Forum > Geluid

19" externe geluidskaart (USB) met luidsprekerprocessing.

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-4-2012 12:42
Hallo,

misschien dat iemand van jullie mij de weg hier in kan wijzen, want ik kom hier niet helemaal uit.

Ik ben dus op zoek naar een 19" externe geluidskaart (USB lijkt mij het handigst daar Firewire nergens meer standaard op een pc/laptop zit) waarin een DSP zit waarmee je (F.I.R.) filters kan instellen, delay, GEQ, PEQ, limiters enz..

Eigenlijk dus een geluidskaart gecombineerd met bijvoorbeeld een ingebouwde "driverack".

Heb inmiddels wat handleidingen van verschillende externe geluidskaarten bekeken die inderdaad een DSP bezitten, maar kan nu net wat ik wil niet uit de handleidingen halen.

Het apparaat (als het tenminste bestaat) moet aan het volgende voldoen:
  • moet 19" zijn.
  • USB aansluiting.
  • AES/EBU ingang/uitgang.
  • analoge ingangen.
  • minstens 6 (liefst 8) gebalanceerde analoge uitgangen, stereo 3-weg (4-weg).
  • goede geluidskwaliteit.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
11-4-2012 13:26
Hmm. Ik zou het splitsen: dsp en aparte geluidskaart.
Bijv. Xilica xd4080 en een usb geluidskaart met aes/ebu output.
't is maar een hobby...
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
11-4-2012 14:30
Mijn ervaring is dat juist steeds meer laptops (pc's nog steeds niet) eindelijk IEEE1394 (firewire) hebben als je ze uit de doos haalt, de pro series van HP in elk geval zeker weten. IEEE1394 is nooit een standaard zoals USB op computers geweest dus om dit in één zin te noemen als dat er haast geen computers meer met standaard firewire worden geleverd lijkt mij dan ook niet te kloppen. 9 van de 10 keer moest je vroeger juist een extra IEEE1394 adapter kopen bij een pc of laptop.

USB/firewire geluidskaart en processor in één ga je ben ik bang niet vinden, het idee van PVG lijkt mij dan ook de weg die jij wil gaan bewandelen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-4-2012 15:49
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-4-2012 18:19
Hallo Soundsmurf,

Soundsmurf schreef:

Mijn ervaring is dat juist steeds meer laptops (pc's nog steeds niet) eindelijk IEEE1394 (firewire) hebben als je ze uit de doos haalt, de pro series van HP in elk geval zeker weten. IEEE1394 is nooit een standaard zoals USB op computers geweest dus om dit in één zin te noemen als dat er haast geen computers meer met standaard firewire worden geleverd lijkt mij dan ook niet te kloppen. 9 van de 10 keer moest je vroeger juist een extra IEEE1394 adapter kopen bij een pc of laptop.
Ik moet je daar toch in tegenspreken, haal toevallig hier net een HP ProBook 4730s (ook dus uit de Pro Series reeks) nieuw uit de doos, die ik voor een kennis (verder) moet installeren, maar geen firewire poort te bekennen.

Wel zit er altijd een firewire poort (400Mbit/s, IEEE 1394a) op de HP Workstation Series, de Z400 bijvoorbeeld (mooie machine waar je overigens zelf de video-kaart bij kan uitzoeken (zit bij levering er ook niet in)).

Bij de meeste PC's zit de firewire poort er gewoon niet standaard op, laat staan de IEEE 1394b (800Mbit/s) of je moet echt gaan zoeken, en zul je dus in 9 van de 10 gevallen ook weer zo'n kaartje moeten aanschaffen.

Verre van standaard dus, helaas....

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
11-4-2012 16:26
Firewire is aan het verdwijnen ten gunste van usb3 en thunderbolt. Zelfs apple, favoriet in audio, heeft geen firewire meer op de nieuwste "goedkopere" modellen (macbook air).
't is maar een hobby...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
11-4-2012 20:57
Wat het FIR gedeelte betreft, wil je alleen de crossover van FIR techniek voorzien, of ook in in/out EQ?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
12-4-2012 09:37
Nog een probleempje met geluidskaarten die via Firewire werken, is dat je laptop over de juiste chipset moet beschikken. Nagenoeg alle Firewire geluidskaarten werken alleen met een TI (Texas Instruments) chipset, heeft je laptop die niet, dan kun je gigantische problemen verwachten. De meeste Macs zijn wel standaard voorzien van de juiste chipset, maar veel PC laptops niet.

USB daarentegen werkt op elk systeem, dus dat is een plus in de richting van USB.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
12-4-2012 13:24

Webbie schreef:

Ik moet je daar toch in tegenspreken, haal toevallig hier net een HP ProBook 4730s (ook dus uit de Pro Series reeks) nieuw uit de doos, die ik voor een kennis (verder) moet installeren, maar geen firewire poort te bekennen.
Je hebt gelijk pas vanaf de ProBook 6000's serie en de EliteBooks zie ik nu op de website van HP. Maar ik haakte meer in op het punt dat jij zij "USB lijkt mij het handigst daar Firewire nergens meer standaard op een pc/laptop zit". Firewire is nog nooit een standaard geweest op computers namelijk. Alleen op de duurdere modellen (zoals HP doet) of d.m.v. een toe te voegen interface adapter.

USB heeft wat dat betreft altijd al een plus gehad daar dit wel een standaard is op computers.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)