Forum > Licht

Showtec Atmos B100 DMX probleem

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
14-5-2013 19:01
Dag allemaal,

ik heb onlangs een Showtec Atmos B100 bellenblaasmachine gekocht. Deze kan m.b.v. 1 DMX kanaal aangestuurd worden, een waarde hoger dan 126/127 activeert zowel de fan als het rotatiewiel.

Tot vorig weekend heb ik het ding op de manuele mode gebruikt, m.a.w. spanning op het stopcontact en het ding begint. Nu heb ik gisteren het toestel aan mijn Chamsys PC wing gehangen om hem op DMX te gebruiken, maar daar is nu een probleem.

Op het eerste zicht leek het te werken, maar na enkele keren te activeren via een playbackfader viel de PC wing uit (alle ledjes en powerled uit). Het enige wat hielp om de wing weer tot leven te brengen was de voedingsstekker even uit de wing te halen en weer in te pluggen. Daarna nog eens geprobeerd: enkele keren via de PB fader de bellenblazer op en af zetten, en ja, weer van hetzelfde.

De oorzaak ligt 100% zeker bij de bellenblazer, zonder het toestel geeft de wing geen enkele problemen. Met een hele lichtshow aangesloten is er ook geen probleem. Ik heb het wel niet kunnen proberen met de bellenblazer in een DMX kring met andere apparatuur.

Hebben jullie enig idee over dit probleem en wat kan ik het beste doen?

Groeten David
SimonrioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2013
Laatste: 11-3-2015
Berichten: 25
14-5-2013 19:32
Ik had ooit een rookmachine die stroomstoten terug het lichtnet in gooide, tot wel 2000 volt! Mijn scanner destijds stopte dan met werken en ging zichzelf resetten. Ook op een andere stroomgroep aansluiten hielp toen niet. Misschien eenzelfde probleem?
SDB lighting, voor al uw licht bij muzikanten, DJ's, theatergezelschappen en trainingen in DMX verlichting.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
15-5-2013 21:05
Zit er een DMX doorlus op de bubbeltjes dingie?

Zo ja: eindstopje/dmx-terminator/afsluiter in de uitgang stoppen.
Zo nee: uitzoeken op welke waarde de machine inwendig is kortgesloten.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
15-5-2013 21:59

Douwe schreef:

Zit er een DMX doorlus op de bubbeltjes dingie?

Zo ja: eindstopje/dmx-terminator/afsluiter in de uitgang stoppen.
Zo nee: uitzoeken op welke waarde de machine inwendig is kortgesloten.
Zit inderdaad doorlus op.

Ik probeer morgen even een terminator. Hier had ik nog niet aan gedacht. Vind het alleen zeer vreemd dat de wing volledig uitvalt.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-5-2013 22:10
ik heb zoiets ooit ook eens gehad met een lichteffect.

Martin LJ op een pc enz.

Wat bleek:
het probleem deed zich alleen voor als je een DMX apparaat bij plugt op je dmx lijn, nadat je lj hebt opgestart.
Dat apparaat ging een heel eigen leven leiden, en alles wat achter dat apparaat op de lijn zat ging ook aan de zwier shocked 8O

Een herstart van lj en de problemen waren weg.
Het was als het ware net alsof hij in de keten moet opgenomen worden bij het opstarten van lJ.

Dus nu doen we eerst alles aansluiten en stroom erop, en dan lj opstarten.
Nooit geen problemen meer.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
17-5-2013 12:21
Ben er vandaag nog wat mee bezig geweest.

Een terminator hielp niet, de pc wing bleef nog steeds uitvallen. Ik heb in mijn eerste post wel een foutje geschreven, de rode powerled achterop de wing blijft WEL branden.

Ik heb het ook geprobeerd met enkele andere DMX-apparaten: sunstrips, laser, KLS801-setjes. Zolang de bellenblazer niet als eerste in de kring hangt is er geen enkel probleem. Zeer vreemd, maar hier kan ik vrede mee nemen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-5-2013 13:59
Ik zou er niet mee kunnen leven en op z'n minst meten of de DMX ingang van dat ding zich wel netjes gedraagt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
17-5-2013 14:05

Dré schreef:

Ik zou er niet mee kunnen leven en op z'n minst meten of de DMX ingang van dat ding zich wel netjes gedraagt.
Kan je me even helpen met dat meten? Hoe doe ik dit?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-5-2013 14:15
Je wilt een oneindig hoge weerstand zien tussen Pin-2 en de fase of nul van het apparaat. Idem bij Pin-3. Pin-1 mag in principe hard vast liggen aan de randaarde (maar is meestal via een begrenzingsweerstandje gekoppeld).

Verder kun je overwegen de terminator met ledje te maken zodat je wat beter inzicht krijgt in wat er gebeurt op het moment dat het fout gaat.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
19-5-2013 05:30

dfreak schreef:

Zolang de bellenblazer niet als eerste in de kring hangt is er geen enkel probleem. Zeer vreemd,
DMX uitgang van je bubbeltjes dingie is niet echt lekker, ziek zeg maar.
Zit er een printplaatje met losse kabeltjes, IC's, oid?
Zitten alle doorlussen goed EN op de goede volgorde gesoldeerd?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)