Forum > Licht

Zelf Led Aircone maken

(73 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
11-1-2014 14:41
Beste forumgenoten laugh :D ,

Ik zou zelf een led aircone willen maken.
Mijn ontwerp zou ik hier op baseren www.youtube.com/watch?v=W2vVf_ysurA.

De stof heb ik al gevonden op internet.
De led spot zou ik een led par van showtec voor gebruiken, kosten niet zeer veel en zijn goed genoeg voor zulke dingen.

Nu rest mij de vraag nog, die paneeltjes waar de aansluitingen in zitten kun je deze kant en klaar kopen?
Paneeltjes met 2x xlr gaten in vind ik zo maar andere niet.

Verder heb ik ook geen idee waar ik de fan's zou kunnen halen en welke airflow deze nodig hebben.
De fans zou ik gewoon mee op 230V willen laten werken omdat er toch al 230V aanwezig is.

Zijn er volgens jullie nog zaken waar ik moet op letten bij de bouw?

Mvg

Angelo
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
11-1-2014 15:05
Een 12 volt pc fan (uit een sloop pc) werkt al prima, en maakt minder lawaai.
Je kiest de output op het formaat van je cone en de dichtheid van de gebruikte stof.

IK heb in der tijd dat flame effecten heel duur waren deze ook zelf gemaakt, kostte een ventilatortje, een meter stof en een lampje.
Dat geheel in een kunststof of metalen plantenbak en gaan met de banaan voor nog geen 20 euro compleet.
En dan niet zo'n lullig klein dingetje, maar een mooie grote flamebak voor dat geld.

Panneeltjes kan je zelf maken met een gatenboor, maar je kan ook een inbouwschotel van pen gebruiken met 2 D gaten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
11-1-2014 16:39
Ik heb ze hier zelf gemaakt van een dikke multiplex plaat (20mm ofzo).
Rondom de multiplex plaat heb ik klittenband vastgezet met nietjes.
Ik gebruik verder gewoon de showtec hoezen.

Nadeel van deze zelf gebouwde exemplaren is het gewicht onderin, ze zouden iets zwaarder mogen zijn om zo vaster te staan. Voor binnen natuurlijk geen probleem.

Hier heb ik een rubber voetjes onder gezet en een vaste kabel naar buiten.
Verder het binnenwerk van een LED par gesplitst in LED´s op de platen en beide voedingen in een kastje samen.

Met een computerventilator ga je het niet redden!

De gegevens van de radiaalfan in de showtec exemplaren:
Weierke 130FLJ5
120W
2600rpm
0,55A/220V
5,5m³/min
350pa

Ik heb zelf een axiaalfan gekozen:
Delta electronics QFR1212GHE-SP01
21.6W
6000RPM
1,8A/12VDC
5.96m³/min
291.4 Pa

Bij deze fan gebruik ik een fijnmazig stalen rooster om rotzooi buiten te houden (confetti, bladeren, ...)
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
11-1-2014 19:13
Neem 'ns contact op met Stieno hier op het forum. Hij heeft zelf een paar Reuze aircones gebouwd.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
11-1-2014 19:53
hoe groot en wat voor stof bepaald met welke ventilator je moet voeden.

Als je bijvoorbeeld spinnaker nylon neemt, heb je een behoorlijk sterke, dunne dichte stof.
Als je dat een beetje goed weet te stikken dan krijg je hem behoorlijk luchtdicht, en heb je maar weinig vermogen nodig om er een aardige cone mee te maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
11-1-2014 22:24
Heb jij daar toevallig geen filmpje van op youtube staan?
Want jouw beschrijving komt goed overeen met wat ik op youtube vond :D

joepurlings schreef:

Ik heb ze hier zelf gemaakt van een dikke multiplex plaat (20mm ofzo).
Rondom de multiplex plaat heb ik klittenband vastgezet met nietjes.
Ik gebruik verder gewoon de showtec hoezen.

Nadeel van deze zelf gebouwde exemplaren is het gewicht onderin, ze zouden iets zwaarder mogen zijn om zo vaster te staan. Voor binnen natuurlijk geen probleem.

Hier heb ik een rubber voetjes onder gezet en een vaste kabel naar buiten.
Verder het binnenwerk van een LED par gesplitst in LED´s op de platen en beide voedingen in een kastje samen.

Met een computerventilator ga je het niet redden!

De gegevens van de radiaalfan in de showtec exemplaren:
Weierke 130FLJ5
120W
2600rpm
0,55A/220V
5,5m³/min
350pa

Ik heb zelf een axiaalfan gekozen:
Delta electronics QFR1212GHE-SP01
21.6W
6000RPM
1,8A/12VDC
5.96m³/min
291.4 Pa

Bij deze fan gebruik ik een fijnmazig stalen rooster om rotzooi buiten te houden (confetti, bladeren, ...)
Verder heb ik de standaard doeken van showtec besteld in cillindervorm.

Zal die ventilatoren eens opzoeken en zien of dat wat is want zou het liefste met fans op 230 werken anders moet ik er nog een extra voeding in steken en dat is wat zot he ;)

Gewicht is op te lossen met wat metaal aan de binnenkant van de kist te bevestigen vermoed ik zo :D

Alvast bedankt voor de snelle en goede reactie's ;)
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
11-1-2014 22:44
De grote C heeft wel wat, maar dan zit je op een 45 euro voor een 450m3 exemplaar op 220
Of een 23 euro voor een 180m3.

Hoeveel m3 heb je eigenlijk nodig? Over gedemensioneerd lijkt mij het mooiste, omdat je dan de snelheid weer wat kan regelen en zo minder lawaai hebt?

Maar ja gezien de nieuwprijs van zo'n ding, is de lol van het zelf maken dat je er ver onder blijft neem ik aan...
Gr Evert M
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
11-1-2014 23:03

VrijeVogel schreef:

De grote C heeft wel wat, maar dan zit je op een 45 euro voor een 450m3 exemplaar op 220
Of een 23 euro voor een 180m3.

Hoeveel m3 heb je eigenlijk nodig? Over gedemensioneerd lijkt mij het mooiste, omdat je dan de snelheid weer wat kan regelen en zo minder lawaai hebt?

Maar ja gezien de nieuwprijs van zo'n ding, is de lol van het zelf maken dat je er ver onder blijft neem ik aan...
Heb al even gekeken toen de links er nog stonden ;)
De goedkoopste is het interessantste wil ook niet te groot in diameter hebben vandaar wink ;)

Hoeveel m3 ik nodig heb weet ik niet exact.

Ja nieuw kost zo'n ding toch al gauw +200€ / stuk en als ik het zo uitreken kom ik aan nog geen 150€/stuk, schilt weer 100€ totaal he als ik 2 exemplaren maak ;)
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
11-1-2014 23:10
Wat hierboven wordt gegeven, is m3 per minuut, de grote C geeft per uur.

Maak je daar een vertaalslag in, dan kom je op meer dan 300 per uur.

Overigens. De tegenhanger, de grote F heeft prijs technisch interessanter exemplaren. Meer flow: 6,69 m3 / min en slecht 26,25 ex btw per stuk of vanaf 10 stuks voor 23,90 ex btw

klik

Ik hoopniet dat ik met deze link de heren van het forum voor van hun stoel afblaas

EDIT, verkeerd exemplaar opgegeven, nu de juiste
Gr Evert M
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
11-1-2014 23:17

VrijeVogel schreef:

Wat hierboven wordt gegeven, is m3 per minuut, de grote C geeft per uur.

Maak je daar een vertaalslag in, dan kom je op meer dan 300 per uur.

Overigens. De tegenhanger, de grote F heeft prijs technisch interessanter exemplaren. Meer flow: 6,69 m3 / min en slecht 26,25 ex btw per stuk of vanaf 10 stuks voor 23,90 ex btw

klik

Ik hoopniet dat ik met deze link de heren van het forum voor van hun stoel afblaas

EDIT, verkeerd exemplaar opgegeven, nu de juiste
Ik dacht eerder zoals in het filmpje op youtube (zie mijn eerste post), om 3 kleinere ventilator te plaatsen zodat de luchtstroom mooi verdeelt word.

Of denk je dat het interessanter is van 1 grote van onder in de kist en 1 opening in het hout te maken waar de lucht door in de cone word geblazen?

Zal eens moeten zien hoeveel m3 die originele leveren, daar wil ik me op basseren dan zit ik goed denk ik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)