Forum > Geluid

Advies gezocht upgraden bestaande set

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Nick BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 20-3-2017
Berichten: 95
15-6-2012 10:26
Hallo allemaal, ik ben inmiddels een paar jaar in het bezit van een geluidsset die ik heb aangeschaft naar advies van dit forum. Bestaand uit

4x beyma18g50 subs (volgens dre)
2x dap x-15

Aangestuurd door een dap vision 3500 en vision 1600

Dat alles bevalt nog steeds zeer prima maar wil de set toch iets uitbreiden voor wat grotere feestjes ca 400 man. De x15's bevallen me erg goed en zat zelf te denken om er nog 2 aan te schaffen.
Zelf had ik ook het idee om dan onder een stack een liggende horn sub(w-bin18''???) te plaatsen die alleen kan draaien voor wat meer druk op lange afstand. De x15's gaan naar mijn mening ver genoeg voor waar ik ze meestal verhuur.

Ik kan dan per kant een mooie stack maken met dubbele toppen en goede subs met een relatief kleine investering.
En de set op meerdere wijzes inzetten(4x 1sub met top op paaltje etc etc.)

Mijn vragen aan jullie zijn:

Is dit een slimme oplossing?
Zo ja: welke horn subs zouden geschikt zijn ook qua afmeting om er 2subs op te zetten?
Kunnen er 4 x15's op een vision 1600 of kan ik die gebruiken voor 2x 4ohm subs?

Zo nee: wat raden jullie me anders aan?

Alvast bedankt voor het meedenken

Mvg
we smelten de kazen!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
15-6-2012 11:36
Waarom niet simpelweg je bestaande set verdubbelen?
Mixen van allerlei soorten subs kan problemen geven in je geluidsbeeld, spreiding, etc etc.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
15-6-2012 11:54
Gewoon opt voortborduren.

2 toppen bijkopen en dan heb je 2 tops en 2 subs per kant, kan je 300 man wel mee aan.

En als het geld er is nog 4 subs erbij en met 4 subs en 2 tops per kant kan je denk ik wel richting de 500 man (ken de X-15 niet zo goed, met Dré zijn toppen zou ik tot +- 600-700 man durven gaan)
www.bigsoundsystems.be
Nick BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 20-3-2017
Berichten: 95
16-6-2012 13:27
bedankt voor jullie reacties

ik denk dat dan volgende aanschaf 2x x-15 gaan worden inderdaad.

aangezien mijn setje steeds vaker wordt verhuurd wil ik het ook wat meer plug en play maken en wat beter beveiligen.
De amps worden nu gefilterd door een behringer cx3400 (uit mn hoofd) Deze doet zijn werk prima maar alle knoppen breken snel af.
Net als de eq (die ik overigens niet meer gebruik)
Het enige voordeel is dat ik hiervan de limiter heb afgesteld en verzegeld dus dat beveiligd mn setje wel een beetje.

Echter heb ik ook gehoord van een compressor/limiter waarbij je nog meer uit je set kunt halen. Misschien een beetje newbe-vraag maar is dit aan te raden? en welk type/soort/merk? hoe werkt een compressor? dempt ie het geluid ipv de limiter op de behringer die het meteen uit gooit?

De reden dat ik vroeg of er hoorngeladen subs bijgezet kunnen worden is omdat ik laatst in een klein ongeisoleerd bedrijfsloodsje (20x20 meter en 6mtr hoog) de set had staan en ik toch wat druk miste, het volume zat er wel. er waren ca 150 man aanwezig en de set speelde zeer ruim voldoende maar soms mis ik toch dat beetje extra beuken in wat grotere ruimtes. Of eis ik nu teveel van een vrij low-budged setje?
Qua hoog mis ik niets van de x-15's in grotere ruimtes. de set staat gefilterd op 120hz. in kleine ruimtes heb ik trouwens ruim voldoende sub, soms zelfs overkill.
we smelten de kazen!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
16-6-2012 13:30
20x20 is al best groot, daar vraag je idd vrij veel van zo'n set als je die oppervlakte echt wilt gebruiken
Nick BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 20-3-2017
Berichten: 95
13-10-2012 22:58
kick!

inmiddels heb ik mijn bestaande set opgeknapt(subs opnieuw gecoat, wielen, m20 paaladapters, schuim voorzijde) en op persoonlijk advies van tom op dit forum iets uitgebreid door de amps te vervangen voor 2 nieuwe aa v6001. Gelijk voorzien van een nieuwe stolpcase.
Vandaag alles voor het eerst uitgetest in de werkplaats op mn werk. eerst uitgezocht welke kleur draden er op de 220stekkers moesten (zwart blauw bruin(zwart was aarde)) toen de versterkers aangesloten direct op mn mixer zonder cross over. De instellingen van de versterkers ingesteld. Subs op 120hz met 50hz hpf en de toppen gewoon full range. set opgesteld tegen een achterwand (2x 18g50 volgens dre en 1x dap x15 op 70cm paaltje) Laptop aangesloten en het persoonlijke favoriete testplaatje opgezet.
stapsgewijs te subs aangesloten om de fases te controleren, alles is namelijk uit elkaar geweest) en dat ging goed.
daarna de toppen direct op de amp. ik merkte dat de amp die ingesteld staat als sub on dat al het vermogen naar het laag gaat en dus eerder signaal aangeeft. Het viel gelijk op dat het al erg aangenaam klonk op zacht volume. De x-15's klinken echt heel erg fris en zuiver.

toen was het tijd om de fader van mijn djm voorzichtig op te duwen en hoe dichter ik naar de 0 db ging hoe enthousiaster ik werd.
Boven verwachting klonk het goed! de set speelt nu zo zuiver harder voller frisser. bij mij is het vooroordeel verdwenen dat basreflex niet beukt. de 18g50's doen precies wat ik van ze hoopte. ik heb in menig kroeg, disco etc soorgelijke setjes horen spelen (2x 118 + 15+2/1 inch toppen) maar ik ben toch echt het meest onder de indruk van hoe mijn set nu speelt. Het lijkt ook dat de subs niet meer zo erg laag klinken achter de kasten maar echt voor op de vloer(misschien voorheen faseprobleem??)
En de x-15's klinken ook veel zuiverder, ik heb de set nu ca 4a5 jaar dus weet wel hoe het altijd klonk. Heb nog een kritische collega (op hifi gebied) laten luisteren en was ook onder de indruk hoe lekker zuiver het klonk. Ik merk wel dat ik nu veel sneller hoor als een plaat van slechte kwaliteit is, je hoort elk ruisje veel eerder.

Ik heb de behringer cx3400 er nu tussenuit en ik denk dat die ook bijdroeg aan een slechtere geluidskwaliteit en valt uit narigheid uit elkaar(totaal niet roadproof). het liefst vervang ik deze nu door een dbx driverack pa+ om het setje compleet te maken.

al met al ben ik zeer blij dat het nu helemaal beter klinkt! nu snap ik waarom men investeert in goede amps, processors etc. Je haalt serieus veel meer rendement uit je speakers.
we smelten de kazen!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-10-2012 14:58
zo een v6001 gaat beter dan een vision 3500?
Had het idee dat de amps elkaar niet veel zouden ontlopen.

Een 3K6 is te licht voor de subs? Want daar draai ik momenteel mee maar heb de indruk dat de speakers best wat meer kunnen hebben. Kan de amp in de clip duwen (om even te proberen of ik aan de limiet van de speakers zit) maar het blijft lekker klinken..
www.bigsoundsystems.be
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
14-10-2012 18:03
Als je nog een v6000 wilt scoren moet je niet te lang wachten,
ze worden niet meer bijgemaakt,
en de voorraad bij aa is uitlopend.
Ze zijn ok super betaalbaar momenteel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Nick BakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2005
Laatste: 20-3-2017
Berichten: 95
14-10-2012 20:54
ik had een silveren vision 3500 trouwens, mijn vision 1600 (die ik nog heb) is een zwarte
we smelten de kazen!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-10-2012 22:44
laat die PA+ maar voor wat het is. Beter een 2ehands minidrive/omnidrive of 260 zoeken dan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)