn)nodig...

Groeten Martijn
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
22-1-2002 18:02
nou jongens bedankt voor al die informatie. jullie hebben je wel uitgesloofd. maar das ook goed. by the way, ik vind dat er over het zelfbouwen van speakers vrei weinig te vinden is. wel veel hifi pagina's met mooie zuiltjes etc. maar geen echt mooi pa werk.
dus veel vermogen, hoge xmax, Fs/Qts>120 en Qts<0.25
en een goede constructie. dat wordt dus sparen dan maar ff. jullie hebben het dan wel over feesten tot 800 man, en ja das beetje hoog gegrepen voor mij. hoogstens een man of 100 is wat ik beleef. en dat met maar 3x 15 inch en twee 12" en tweeters voor het hoog. hoor niemand klagen dus das goed. maar ja het kan ook eens fout gaan, en dan sta je daar. in ieder geval bedankt.
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
22-4-2004 11:21
Een vraagje. Voor hoorngeladen bassen waar moet je vooral op letten als je een speaker probeert te kopen welke in de kast past?
Olé Olé heb nu ok AD!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
22-4-2004 11:34
Zie post van Martijn:
Conclusie: voor een zware, stevige bas heeft men een geschikte luidspreker (Fs/Qts>120 en Qts<0.25) met veel vermogen (>500w rms), een grote Xmax nodig in combinatie met een efficiente constructie (hoornkast, bandpasshoorn)nodig...
Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-4-2004 20:13
Bij een "echte" hoornkast is een echt hoge X-max niet echt nodig aangezien de hoorn de driver in dat geval dusdanig belast dat de uitslag van de driver minimaal zal zijn. Bij verkortte hoorn systemen (en andere varianten) is het wel aan te raden een driver te nemen met een grote X-max (omdat de hoorn in dat geval niet altijd een mooie constante belasting vormt voor de driver).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)