Forum > Geluid

2x1sub of 1x2sub

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
18-11-2012 18:32
He,

dit weekend mijn hksetje(elias PX) ng eens van stal gehaalt, zaaltje +-150pers.
Door de "vorm" vna de zaal kon ik moeilijk de set "normaal" opzetten (1sub+1top per kant)
dus ging ik een torentje zetten van 2subs en 1top ongeveer in het midden van de zaal(iets meer naar links) en dan achter mij een top (die ik wat naar rechts richtte).

Nu vond ik er een heel andere bass uitkomen dan bij de andere opstelling kan dit?? of beeld ik me dit in? of lag het mss gewoon aan de zaal?
Woede is een zwakte
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
18-11-2012 20:14
Los van de opstelling, als je je subs stapelt, gaan ze koppelen. Het geheel KAN daardoor anders klinken..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
18-11-2012 20:25
Dus het KAN dan 2gestackte subs meer geven op de dansvloer dan als ze links en rechts staan...

Zou het dan voor mij goed zijn om vb de subs voor de discobar te gaan leggen naast elkaar (wat zelfde is dan op elkaar) en mijn toppen helemaal achteraan (zelfs achter mn tafeltje met cd s) op statief te zetten...
Woede is een zwakte
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
18-11-2012 21:42
Als je over een jaartje doof wilt zijn, moet je dat doen...
't is maar een hobby...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
18-11-2012 21:50
En je komt met vertragingen te zitten hoe verder je je toppen bij je subs weg zet.
En ze hoeven niet 100% strak tegen elkaar te staan er mag best ruimte tussen zitten.
Hoeveel is afhankelijk van de crossover frequentie. Maar een cm of 50 is niet erg.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
19-11-2012 03:00
De subs in het midden met de toppen links en rechts geeft de meest egale basweergave door de ruimte. Daarnaast koppelen de subs, wat een extra 3 dB oplevert t.o.v. een sub links en een sub rechts. Als je een subje links en rechts neerlegt (met ca. 3 meter of meer afstand er tussenin) krijg je in het midden voor/ tussen de subs uitdoving doordat de subs elkaar daar (frequentieafhankelijk) tegen werken. In het ergste geval kom je met elke stap naar links of rechts in een “nul” of “hotspot” terecht.

Het effect kun je vergelijken met stenen in het water gooien. Direct naast elkaar in het water versterken twee stenen de golven die ze creëren. Gooi je ze op een kleine afstand van elkaar in het water dan werken de golven elkaar deels tegen tussen de stenen in (interferentie).

Rond de 40 Hz zijn de golven in het waterige voorbeeld twee keer zo breed/ lang als rond de 80 Hz, Je krijgt dus een interferentiepatroon dat veranderd naar gelang de golflengte. Kleinere golflengtes (hogere frequenties) zijn hier gevoeliger voor als grote golflengtes (lagere frequenties).

Een nadeeltje kan zijn dat de subs in het midden bij de DJ-booth voor feedback via de draaitafels zorgen (CD-spelers zijn hier meestal minder gevoelig voor). Ook kun je aan hogere geluidsniveau's worden blootgesteld. Links en rechts heb je weer meer kans op versterking van het sub door een muur (en dat kan weer meer zijn als 3 dB).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
19-11-2012 10:33
ik heb 8 subs en tops

het beste zou dus zijn om die 8 subs gewoon voor de DJ neer te zetten als 1 grote blok?

En dan links en rechts de toppen op statief?
Dat kan geen kwaad? Ze staan op 1 rij, maar de toppen staan dan wel een paar meter links en rechts van de centerstack subs
www.bigsoundsystems.be
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
19-11-2012 13:56
Het is een compromis:
- substack link/rechts: pieken en dalen in subresponse afhankelijk van luisterplaats en frequentie.
- center substack: pieken en dalen rondom x-over frequentie afhankelijk van luisterplaats.
In het tweede geval gaat het om wat hogere basfrequenties (90-150Hz) wat vaak niet zo hinderlijk wordt gevonden als deze (deels) wegvallen. De praktijk is weerbarstig (vorm zaal) en wat mooi is, is subjectief.
't is maar een hobby...
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
19-11-2012 16:24
Wat kunnen we nu besluiten? gewoon proberen en afhankelijk van de omstandigheden?

Nog een vraag, de maagbas kan die verschillen als je ze op of naast elkaar stackt?
door ze op elkaar te stacken komt een sub hoger te staan, naast elkaar lager kan dit zij dat je hem dan niet zo goed meer voelt?

wat de vertraging betreft, als ik mij subs links en rechts zet heb ik 6m kabel mentafel->sub en n meter of 2 sub top

Als ik ze ga voor de discobar leggen gebruik ik de 2meterkabels voor mengtafel->sub en de6M mengtafel -> top
Blijft dit qua vertraging dan niet hetzelfde? of zit die niet in de meter kabels maar in de "lijn" die de speakers vormen?

In het laatste geval brengen we gewoon de toppen naar voor zodat die op een lijn staan.
Woede is een zwakte
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 694
19-11-2012 16:38
toppen en subs op een lijn is beter, omdat een electrisch signaal een factor 1000 sneller door de kabels gaat als geluid door de lucht.
Als je toch je subs ver voor de toppen neerzet zal je een delay op het signaal voor de subs moeten toepassen van een aantal milliseconden, afhankelijk van hoever de toppen meer naar achter staan tov de subs...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)