Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 1 van 11)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-10-2003 18:57
In verschillende topics lees ik steeds meer over veiligheid (of het ontbreken ervan). Mensen die zeuren over safetys aan effecten en parren, geimpregneerde achterdoeken, mensen die riggen, etc.

Mijn vraag: hoe ver gaan jullie daarin; en vooral het WAAROM!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-10-2003 19:01
Onze situatie:

De veiligheid van onze shows is in mijn ogen wel gewaarborgd (erg aparte situaties daar gelaten). Al onze effecten worden voorzien van safetys, maar T-bars en parren aan deze barren safen vind ik regelrechte onzin!
Ons achterdoek is brandvertragend, maar niet geimpregneerd.

Voor de veiligheid zijn we uitgerust met een speciale brandblusser voor electrische apparatuur, ook daar waar nog spanning opstaat.

Maar ook het logische verstand mag niet ontbreken. 'k Zie regelmatig sites waar men wel met safetys werkt, maar dan een geluidsset voor 3000 springende mensen in een tent niet vastsjord. Dus ook op locatie steeds opletten. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld ook rekening houden met eventuele calamiteiten; dus nooddeuren niet blokkeren. Weten wat te doen, etc...
SkylightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 13-6-2009
Berichten: 23
8-10-2003 19:07
We gebruiken gewoon safety's letten erop dat we niks overbelasten (hoofdkabels ed) Sjorren de boxen aanelkaar als ze hoog gestackt worden. En verder natuurlijk altijd opletten dat kabels die over de grond lopen ed goed zijn afgetaped.
Wordt zonder inhoud geleverd.
De kawamanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 41
8-10-2003 19:27
waar ik me persoonlijk nog al over verwonder is de sgn stativen kwestie.
Tuurlijk als er mensen onder staan moet je oppassen. maar achter een meubel waar niemand loopt?
Statieven van dikke buizen die 20 kilo wegen die je maar met 30 kilo kan belasten enz.
Persoonlijk hou ik me aan die regels ivm verzekering. maar als dit geen issue was zou ik er zo 100 kilo aanhangen bij wijze van spreken. echt niet dat zo'n statief onder een dergelijke last instort. Als er maar niet teveel schuif en wringspanning opstaat
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
8-10-2003 19:32
Met het project dat ik aant ontwerpen ben ga ik uiteraard ver met de veiligheid, want er komt truss boven de mensen te hangen met lampen eraan en dan kan je nooit velig genoeg bezig zijn.

Truss komt met gekeurde balk-klemmen aan de staalconstructie van het plafond en wordt nog eens extra gezekerd dmv. Kettingen en staalkabels. Hieraan komen T4's met trusshaken en extra gezekerd met safety's. De parren hieraan komen ook nog eens extra gezekerd aan hun T4's. Je kan gewoon niet het risico lopen dat er ook maar iets naar beneden komt zetten op iemands hoofd.

Voor de drive-in gebruik ik echter geen safety's. We werken op zulke kleine hoogtes en buiten bereik van publiek dat het niet nodig is. Losse statieven in de zaal uiteraard wel eventjes aan de muur zekeren met een safety ergens aan.

Qua stroom altijd eventjes opletten. Hebben al een aantal keer stroom uit de keuken gekregen. Heel leuk en aardig, maar daar kunnen we dus maar een paar dingetjes op doen, dus trekken we meestal ergens een 3e groep vandaan. En vluchtroutes altijd vrijhouden en kabels aan de grond vast tapen als ze in de zaal of bij de vluchtroute liggen.
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
8-10-2003 19:33
Er zullen vast wel een aantal dingen zijn waar het bij mij niet helemaal 100% was. Zo begin ik me sterk af te vragen hoe brandvertragend bisonyl nou precies is. Ik kon daar eigenlijk niets over vinden. Wel lijkt het me dat als het gebruikt mag worden op vrachtwagens (die dan bijvoorbeeld weer in overbevolkte veerboten komen te staan) het in ieder geval niet zo heel snel in de fik vliegt.

Rigging: Truss en statieven zijn goedgekeurd en voorzien van sticker. Ze worden echter nooit gecontroleerd (temeer ook omdat ze na 3-4 jaar gebruik vervangen worden). Ook daar zou dus wel wat verbeterd kunnen worden. Bij gebruik op podia worden de statieven meestal verankerd aan de vloer; zeker als de statiefen relatief dicht bij de rand van het podium gezet worden. Niet elke zaaleigenaar is even blij met een paar schroeven door z'n vloer MAAR dan hadden ze maar een betere rand om het podium moeten zetten. Verder hebben alle apparaten die met 1 klem bevestigd zijn een safety die altijd opgespannen wordt (zodat hij niet een enorme klap hoeft op te vangen als een klem het zou begeven). Apparaten met 2 of meer trussklemmen heb ik NIET voorzien van een safety. Mijn gezond verstand vertelt me namelijk dat de kans dat 2 klemmen tegelijk falen (om wat voor reden dan ook) wel heel erg uitzonderlijk zou zijn. Als de 2 klemmen op dezelfde beugel (bijvoorbeeld) uitkomen dan wordt er weer wel een safety gebruikt. Voorbeeld: Lichteffect met beugel en 2 klemmen: WEL safety. T-4 balkje met aan elke kant een trussklem: GEEN safety.

Electriciteit. Daar is volgens mij bij mij helemaal NIETS mis (behalve dan dat ik het vertik om de truss apart te aarden). Alles loopt via een krachtverdeelblok, inclusief 30mA aardlekschakelaar en 6 x 16A automaatjes. Flightcases zijn geaard, net als de (Klasse-1) apparaten die daarin gebruikt worden.

Brandveiligheid: Eigenlijk maak ik me alleen zorgen om het bisonyl. Verder zitten er bij de drive-in shows brandblussertjes voor het geval er ergens iets begint te smeulen.

Geluid: Systeempjes staan normaal altijd op de grond en kunnen alleen omvallen als dat moedwillig gedaan wordt door de bezoekers. Als er op podia gewerkt wordt waarbij de "wing" vrij klein is dan wordt alles vastgesjord (want als een setje voorover dondert dan kunnen er inderdaad behoorlijk gevaarlijke dingen gebeuren).

En verder inderdaad je gezond verstand gebruiken. Ik hamer er altijd op dat ALLES ELKE KEER WEER op precies dezelfde manier gedaan wordt (wellicht volgens sommigen op het absurde af). Dat is namelijk de ENIGE manier waarop je in een vlot tempo iets kunt doen zonder daarbij mogelijk gevaarlijke fouten te maken. Dus ALLES een vaste plaats en ALLES volgens een opgeschreven procedure. Geen dingen laten zwerven (potenbrekers), niets op de grond leggen maar altijd de omringende kisten gebruiken. Bij mij is de grond altijd vrij van "foreign objects" behalve dus de genoemde flightcases. Kabels uit looppaden wegleggen danwel vastzetten als dat niet mogelijk is. Etc. etc. etc.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
8-10-2003 20:52

de kawaman schreef:

Persoonlijk hou ik me aan die regels ivm verzekering. maar als dit geen issue was zou ik er zo 100 kilo aanhangen bij wijze van spreken. echt niet dat zo'n statief onder een dergelijke last instort. Als er maar niet teveel schuif en wringspanning opstaat
En daar wringt (interessante spanning, zelfgevonden?) nu net het schoentje. Mensen die hun eigen onzin gaan geloven en denken van "ik weet 't veel beter, dus ik doe het zo maar".

Sorr hoor, maar mensen die dingen als hier boven zeggen of goedpraten wil ik nooit, maar dan ook nooit tegen het lijf lopen op productie.

Voor mezelf : harnas en toebehoren zijn volgens de normen en nog geen jaar oud, mijn toolcase is niet geaard ;-) ik draag veiligheidsschoenen als de situatie het toelaat. En ik laat geen dingen vallen :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 9473
8-10-2003 20:58
Mijn maat zegt altijd:
We gaan kijken waar het fout kan gaan, en dan zorgen we er voor dat dat niet kan gebeuren. Liever 2 safety's te veel dan te 1 weinig.

Leg NOOOIT kabels in looppaden, dan liever er nog hoog overheen.
Hoe, simpel, draai twee schroeven in de bovenkant van de deurpost en leg daar je kabel overheen. Als je niet mag schroeven, lukt het meestal wel met een lijmklem.
Nou niet meteen allemaal zeggen: lijmklem nee, want het is atijd nog beter dan een kabel in een doorgang over de grond. Als er paniek is, struiklelen daar mensen over, met alle gevolgen van dien. Je kabel leven ook langer als men er niet de hele avond op trapt.
Waarom begin ik er over?
Ik zie het zoooooo vaak sad :(

Hang niet te veel in je statieven, koop er liever een paar extra. Werkt ook makkelijker.

En ook wel belangrijk, gebruik je gezond verstand (als je dat hebt razz :p )
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 390
8-10-2003 22:00
achterdoek is geimpregneerd(met certificaat) alles is gesafed ook de parren aan de bar. Van de standaartshows is er een tekening met uitgewerkt krachten/gewichten spel mee. een voor andere shows wordt die vooraf gemaakt. Altijd werkschoenen aan. Idd ook goed gekeurd harnas van nog geen jaar oud aanwezig. Ook truss wordt appart geaard.

Ik zal vast wel wat vergeten hebben, maar het gaat bij mij volgens sommige collega's idd vrij ver. (sinds een paar jaar en ondermeer 2 rigging certificaten rijker) Maar ook ik ben beslist niet roomser dan de paus. en heb in het verleden ook heel veel dingen gedaan die (eigenlijk) niet konden. En misschien komt het nog wel eens voor. Maar er is dan tenminste wel heel goed van te voren over na gedacht.

klunzen zullen we
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-10-2003 23:09
Kijk; positieve berichten. Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik bepaalde zaken VER over de top vind gaan. Veiligheid is een belangrijk issue, maar wordt in mijn ogen soms ietwat overdreven.

Begrijp me niet verkeerd: op producties moet veiligheid gewaarborgd zijn (dus valbescherming, helmpies, veiligheidsschoenen, etc.). Maar het safen van een par aan een T-bar vind ik te ver gaan (vooral bij disco zonder installatie boven publiek). Ook een uitgebreide krachtenberekening van een mobiele installatie vind ik ietwat overdreven (i.t.t. dergelijke tekeningen bij bijv. discotheken!), zoals gezegd is logisch verstand een vereiste!

Zo heb ik me in de loop der tijd wel vaker druk gemaakt om bepaalde zaken; maar deze staan me zo niet meer bij.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)