Forum > Geluid

Efficiënte sub opstellingen

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
8-7-2012 23:45
Omdat ik het idee heb dat er meer te halen is uit de Cobra 4 PWH subs die we gebruiken wil ik hier eens informeren naar efficiënte opstellingen voor wat betreft de subwoofers. Komend weekend zitten we weer in een grote lokatie en is er tijd zat om eens wat te proberen. Wat ik wil bereiken is een mooier gespreid sub en eventueel zou een winst in druk ook mooi meegenomen zijn.

Wat ik ter beschikking heb voor het sub is het volgende:

12x Dynacord Cobra 4 PWH sub
3x Dynacord H5000

Ik heb dus 6 processor/amp kanalen ter beschikking, Wat voor onderandere een sub arc genoeg moet zijn. Wie heeft hier ervaring mee of met eventuele andere opstellingen en waar dient nog meer rekening mee gehouden te worden ?

Mocht iemand ideeën hebben voor andere efficiente opstellingen kan ik eventueel ook processen met Xilica Processors en dan als amps Lab.Gruppen FP6400. Hier zou ik in principe 12 aparte kanalen mee kunnen realiseren maar dit lijkt me vooralsnog niet nodig.
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
8-7-2012 23:55
1 x bewerkt. Laatst door Bassie Rassie op 9-7-2012 09:11
Ik zou even contact opnemen met bedrijven die dezelfde subs hebben.

Horen wat hun ervaring is en wat zij adviseren.

Edit: Fotootje van een opstelling die ik veel zie op buitenfestivals. (als er cobra word gebruikt).
klik
Freelancer in de noordelijke provincies
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
9-7-2012 00:15
Er zijn niet veel bedrijven die met deze subs werken helaas, En degene die wij kennen stapelen ze eigenlijk altijd gewoon. Het is helaas niet echt een set die heel veel in omloop is.

Dus ik hoop via deze weg toch nog achter efficiente sub opstellingen te komen, Ik ga de subarc sowieso uit proberen. Deze heb ik middels een excel sheetje van powersoft berekend. Maar zou dus graag weten of er nog dingen zijn waar op gelet moet worden en of andere opstellingen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
9-7-2012 01:32
Het merk/type sub doet er volgens mij weinig toe: voor alle merken/typen gelden dezelfde natuurwetten. Wat heb je al geprobeerd?

Met "lokatie" bedoel je binnen neem ik aan? Achter- en zijmuren zullen alle mooie subarc sommetjes (die daar geen rekening mee houden) waardeloos maken razz :p !

Optimale spreiding:
Als je een hele wandlengte kunt vullen (evt subs platleggen en/of met wat ruimte er tussen), wordt het makkelijk: all subs op een rij van wand tot wand en geen onderlinge delays --> optimale spreiding over de hele breedte van de zaal. Output is afhankelijk van frequentie en afstand tot achterwand: dubbele afstand tot achterwand moet een heel veelvoud van de golflengte zijn (een delay doet hier niets aan, dus arbeid sneaky :V ).

Is de zaal te breed (> 30m?) of wil je juist meer output, dan is een subarc mogelijk een goed alternatief, maar dan moet je ook de wanden mee simuleren. Verder, wat is de toepassing: live/band of dj(s)? Ingeval van live/band oppassen dat je niet te veel sub krijgt daar waar je het niet wilt hebben: een subarc projecteert aan de achterkant naar 1 punt, meestal precies daar waar de kickdrum staat (feedback op het laag)... Dan kun je weer naar een combi van arc en cardiode gaan kijken, maar daar zou ik binnen pas aan beginnen als ik daar in de openlucht ervaring mee heb shocked 8O .

Over een tijdje heb ik een vergelijkbare (maar veel kleinere) uitdaging in een theater (meerdere keren op dezelfde lokatie), podium ca. 15m breed. 4 subs, dubbel 15" elk. Subs komen op de vloer voor het podium. Wat zal ik doen? 2x 2 subs per kant, 4 subs in center staand/liggend, 4 subs verspreid over breedte podium? Wat zal het goed doen vwb spreiding *en* output? Dat wordt een middagje schuiven...
't is maar een hobby...
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
9-7-2012 09:01
De "lokatie" is een feestent van 25*60 meter, Waarin een podium staat aan de achterkant van 7.5*15 meter. Over de brede zijde van het podium wil ik dus mijn subs spreiden.

De subs verdelen dat gaat sowieso gebeuren, En ik wou er dan middels onderlinge delays een sub arc op processen. De sheet die ik gebruikt hebt houd overigens wel rekening met delay ten opzichte van de backline enz.

Klik

De toepassing zal komend weekend DJ, Live, en Tape act zijn.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
9-7-2012 10:37
mijn snelle opstelling:
2x2 gestapeld op de hoeken, en 4 naast elkaar midden onder het podium op de grond.
Geen last van delayproblemen, spreiding over de hele breedte, en koppeling voor extra rendement.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
9-7-2012 10:44
Dat zou inderdaad normaal ook mijn opstelling zijn. Echter is er nu de tijd om eens te experimenteren, dus dan willen we dat uiteraard ook graag doen. Want middels andere opstellingen moet er gewoon een mooier egaal sub te behalen zijn, En een winst in druk.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
9-7-2012 11:17
Die opstelling is niet zomaar ontstaan.
In een tent heb je last van dat de speakers geen wanden zien,
ze staan als het ware in de vrije ruimte.

Door blokken te maken behaal je dan nog het meeste rendement.
De drie setjes is puur voor de spreiding.

Wil je stacks halverwege de tent met delays gaan proberen dan zal je heel snel bassoep krijgen in de hele tent.
En dan ben jij altijd nog aan het experimenteren met een lege tent.
Als het publiek erin staat, krijg je weer een heel ander patroon want mensen dempen als de kolere laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-7-2012 12:56
1 x bewerkt. Laatst door Jadjong op 9-7-2012 15:49
Met een arc en delay verbeter je de spreiding maar lever je in op output. Door niet te delayen krijg je meer output maar wordt de afstraling erg smal, zeker met 12 subs naast elkaar. Ook de koppeling met je toppen (fase/tijd) is maar op een enkele plek correct. Wat mij bertreft werkt een arc alleen als je l/r toppen stevig genoeg zijn in het laag en de subs alleen aanwezig zijn als toevoeging in het systeem. Een stapeltje links en rechts geeft je de beste dekking in verhouding met de toppen, al het geluid komt dan van dezelfde plek. Je krijgt hierdoor wel een hoop gaten en bulten in je dekking. Door drie stapetljes (l/c/r) te maken krijg je nog meer gaten en bulten, maar zijn die minder groot waardoor het niet zo erg opvalt. Je levert wel output in ten opzichte van een l/r opstelling.
Een nadeel van zowel de arc als de l/c/r opstelling is de hoeveelheid laag bij de eerste rijen publiek, die mensen worden soms misselijk doordat er midden voor het podium een hoop subs liggen. Niet direct een nadeel voor jou, maar wel iets om rekening mee te houden. Zeker als je na afloop de kots van je kabels moet wassen. laugh :D

Dan kan je nog een cardioide opstelling bedenken, maar ook hier lever je flink in op output omdat je 1/3 van je vermogen gebruikt om herrie aan de achterkant uit te doven. Alleen doen als je voldoende subs hebt. wink ;) Als de organisatie je verzoekt om de geluidsoverlast buiten de tent zoveel mogelijk zou ik kiezen voor een end-fire opstelling. Met de materialen die je hebt kan je per kant drie stapeltjes van twee subs achter elkaar neerzetten. Flinke uitdoving naar achteren (20dB of meer) en ook nog eens sterke bundeling aan de voorkant. Hoe meer je er achter elkaar zet, hoe smaller de bundel aan de voorkant wordt. Enige nadeel is de ruimte, met 1m tussen de kasten heb je al snel 4m diepte nodig.

Als je geen rekening hoeft te houden met de mensen achter het podium en je hebt toppen die niet zelfstandig laag produceren zou ik voor een l/r opstelling gaan, maar dan gestapelt in de hoogte. Zet 6 subs per kant op elkaar en plaats die naast/achter je toppen. Vooraan wordt er niemand misselijk omdat men niet alle subs tegelijkertijd hoort, de bovenste staat immers flink hoger dan de onderste. Achteraan heb je koppeling/optelling omdat je wel alle subs tegelijkertijd hoort. Zie hier het idee van een line-array. wink ;)
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-7-2012 14:11
Of 2 stapeltjes van 3 hoog achter elkaar. L/R

Dan heb je en de koppeling van de stapel, en de extra worp van de endfire.

Hiermee zou je dus wat kunnen proberen en vergelijken.

Maak van te voren wat processor instellingen en reken je afstanden van te voren uit. Zo kun je snel wisselen van opstelling.

Ik ben een voorstander van endfire en of stapelen.. Uitdoving aan de achterkant is bijzonder prettig.. en overlast wordt aardig beperkt. Door hoog te stapelen wordt je worp ook beter.

Ik heb in bepaalde situaties liever 3 bassen op elkaar dan een stapeltje van 2*2 per kant.. 1 kastje minder maar wel een veel betere worp.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)